Ismijavanje je standardno izazovno, ali u političkom i diplomatskom svijetu prvenstveno kontraproduktivno sredstvo komunikacije. Ritualno izmjenjivanje uvreda između Željka Komšića, člana Predsjedništva BiH i Zorana Milanovića, predsjednika Hrvatske, okončano je metaforom u kojoj je naprdonćeni desničar s Banskih dvora poručio – aludirajući na Bosnu i Hercegovinu – da Yugo 45 nikad neće biti Passat. Aluzija je jasna. Goluždravi auto-otpadak bivše Jugoslavije Milanović je na taj način postavio u korelaciju s VW Passatom, koji bi trebao da predstavlja normalne države i među kojima je – e, to mu je već neko slagao – i Hrvatska.
Umjesto da se durimo, budimo do kraja iskreni i priznajmo – pvi dio Milanovićeve dosjetke je ubitačno tačan. U svijetu automobilskih metafora BiH je upravo to – razdrndani izdanak samoupravnih dostignuća, koji danas voze još samo po udaljenim selima Republike Srpske, tek nešto rjeđe još i FBiH i Dalmacije. Međutim, ostaje otvoreno pitanje šta je Passatom. Ko bi u ovoj priči trebao biti Passat? Pokušajmo napraviti neku vrstu milanovićevske državne nomenklature, u kojoj bi Passat bio personifikacija Evropske unije, jednog uprkos svim teškoćama izrazito uspješnog političkog, ekonomskog i cilivizacijskog projekta. I pogledajmo u kakvom su zadatom stanju države bivše Jugoslavije ako se porede s tim nedostižnim uzorom. Krenimo obrnutim pravcem od onog koji nam je izdiktirala Lepa Brena, dakle – od Triglava pa do Vardara.
Slovenija – Moj auto, moja sloboda
Slovenci su najdalje odmakli od socijalističkih parametara. Pobjegavši na vrijeme iz Miloševićevog zagrljaja, uprkos saznanju da će taj bijeg u drugim dijelovima raspadajuće države izazvati stradanja, uspjeli su tokom ovih 30 godina izrasti u malu, ali po svim kriterijama solidnu državu EU, s rastućim standardom, uobičajenom dozom klaustrofobije i fašizmom tek u tragovima. Slovenci od Jugoslavije ne žele ništa osim tržišta, jer Gorenje i drugi giganti, kad bi zavisili od dežele, slabo bi hajrovali. Slovenija se najozbiljnije približila Passatu kao modelu kojeg nam je Zoran Milanović svima zadao i dajemo joj vrlo, vrlo visoku ocjenu.
Auto ocjena: Golf 6
Hrvatska – da su dedi jajnici, bio bi baba
Osim Slovenije, samo je još jedna bivša YU republika uspjela ući u EU. Hrvatska se hrabro borila s negativnim dijelom socijalističkog nasljeđa, ali hrabrost nije dovoljna. U okvirima Unije danas je to jedan nepoštovan Yugo 45, država koja svima služi kao negativan primjer – siromašna, s bujajućim tragovima nacionalizma, s nekim fašističkim znamenjima kao oficijelnim dijelovima državnog znakovlja. Mnogi EU političari Hrvatsku često navode kao loš promjer, koristeći pri tome nipodaštavanje koje rabi Milanović kada govori o BiH. Čak je i jedina članica Unije umiješana u udruženi zločinački poduhvat. Srećom, osim s EU, Hrvatska na istoku graniči s dva politička i državna jada, Bosnom i Hercegovinom i Srbijom, pa ima na kome bildati ego. Dajemo joj vrlo nisku procjenu, na autopijaci bi katastrofalno prošla.
Auto ocjena: Golf 2
Bosna i Hercegovina – autentični balkanski užas
Kratko i jasno – gore ne može. Platili smo užasnu cijenu za raspad Jugoslavije. Nakon krvoprolića, neuspješno se borimo s korupcijom, nepotizmom, primitivnim i arhaičnim političkim vođama koji ne shvataju ni savremeni svijet ni sopstvenu ulogu u njemu. Gradovi su nam siromašni, prljavi i zapušteni, smrde, ljudi bježe ne pitajući gdje. Administracija buja, sve su ostale industrijske grane u regresiji. Tri konstitutivna naroda, ne znaš koji je gluplji od kojeg. Ovdje bi mogao da se snimi blockbuster – Glup, gluplji, najgluplji i kakav god da poredak unutar tih zadatih koordinata uspostavite, nećete mnogo pogriješiti.
Možete se ljutiti na Milanovića koliko god hoćete, ali njegov automobilski uvid u stanje države, društva, kulture i civlizacijskih dostignuća Bosne i Hercegovine, zemlje u kojoj svako slavi svoje zločince, u dobroj mjeri je adekvatan. (Sasvim je druga je stvar što uobraženi vozač Golfa Dvojke misli da sjedi u Passatu.)
Auto ocjena: Yugo 45
Srbija – sve smo mogli mi, ali niste htjeli vi
Srbija je mogla i morala biti regionalni lider u svemu. Ali džaba, draga teritorija, još draža krv i zemlja briljantnih mogućnosti pretvorila se u opasnog komšiju čak i za one s kojima ne graniči (vidjeti pod Slovenija). Zemlja nadarenih pojedinaca i kreativnih kolektiva, povremeno slavne, povremeno sramne prošlosti i 30 godina nakon rata ne uspijeva naći najbolju sebe, što i ne bi bio toliki problem da trenutno svijetu i okolini ne šalje ono najgore što se može izvući. Od stanja u Srbiji u znatnoj mjeri zavisi i konsolidacija odnosa u susjednim državama, poglavito u BiH i Crnoj Gori. Srbija bi da među bivšim YU republikama bude lider sovjetskog tipa, što nanosi štetu i njoj i svima oko nje.
Auto ocjena: Moskvič
Crna Gora – S Dacia Dustera na Ladu Nivu
Crna Gora je prije izbora najviše podsjećala na Dacia Duster – uspješni istočnoeuropski proizvod koji uz pomoć ne baš najnovije francuske tehnologije osvaja EU. Poslije izbora su Lada Niva – ohrndana i legendarna ruska vozilica za brda i planine, koju danas koriste šumska gazdinstva zadužena za nelegalnu distribuciju balvana.
Auto ocjena: Lada Niva
Makedonija – Bratko, site te sakame
Jedna od bivših vlasti onim je odurnim spomenicima u centru Skoplja rekla sve o sebi. Ne i o ovom divnom narodu, vječito stiješnjenom između nekoliko imperijalnih politika. Makedonija bije svoje bitke, uza sve ostalo nedavno je bila žrtva i evropske izdaje ali idemo naprijed. Još jedan stari Golf koji se bori za život i bolji standard.
Auto ocjena: Golf 1
Kosovo – Mlade snage nadiru
Nakon što su ratna razaranja konačno prestala, krenula je na svim našim meridijanima obnova voznog parka. Bosanci i Hercegovci, valjda zbog sentimentalne veze s Vogošćom, u kratkom su roku kupili više od 100.000 polovnih Golfova. U isto vrijeme, na Kosovu čudan i kvalitetan odmak od tog stereotipa. Ono što je u Sarajevu u drugoj polovini devedesetih bio Golf 2, to je u Prištini bila i još dugo nakon toga ostala, i to po istoj cijeni – Vectra A. Svaka čast prijatelji, svaka čast, vidi se da će biti nešto od vas.
Auto ocjena: Opel Vectra