Australija će zakonski natjerati Google i Facebook da plaćaju vijesti

Predloženi australski zakon kojim bi se tehnološki giganti prisilili na plaćanje vijesti medijskim kućama, pomno se prati širom svijeta

Australija će zakonski natjerati Google i Facebook da plaćaju vijesti

Australska vlada ove sedmice u parlamentarnu proceduru uputila je zakonsko rješenje o medijima čija je namjera prisiliti Google i Facebook da pregovaraju o poštenom plaćanju novinskim organizacijama za korištenje njihovog sadržaja na Facebookovom feedu vijesti i Googleovoj pretrazi. To je prvi put da neka zemlja na taj način rješava pitanje odnosa između medija i tehnoloških giganata.

Taj zakon drugačiji je od nedavnog sporazuma kojeg je Facebook postigao s medijskim kućama u Velikoj Britaniji u vezi s plaćanjem miliona funti godišnje za preuzimanje njihovih vijesti, ali ima sličnu namjeru. Ta društvena mreža potpisala je ugovore jer se suočila s prijetnjom vladinih represija zbog dominacije u internetskom oglašavanju.

Zakon je osmišljen kako bi se smanjio gubitak prihoda od oglašavanja tradicionalnih medijskih kuća zbog digitalnih mreža. Na svakih 100 američkih dolara potrošnje na internetsko oglašavanje 53 dolara ide Googleu, 28 dolara Facebooku i 19 dolara svim drugima.

Gubitak prihoda od oglašavanja djelomično je nadoknađen pretplatama, ali to nije bilo dovoljno da zaustavi rezove u redakcijama, spriječi otpuštanje novinara i uopće propadanje i zatvaranje medija.

U međuvremenu Google i Facebook rade vrlo dobro. Google je prošle godine u Australiji zaradio 4,3 milijarde dolara prihoda od oglašavanja, a Facebook 0,7 milijardi dolara, prema dokumentima podnesenim australskoj Komisiji za vrijednosne papire i ulaganja.

Novine tvrde da Google zarađuje od vijesti i analiza koje pišu medijske organizacije, a korisnicima bi  Google i Facebook bio mnogo manje koristan kada se upravo te vijesti ne bi pojavljivale na njihovim feedovima ili u rezultatima pretraživanja.

Hitnost donošenja takvog zakona je uveliko povećana nakon pandemije koronavirusa, jer je News Corp Australia prestao štampati 60 svojih lokalnih i regionalnih novina u Victoriji, neke od njih su izlazile više od 100 godina, a njihove redakcije su naglo zatvorene kad je prihod od oglašavanja preko noći presušio.

Zakon ima za cilj osigurati da medijske kompanije budu pošteno nagrađene za sadržaj koji proizvode, čime bi se pomoglo i da se održi novinarska profesija koja je od javnog interesa u Australiji.

Prošle su tri godine otkako je vlada zatražila od regulatora tržišne konkurencije, australske Komisije za zaštitu potrošača i tržišne konkurencije (ACCC), da ispita uticaj Facebooka i Googlea na stanje konkurencije u medijima i oglašavanju.

Njihova 18-mjesečna istraga utvrdila je neravnotežu u pregovaračkoj moći između novinskih medijskih organizacija i velikih digitalnih platformi, te preporučila pregovaranje o zakonima koji će regulirati njihove komercijalne ugovore. ACCC je objavio nacrt zakona, a od medijskih kuća i platformi je zatraženo mišljenje.

Preporuku su pozdravile medijske kuće i zagovornici novinarstva od javnog interesa. No, Google i Facebook strahuju da će to stvoriti globalni presedan te da će svi ostali zatražiti usvajanje takvih zakona.

Facebook je zaprijetio da će Australcima onemogućiti razmjenu vijesti, a Google je vodio kampanju protiv nacrta zakona nazivajući ga nepravednim.

Google je poduzeo još ekstremniji korak pozivajući svoje korisnike da se bore protiv predloženog zakona sa žutim upozorenja koja su glasila „Svakodnevno pretraživanje Googlea u Australiji je u opasnosti zbog novih regulacijskih zakona u toj zemlji“.

Medijske kompanije potiču se na komercijalne ugovore s Facebookom i Googleom i izvan zakona, ali zakon im daje okvir za pregovaranje i postizanje obvezujućeg sporazuma. Ako se ne budu mogli dogovoriti, arbitar će primijeniti model “arbitraže s konačnom ponudom” kako bi odredio nivo naknade.

Također, digitalne platforme dužne su obavijestiti medije 14 dana unaprijed o promjenama algoritma koje utiču na kompanije s medijskim vijestima.

Izvor: The Guardian

About The Author