Telekom Srbije nastavlja sa širenjem u Bosni i Hercegovini, a ovoga puta na tržište ulaze sa TV projektom Euronews. Prema za sada dostupnim informacijama planiraju ured u Sarajevu i Banjoj Luci. No, glavno pitanje je – da li je Euronews u Bosni i Hercegovini medijski ili politički projekat?
Euronews u Srbiji je pokrenut prije nekoliko godina, a stopostotni vlasnik je Telekom Srbije, kompanija u vlasništvu države Srbije. Prema istraživanju Politica, ali i istraživanja koje su proveli mađarski, francuski i portugalski mediji – vlasnik informativne evropske televizije Euronews je blisko povezan sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom.
Zvanično je investicioni fond Alpac Capital sa sjedištem u Portugalu kupio većinski dio Euronewsa u julu 2022. godine, za oko 170 miliona eura, ali najmanje trećina sredstava dolazi iz izvora vezanih za Viktora Orbana, pokazalo je istraživanje koje su proveli Direkt36, Le Monde i Expresso.
Početkom marta ove godine direktor Telekoma Srbija Vladimir Lučić najavio je da planiraju Euronews u Bosni i Hercegovini, ali i Crnoj Gori.
– Proširujemo saradnju s Euronewsom, najvećom evropskom medijskom mrežom tako da poslije Srbije prelazimo na Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru – izjavio je Lučić za TV Happy.
Da Telekom Srbije sa Euronewsom ulazi na tržište Bosne i Hercegovine potvrđuju i nedavno raspisani oglasi za radnike uz rečenicu: “Euronews otvara svoja vrata u BiH, kao novi međunarodni TV projekat i počinje pripreme za otvaranje svog ureda u BiH – Sarajevo i Banja Luka. Euronews je informativni kanal i uskoro stiže u BiH.”
Ekspanzija medijskog tržišta u Bosni i Hercegovini mogla bi se posmatrati pozitivno, ali u ovom slučaju projekat pokretanja informativnog kanala se posmatra i kroz političku prizmu, posebno kad se uzme u obzir da je medijsko tržište Bosne i Hercegovine srazmjerno veličini države i nema mnogo prostora za veliku zaradu.
– Dolazak Euronewsa u BiH kroz Telekomovo vlasništvo se definitivno može posmatrati kao medijski i kao politički projekat, odnosno kao platforma za širenje određenog medijskog i političkog uticaja Srbije, ukoliko zatreba. Ponajmanje je u pitanju biznis projekat koji bi Telekomu donio nekakvu zaradu. Mediji na Balkanu i dalje nisu biznis koliko su oruđe političkog uticaja – izjavila je za N1 Marija Vučić, novinarka portala Raskrinkavanje u Srbiji.
Dolazak medija u vlasništvu druge država, a koji se pri tome povezuje i sa Orbanom koji je na spisku neprijatelja medijskih sloboda, izaziva i zabrinutost zbog mogućnosti ugrožavanja slobode medija u Bosni i Hercegovini, posebno kada se uzme u obzir da je ove godine BiH na svjetskom indeksu medijskih sloboda Reportera bez granica na 81. poziciji, a u prošloj godini je bila na 64. mjestu.
– I mimo povezanosti sa Orbanom, dovoljan razlog da se upitamo o mogućnosti kompromitacije medijskih sloboda već imamo, budući da je u pitanju medij koji je u suštini u vlasništvu države, konkretno države Srbije. U potencijalu uvijek postoji šansa da jedan takav medij, ako i kada zatreba, bude upregnut da služi interesima vlasti, a ne javnosti – ističe novinarka Vučić.
Medijsko tržište u Bosni i Hercegovini je neregulirano, kompleksno i komplicirano čime je prostor da se mediji koriste kao oruđe u rukama političara odavno uveliko otvoren i opasan, ali vanjski uticaj politika putem medija na svakako nestabilnu političku i sigurnosnu situaciju u Bosni i Hercegovini postaje još opasnije, navodi N1.
N1 je poslao upit i centrali Euronewsa u Francuskoj u vezi sa pokretanjem medijskog projekta u Bosni i Hercegovini, no odgovor do trenutka objave teksta nije stigao.
Izvor: N1