Uspješna ruska propaganda u Latinskoj Americi

Odmah nakon početka ruske invazije na Ukrajinu počela je i bitka za dominantnu interpretaciju tog događaja na internetu na španskom jeziku

Uspješna ruska propaganda u Latinskoj Americi
Ilustracija

U Latinskoj Americi ruski državni mediji bili su uticajni i prije rata u Ukrajini. Oni su mamili publiku popularnim sadržajima i to ne samo u autoritarnim državama.

Činjenice, poluistine, glasine, nekoliko lažnih vijesti, pomiješanih sa savjetima za mršavljenje, sportom i zabavom. Sve to predstavljaju novinari. To je svakodnevni posao u medijskim sferama mnogih zemalja Latinske Amerike.

Ruski državni mediji kao Russia Today (RT) i Sputnik su od toga napravili sistem iza kojeg se krije smišljena dezinformacija, dok stručnjaci oba medija svrstavaju u propagandne organe ruske vlade, piše DW.

Španski ogranak medijske kuće Russia Today je Actualidad RT. Osnovan je 2009. godine i otada je postigao izuzetan uspjeh. Ima 18 miliona pratilaca na Facebooku, a na Youtube skoro šest miliona.

Time je španski ogranak prevazišao i profile ruske medijske kuće na engleskom – njih je oko sedam miliona na Facebooku i četiri i po miliona na Youtubeu.

– Rusija je 2018. godine iskoristila svjetsko fudbalsko prvenstvo kod kuće kako bi se medijski usidrila u latinskoj Americi – kaže Mario Morales profesor komunikologije s kolumbijskog Univerziteta Javierian.

Posredstviom navodno apolitičnog sporta „Moskva je predstavila RT kao alternativu koja navodno ne plasira ni propagandu ni ideološke ili državne interese Morales dodaje da je RT od tada prožela medijsku sferu Latinske Amerike i izgradila „lojalno sljedbeništvo” korisnika.

– Ruski državni mediji su mogli jednostavno da prodru u Latinsku Ameriku jer su slični brojnim medijskim kućama u Latinskoj Americi, koji se predstavljaju kao državotvorni i naposlijetku služe interesima svojih vlada – objašnjava argentinska stručnjakinja za medije Adrijana Amado.

Ona dodaje da u mnogim latinoameričkim zemljama postoje mediji s jasnim propagandnim ciljevima naporedo s medijima koji se pridržavaju profesionalnih novinarskih standarda.

RT je objavio podatke da je u toj medijskoj kući zaposleno 200 ljudi koji govore španski u redakcijama u Karakasu (Venecuela), Havani (Kuba) i Buenos Airesu (Argentina).

Iako je RT nakon ruske invazije na Ukrajinu blokiran na društvenim mrežama, njihovi sadržaji se mogu vidjeti na drugim siteovima.

Na početku ruske invazije na Ukrajinu kod španskog ogranka RT pale su sve maske kritičkog izvještavanja – ruski potez se bezrezervno opravdavao. Tako je postupila i popularna influenserka koja je ujedno i zamjenica direktora Actualidad RT, Inna Afinogenova.

Ona je najpoznatije lice RT-a u Latinskoj Americi. Ona na kanalu Youtubea „Ahí les Va” komentira svjetske događaje kao i ponašanje i protivrječnosti nekih latinoameričkih političara. Međutim, ona je u jednom videu opravdavala represivne mjere ruskih vlasti čija je žrtva bio opozicioni političar Aleksej Navljni.

– Inna Afinogenova ima stil koji je kod ljudi koji su pod uticajem teorija zavjera veoma omiljen. Česta uzrečica je: ‘To oni neće da ti kažu’. Ili: ‘Sada ću da vam ispričam nešto, čega nema u tradicionalnim medijima’ – kaže Adrijana Amado.

Kolumbijski profesor Mario Morales smatra da se Afinogenova koristi žanrom koji je u Latinskoj Americi veoma omiljen – aktivistički motiviranim novinarstvom.

Osnivačica službe za monitoring društvenih mreža ProBox, i njena direktorica Venecuelanka Marija Virginija Marin, kaže da je odmah poslije početka invazije na Ukrajinu 24. februara, počela i bitka za dominantnu interpretaciju tog događaja u internetu na španskom jeziku.

Ona kaže da postoji „trovanje informacionog prostora u društvenim mrežama” isto kao u Rusiji. A oni su prema njoj najvažniji i često jedini izvori informacija u zemljama sa autoritarnim vlastima. Dodao je da su u Venecueli, na Kubi i u Nikaragvi odavno institucionalizirani cenzura, propaganda i dezinformacije prema ruskom uzoru.

– U Venecueli, na primjer, ruska verzija događaja je veoma raširena. To je rezultat podrške koju tome daje šef države Nikolas Maduro, kao i dezinformacijama koje širi državna televizija VTV. Ona opravdava rusku invaziju i relativizira je, primjedbama da su Sjedinjene Američke Države u nedavnoj prošlosti isto to radile – dodaje.

Ipak, ruska propaganda ne dopire samo do ljudi pod autoritarnim vlastima ili kanalima koji pripadaju ruskim medijima kao što su Actualidad RT ili Sputnik, već i posredstvom sadržaja koje emitira venecuelanska medijska kuća Telesur.

– Vlada argentinskog predsjednika Alberta Fernandeza se pobrinula za to, da Telesur bude uvršten u bazični program koji može da gleda svako ko u Argentini ima televizor – rekao je Gabriel Bastidas, producent i dopisnik televizije TV Network, koja programe emitira za venecuelansku dijasporu. Tako Telesur dopire do 83 posto stanovnika Argentine.

Izvor: DW

About The Author