Ako ste pročitali intervju u poljskim medijima s čelnikom Zakona i pravde (PiS) Jarosławom Kaczynskim ili premijerom Mateuszom Morawieckim, ili čitate laskav komentar o vladi, trebali biste znati da su neki od njih gotovi članci kreirani u uredu premijera ili u centrali vladajuće stranke, a ne u medijima koji su ih objavili.
Prema klasifikaciji Kaczyńskog, u Poljskoj postoje dvije vrste medija: oni nad kojima on ima kontrolu i oni nezavisni o njemu, koje ne voli zbog kritike na njegov račun i koje karakterizira kao nepouzdane.
U intervjuu za Gazeta Polska, sedmičnjak koji podržava PiS, Kaczyński je definirao tu kategoriju na sljedeći način: “Mediji su još uvijek moćna lopta u javnoj raspravi. Imamo totalnu opoziciju iza koje stoje mediji sposobni stvoriti kontra-stvarnost u koju ljudi vjeruju. U Rusiji mediji ljudima daju poruke koje nemaju nikakve veze sa stvarnošću, čak je brutalno i grubo negiraju. I mi imamo medije koji rade u najmanju ruku na sličan način”.
Međutim, postoje brojni dokazi koji pokazuju da su pro-PiS mediji ti koji šalju lažne poruke, koje je ponekad kreirala direktno vlada kako bi promovirala svoje političke ciljeve.
Baš kao što je kisik potreban za život, Kaczyński treba medijske pomagače za vladanje. Uzmimo nedavni događaj: 21. jula napustio je vladu. On je – a ne premijer ili predsjednik – odlučivao kada, kako i ko će ga zamijeniti. Kaczyński je čak kontrolirao i medijsku pokrivenost.
Poljska novinska agencija (PAP) potvrdila je vijest o njegovom odlasku: PAP je objavio vijest u 6.17 sati 21. juna. Kaczyński očito nije dao intervju ujutro, pa ga je neko iz PAP-a morao intervjuirati prethodnog dana.
Danuta Holecka, voditeljica TVP-a Wiadomości, glavnog informativnog programa bivše javne televizije, također je intervjuirala Kaczyńskog na dan kada je objavio da je napustio vladu.
Ali postoji sumnja da su pitanja bila lažno novinarstvo – sumnja koja dolazi iz privatnih e-mailova premijera Mateusza Morawieckog, Michała Dworczyka (šefa premijerovog ureda) i njihovih kolega koje je otkrila Poufnarozmowa web stranica.
Curenja iz Dworczykove e-pošte datiraju od 4. juna 2021. godine i neprestano pružaju nove uvide u trenutno vodstvo Poljske. Autentičnost prepiske višestruko je potvrđena, činjenice opisane u njoj odgovaraju, a neki od protagonista su priznali da se to i dogodilo.
Vlasti jednostavno naruče članke o sebi ili ih čak same napišu, a zatim izaberu optimalno mjesto i vrijeme za objavu. Medijske kuće kojima sam Kaczyński daje intervjue primaju finansijska sredstva kroz niz reklama iz državnog budžeta. Državi se te reklame ne isplate, ali se isplate stranci.
Stručnjak za medije, profesor Tadeusz Kowalski sažima to na sljedeći način: “Pod Ujedinjenom desnicom (PiS sa svojim mlađim koalicijskim partnerima) došlo je do snažnog porasta propagandnih napora u službi stranačkih i državnih interesa. Međutim, ogromni iznosi javne potrošnje nisu poslužili stvaranju društvene kohezije. Umjesto toga, služili su za manipulaciju i polarizaciju stavova u društvu, a bili su uglavnom neučinkoviti u ekonomskom smislu”.
TVP i Polskie Radio imaju još jedan izvor državnog finansiranja. Primali su novac kao naknadu za koncesije za pretplatu – gotovo dvije milijarde PLN godišnje.
Neki od procurjelih e-mailova jasni su primjeri koji pokazuju kako se mediji koriste kao glasnogovornici stranke PiS, koja ima značajan uticaj na poruke koje se šire, ponekad ih i sama direktno kreirajući, čime se građanima ograničava mogućnost pristupa vjerodostojnim i objektivnim informacijama.
To je vidljivo u drugim primjerima – kao što je kada PAP redovno izvještava o nacionalnim ispitivanjima javnog mnijenja, ali izostavlja izdanja koja daju kritički pogled na vladu, ali procurjeli e-mailovi pokazuju novi nivo kontrole medija.