Agencija France press (AFP) pokrenula je site za borbu protiv dezinformacija u Mađarskoj tri mjeseca pred izbore koji će odlučiti da li predsjednik Vlade Mađarske Viktor Orban ostaje na vlasti, ali stručnjaci su izrazili skepticizam zbog strukturnih problema na mađarskom medijskom tržištu.
Prvi fact-checking site u Mađarskoj – lakmusz.hu pokrenut je prije nekoliko dana kao rezultat projekta Evropske unije koji bi, za početak, trebalo trajati 15 mjeseci. Evropska komisija projekat je povjerila francuskoj novinskoj agenciji AFP, mađarskom siteu 444.hu i Fondaciji Medija juniversalis (Media Universalis Foundation).
AFP će uglavnom pružati obuku i znanje timu lokalnih novinara sa iskustvom u istraživačkom novinarstvu. Posljednjih godina je AFP razvio međunarodnu mrežu fact-checkera, a u Mađarskoj je ta agencija vodeći partner Facebooka u borbi protiv dezinformacija.
Cilj projekta je da se ispitaju saopćenja za javnost ili informacije koje mogu znatno da utiču na javni diskurs, a posebna pažnja bit će posvećena političarima i javnim ličnostima.
U agenciji AFP rekli su za EURACTIV da cilj projekta nije sukob s vlastima ili kritiziranje Vlade.
Mađari 3. aprila izlaze na izbore i očekuju se “najtješnji” rezultati za više od deset godina. Premijer Orban je došao na vlast 2010. godine i ima dvotrećinsku parlamentarnu većinu.
Od tada je vladajući Fides usvojio niz zakona o medijima od kojih je većina kontroverzna. Orbanova vlada je kao posljednje u nizu usvojila zakonsku zabranu sadržaja koji “promovira ili prikazuje” homoseksualnost ili promjenu spola maloljetnicima u medijima.
Kako se navodi, brojne međunarodne medijske grupe počele su poslije finansijske krize 2008. godine napuštati mađarsko medijsko tržište, što se poklopilo s vremenom kada su Orbanova vlada i njemu bliski biznismeni počeli da jačaju uticaj u medijskom sektoru.
Međutim, trend se preokrenuo i AFP nije jedini međunarodni medij koji je sve aktivniji u Mađarskoj. Tako je od SAD-a finansiran Radio slobodna Evropa ponovo počeo da radi u septembru 2020. godine, a njemački RTL, jedan od rijetkih koji nije napuštao Mađarsku, pokrenuo je program vijesti.
Gabor Poljak sa Univerziteta u Pečuju smatra da nove inicijative neće moći mnogo pomoći da se riješe strukturna pitanja mađarskog medijskog tržišta koje je u velikoj mjeri urušeno državnim finansiranjem i političkim oglašavanjem.
On smatra da je ključno to što je Vlada učinila medijski sektor ekonomski neatraktivnim. “Nema igrača na tržištu. Ne žele da riskiraju zato što ih finansira američka ili njemačka vlada”, rekao je Poljak.
Izvor: EURACTIV