Angažirani su svi režimski mediji i uobličen ozbiljan spin, sve s ciljem da dijaspora glasa za SNSD
Sve je počelo Forumom dijaspore potkraj februara ove godine. Od ideje koja je začeta među marketinškim stratezima u SNSD-u, pa do posljednjeg putovanja premijerke Željke Cvijanović u Sjedinjene Američke Države, vlast u Republici Srpskoj upregnula je raspoložive resurse, a posebno medije nad kojim ima uticaj, ne bi li stvorila lažnu sliku o dijaspori ovog entiteta i potrebi za njenim uključivanjem u politički život u BiH.
Uputstvo kako glasati za SNSD
Za početak, važan podatak koji se izostavlja u režimskim medijima kada se govori o bitnosti okupljanja srpske dijaspore jeste da je upravo Milorad Dodik obznanio kako je prvi put u istoriji Republike Srpske pripremljeno uputstvo za glasanje na predstojećim izborima namijenjeno dijasporcima.
Nedugo nakon toga uslijedio je i Forum dijaspore u Banjaluci, putovanja premijerke Cvijanović po gastarbajterskim centrima Evrope i svijeta, masovni izvještaji i emisije o potrebi za okupljanjem i omasovljavanjem dijaspore iz RS-a, odvajanjem od one koja se naziva bosanskohercegovačkom i njenim uključivanjem i privredni, politički i svaki drugi oblik života u ovom entitetu.
Forum kao tačka okupljanja
Prvi konkretan potez vlasti u RS-u da se dodvore i približe dijaspori ne bi li za izbore dobili dodatni vjetar u leđa iz inostranstva, u vidu glasačkih listića, jeste pokretanje i održavanje Foruma dijaspore, na kojem je bilo najviše riječi upravo o potrebi da se istakne podrška sadašnjoj politici u RS-u.
Ako bismo sumirali govor predsjednika RS-a Milorada Dodika na ovom forumu, on bi mogao da se pretoči u jednu rečenicu:
- Braćo Srbi iz dijaspore, glasajte za SNSD i Milorada Dodika.
Kako se to navodi u tekstu portala Buka, ali i izjavama drugih novinara i privrednika, bilo je to 30 minuta standardnog predizbornog mitinga uperenog prema glasačima u dijaspori.
“Republika Srpska je u političkom smislu zajednica koja ove godine ulazi u izbore i to je dokaz demokratičnosti i pripadanja demokratskom svijetu i mi vjerujemo da ćemo na ovim izborima ojačati subjektivitet i snagu RS-a i oko toga smo okupljeni”, rekao je tada Dodik i počeo da navodi uspjehe vlasti, usput optužujući ostale političare iz RS-a za podaništvo Sarajevu.
I tu dolazimo do drugog dijela plana smišljenog u SNSD-ovoj predizbornoj kuhinji, a to je davanje nacionalnog naboja cijeloj priči koju su na kraju zdušno podržali i pojedini mediji. Ona se ogleda u tome da je na ovom forumu jasno ucrtan put kojim se mora stvoriti granica između onog što se naziva bosanskohercegovačka dijaspora i onog što bi trebalo da bude dijaspora Republike Srpske.
Spin prenijela premijerka u svijet
Nakon što se zavrtio spin među domaćim stanovništvom, poruke izrečene na Forumu dijaspore, a dogovorene u centrali SNSD-a, počela je da prenosi Evropom i svijetom premijerka Republike Srpske Željka Cvijanović.
Prvi odlazak među Srbe u dijaspori je onaj u Linz. Tamo su gostovali zajedno premijerka Cvijanović i predsjednik Dodik.
Zatim je uslijedila posjeta Italiji, koju su mediji u RS-u opisali kao još jednu aktivnost koja će doprinijeti razvoju RS-a.
Ipak, kao što je to zacrtano SNSD-ovim planom, ovdje se radi o kampanji u inostranstvu i prikupljanju glasova. To svjedoče i fotografije koje nisu promakle pojedinim medijima i novinarima u RS-u, koji još uvijek odolijevaju pritisku režima.
Ekspedicija premijerke Cvijanović je nastavljena i tokom narednog perioda, a posljednji primjer je njeno gostovanje u Phoenixu, SAD. Inače, sve ovo su finansirali građani Republike Srpske, jer su se posjete Srbima u dijaspori vodile kao zvanične posjete predstavnika Vlade, iako je riječ o prikupljanju glasova.
I onda, kao vrhunac predizbornih obećanja upućenih dijaspori, a sve pod plaštom ekonomskog razvoja, jeste tvrdnja da bi Republika Srpska trebala dobiti i predstavnike dijaspore u Narodnoj skupštini.
Naravno, ovo je samo loš pokušaj vlasti da se dodvori Srbima u inostranstvu pred predstojeće izbore.
Uloga medija
Da bi spin vlasti iz RS-a bio uspješan, potrebna je podrška medija koja je u ovom slučaju bila izdašna. Naime, skoro svi mediji su pozitivno izvještavali o organizovanju Foruma dijaspore i posjetama predstavnika vlasti inostranstvu, prikazujući sve ove događaje upravo onako kako je to zamišljeno predizbornom kampanjom SNSD-a.
Tako smo u prethodnih dva mjeseca mogli čitati, ali i gledati bezbroj emisija i priloga o potrebi jačanja odnosa sa srpskom dijasporom, jasnom definisanju srpske dijaspore i odvajanju od bosanskohercegovačke, kao i važnosti jačanja saradnje sadašnje vlasti sa Srbima u inostranstvu.
Na kraju, sve ovo se pokazalo kao uspješan predizborni potez u režiji SNSD-a koji će svoje rezultate, sudeći po obavljenim aktivnostima i uticaju u javnosti, dati u oktobru, za kad je planiran masovni odziv birača iz inostranstva. Vjerovatno ne moramo dva puta pogađati za koga će glasati.