Teoretičari zavjere žele zaraditi na milionima sljedbenika koje su prikupili na Instagramu tokom pandemije koronavirusa promovirajući dodatke ishrani i wellness kurseve.
Ured za istraživačko novinarstvo identificirao je više od 100 računa koji promoviraju proizvode publici od gotovo šest miliona ljudi na Instagramu koji je u vlasništvu Facebooka.
Facebook i dalje inzistira da poduzima sve više aktivnosti na suzbijanju dezinformacijama o zdravlju, ali kanalima teorija zavjere na platformi ipak raste popularnost. U prva tri mjeseca ove godine 100 računa prikupilo je gotovo milion sljedbenika.
Time potencijalno američka tehnološka kompanija vrši prekršaj spram svojih obaveza prema vladi Ujedinjenog Kraljevstva jer se u novembru prošle godine obavezala da će raditi na zaustavljanju korisnika koji profitiraju od dezinformacija o vakcini protiv koronavirusa na mreži.
Praćeni računi uključuju grupu pod nazivom Zdravstvena sloboda za čovječanstvo (HFFH). Izvršni direktor i suosnivač grupe je Alec Zeck, 28-godišnjak koji je služio kao kapetan američke vojske i rukometaš je na olimpijskom nivou.
Na Zeckovom nalogu na Instagramu kojeg prati 85.000 osoba objavljuje se niz obmanjujućih tvrdnji, uključujući da virus Covid-19 nikada nije izoliran. Njegov račun promovira HFFH, ali također upućuje na stranicu na linktr.ee, startupu koji usmjerava na druge resurse, sponzore i proizvode za prodaju.
Potpredsjednik HFFH-a je Tommy John, kiropraktičar koji tvrdi da koronavirus ne postoji, i nakon što je njegov otac, penzionirana zvijezda bejzbola, hospitaliziran zbog Covida. Osim što promovira HFFH putem svog Instagram računa, John također usmjerava do web stranice na kojoj se prodaju majice sa sloganima.
Jedan od najčešćih načina zarade na Instagramu je promoviranje odrđenih proizvoda. Više od desetak istraženih računa promoviralo je detoks sprejeve od teških metala.
Mnoge antivakcinalne grupe i influenceri tvrde, lažno, da količine tragova teških metala poput aluminija koji se koriste u nekim vakcinama uzrokuju zdravstvene probleme.
Iako ni Instagram ni Facebook ne profitiraju direktno od toga, njihov se poslovni model oslanja na zadržavanje publike. Facebook, Instagram i YouTube redovno se kritiziraju zbog povećanog angažmana privlačenjem korisnika prema ekstremističkim sadržajima i pogledima.
Nina Jankowicz, istraživačica dezinformacija u američkom thinktanku Wilson Center, rekla je da se Facebook ne može osloboditi odgovornosti za zaradu od dezinformacija čak i ako se to ne vrši direktno putem Instagrama jer oni pružaju sredstva kojima se to ostvaruje.
– Poduzimamo agresivne korake kako bismo uklonili dezinformacije o Covidu-19, uključujući lažne podatke o odobrenim vakcinama – tvrde iz Facebooka, a nakon što je ukazano na sporne račune oni su uklonjeni uključujući i one koji pripadaju Health Freedom for Humanity i Zecku.
Izvor: The Guardian