Kako influenceri zarađuju na ratnoj propagandi

U Rusiji su poznati kao “Z-blogeri” zbog podrške ratu koji se često simbolizira slovom Z

Kako influenceri zarađuju na ratnoj propagandi
Foto: AJE/EPA-EFE

Ruski pro-ratni influenceri ostvaruju velike prihode od oglašavanja izvještavanjem o sukobu na društvenim mrežama, otkrio je BBC.

Uz jezive video snimke napada dronovima i lažnih tvrdnji o ukrajinskom predsjedniku Volodimiru Zelenskom, oni zarađuju od reklamiranja bilo čega od kriptovaluta do mode.

Poznati u Rusiji kao “Z-blogeri” zbog podrške ratu koji se često simbolizira slovom Z, često su uključeni u rusku vojsku i objavljuju snimke s prve linije gdje pozivaju mlade Ruse da se prijave.

Od početka invazije na Ukrajinu, proratni influenceri stekli su milione pratitelja na Telegramu, platformi društvenih medija kojoj su se mnogi Rusi okrenuli nakon što je predsjednik Vladimir Putin zabranio Instagram, Facebook i Twitter.

Ta eksplozija broja korisnika dovela je do porasta Telegramovog tržišta oglašavanja. Ratni influenceri su to iskoristili. Prodaju oglasne prostore za kompanije koje žele doći do mlađe publike.

Kako bi saznali koliko naplaćuju za oglase, članovi BBC-jevog Globalnog tima za dezinformacije predstavljali su se kao vlasnici hotela zainteresirani za objavljivanje oglasa na njihovim kanalima i došli su do nekih od najistaknutijih igrača.

Jedan od njih bio je Alexander Kots, veteran dopisnik provladinih novina koji je postao ratni influencer, s više od 600.000 pratitelja na svom Telegram kanalu. Semyon Pegov, poznat kao WarGonzo, bio je još jedan. Možda najpoznatiji Z bloger koji ima više od 1,3 miliona pratitelja.

Kots je rekao da bi oglas koštao 440-680 funti po objavi na njegovom kanalu, ovisno o tome koliko dugo bi reklama bila na vrhu njegovog feeda na Telegramu. WarGonzo je naveo protuvrijednost od 1.550 funti po objavi.

Vrhunski influenceri objavljuju najmanje jedan oglas dnevno, tako da njihov potencijalni prihod nadmašuje rusku prosječnu mjesečnu plaću od 550 funti.

Oglašavački agent koji radi s kanalima povezanim s Wagnerom ponudio je cijenu od 260 funti po oglasu u Gray Zone, Telegram kanalu s ekskluzivnim pristupom Wagneru koji ima više od 600.000 pratitelja.

Za oglašavanje na kanalu Alexandera Simonova, dopisnika web stranice Ria Fan koju je osnovao pokojni šef plaćenika Jevgenij Prigožin, agent je naveo 180 funti po objavi. Još jedan novinar Ria Fan-a, Alexander Yaremchuk, ima manje pratitelja pa su njegove stope niže, 86 funti po objavi.

Dok neki od Z-blogera imaju značajno iskustvo ratnog izvještavanja za državne medije, drugi poput Maryane Naumove nemaju profesionalnu obuku.

Bivša powerlifterica, pohađala je kurs izvještavanja o bazi plaćenika Wagner, a sada vodi vlastitu emisiju na nacionalnoj TV.

BBC je pokušao intervjuirati istaknute ratne blogere, ali je Alexander Kots jedini od njih pristao je razgovarati. Govoreći iz okupiranog ukrajinskog grada Bakhmuta, sebe je opisao kao izvjestitelja u informacijskom ratu. Ipak, kazao je da ruska propaganda dijelom ovisi o ljudima poput njega.

Rastuće tržište materijala Z-blogera održava se stalnim dotokom ekskluzivnih video zapisa. Snimci im donose različite pratitelje, od domaće proratne publike do zapadnih do ukrajinskih analitičara koji pokušavaju shvatiti šta se zapravo događa u ruskim rovovima.

Međutim, neki od videa koje su objavili proratni blogeri su lažni. Istaknuti influenceri, uključujući Alexandera Kotsa, objavili su video nadzorne kamere koja je navodno prikazivala dva ukrajinska vojnika kako zaustavljaju automobil sa ženom i djetetom.

Naoružani napadači na videu ženu nazivaju “svinjom” jer govori ruski i prijete joj. Z-blogeri su rekli da je video savršen primjer kako Ukrajina tretira civile.

No BBC je geolocirao video u Makijevku, grad u blizini Donjecka. Ovo područje Ukrajine je okupirano od proruskih snaga od 2014. godine. Nemoguće je da je uniformirani ukrajinski vojnik mogao djelovati na tom okupiranom području.

Također, korištenje nadzornih kamera je nezakonito u Ukrajini. Zabrana je uvedena nakon sveobuhvatne ruske invazije kako bi se kretanje trupa držalo u tajnosti. Krst na vozilu razlikuje se od onog koji koriste ukrajinske oružane snage te svi ovi elementi sugeriraju da je video lažan.

To je jedan od mnogih lažnih sadržaja koje Z-blogeri šire kako bi potaknuli mlade Ruse da podrže rat, a postoje dokazi da u tome i uspijevaju.

U jednom videu mobilizirani Rus kaže da je otišao u regrutni centar nakon što je pogledao nekoliko videa Vladlena Tatarskog, jednog od najglasnijih blogera. Tatarsky je ubijen u aprilu 2023. godine na sastanku sa svojim obožavateljima.

Još jedan Rus koji se dobrovoljno prijavio u borbu u Ukrajini rekao je blogeru da je to učinio nakon što je gledao mnogo izvještaja WarGonza. “Pratim sve vojne vijesti i analize na Telegramu”, rekao je, misleći na Z-blogere.

Upitan da odgovori na porast broja pro-Putinovih ratnih blogera na platformi, Telegram je rekao da je to “posljednja platforma putem koje Rusi mogu pristupiti nezavisnim medijskim kućama poput Meduze, necenzuriranim međunarodnim vijestima poput BBC-ja ili govorima Zelenskog”.

Glasnogovornik je rekao da dok je sve strane tretirao jednako, Telegram tvrdi da je poštovao međunarodne sankcije i blokirao ruske državne medije “tamo gdje zakoni to zabranjuju”.

Tokom rata, predsjednik Putin je pokazao da cijeni napore Z-blogera. Imenovao je Alexandera Kotsa u predsjedničko vijeće za ljudska prava, a Semjona Pegova i nekoliko drugih blogera uvrstio je u radnu grupu za mobilizaciju.

U junu je pozvao proratne influencere i izvjestitelje državnih medija u Kremlj na dvosatni razgovor, kazavši im da je borba u informacijskom prostoru presudno ratište, dodajući da računa na njihovu pomoć.

Izvor: BBC

About The Author