ZORAN MILANOVIĆ JE U PRAVU: Yugo 45 nikad neće biti Passat, ali ni Golf Dvojka ne treba da se fura da je Sedmica

Naprdonćeni desničar iz Banskih dvora uputio je bolnu, nalažost tačnu aluziju na Bosnu i Hercegovinu. Analiziramo njegovo poznavanje automobilske komparatistike i međudržavnih odnosa na Balkanu

ZORAN MILANOVIĆ JE U PRAVU: Yugo 45 nikad neće biti Passat, ali ni Golf Dvojka ne treba da se fura da je Sedmica

 

Ismijavanje je standardno izazovno, ali u političkom i diplomatskom svijetu prvenstveno kontraproduktivno sredstvo komunikacije. Ritualno izmjenjivanje uvreda između Željka Komšića, člana Predsjedništva BiH i Zorana Milanovića, predsjednika Hrvatske, okončano je metaforom u kojoj je naprdonćeni desničar s Banskih dvora poručio – aludirajući na Bosnu i Hercegovinu –  da Yugo 45 nikad neće biti Passat. Aluzija je jasna. Goluždravi auto-otpadak bivše Jugoslavije Milanović je na taj način postavio u korelaciju s VW Passatom, koji bi trebao da predstavlja normalne države i među kojima je – e, to mu je već neko slagao – i Hrvatska.

Umjesto da se durimo, budimo do kraja iskreni i priznajmo – pvi dio Milanovićeve dosjetke je ubitačno tačan. U svijetu automobilskih metafora BiH je upravo to – razdrndani izdanak samoupravnih dostignuća, koji danas voze još samo po udaljenim selima Republike Srpske, tek nešto rjeđe još i FBiH i Dalmacije. Međutim, ostaje otvoreno pitanje šta je Passatom. Ko bi u ovoj priči trebao biti Passat? Pokušajmo napraviti neku vrstu milanovićevske državne nomenklature, u kojoj bi Passat bio personifikacija Evropske unije, jednog uprkos svim teškoćama izrazito uspješnog političkog, ekonomskog i cilivizacijskog projekta. I pogledajmo u kakvom su zadatom stanju države bivše Jugoslavije ako se porede s tim nedostižnim uzorom. Krenimo obrnutim pravcem od onog koji nam je izdiktirala Lepa Brena, dakle – od Triglava pa do Vardara.

 

Slovenija – Moj auto, moja sloboda

Slovenci su najdalje odmakli od socijalističkih parametara. Pobjegavši na vrijeme iz Miloševićevog zagrljaja, uprkos saznanju da će taj bijeg u drugim dijelovima raspadajuće države izazvati stradanja, uspjeli su tokom ovih 30 godina izrasti u malu, ali po svim kriterijama solidnu državu EU, s rastućim standardom, uobičajenom dozom klaustrofobije i fašizmom tek u tragovima. Slovenci od Jugoslavije ne žele ništa osim tržišta, jer Gorenje i drugi giganti, kad bi zavisili od dežele, slabo bi hajrovali. Slovenija se najozbiljnije približila Passatu kao modelu kojeg nam je Zoran Milanović svima zadao i dajemo joj vrlo, vrlo visoku ocjenu.

Auto ocjena: Golf 6

Hrvatska – da su dedi jajnici, bio bi baba 

Osim Slovenije, samo je još jedna bivša YU republika uspjela ući u EU. Hrvatska se hrabro borila s negativnim dijelom socijalističkog nasljeđa, ali hrabrost nije dovoljna. U okvirima Unije danas je to jedan nepoštovan Yugo 45, država koja svima služi kao negativan primjer – siromašna, s bujajućim tragovima nacionalizma, s nekim fašističkim znamenjima kao oficijelnim dijelovima državnog znakovlja. Mnogi EU političari Hrvatsku često navode kao loš promjer, koristeći pri tome nipodaštavanje koje rabi Milanović kada govori o BiH. Čak je i jedina članica Unije umiješana u udruženi zločinački poduhvat. Srećom, osim s EU, Hrvatska na istoku graniči s dva politička i državna jada, Bosnom i Hercegovinom i Srbijom, pa ima na kome bildati ego. Dajemo joj vrlo nisku procjenu, na autopijaci bi katastrofalno prošla.

Auto ocjena: Golf 2

Bosna i Hercegovina – autentični balkanski užas

Kratko i jasno – gore ne može. Platili smo užasnu cijenu za raspad Jugoslavije. Nakon krvoprolića, neuspješno se borimo s korupcijom, nepotizmom, primitivnim i arhaičnim političkim vođama koji ne shvataju ni savremeni svijet ni sopstvenu ulogu u njemu. Gradovi su nam siromašni, prljavi i zapušteni, smrde, ljudi bježe ne pitajući gdje. Administracija buja, sve su ostale industrijske grane u regresiji. Tri konstitutivna naroda, ne znaš koji je gluplji od kojeg. Ovdje bi mogao da se snimi blockbuster – Glup, gluplji, najgluplji i kakav god da poredak unutar tih zadatih koordinata uspostavite, nećete mnogo pogriješiti.

Možete se ljutiti na Milanovića koliko god hoćete, ali njegov automobilski uvid u stanje države, društva, kulture i civlizacijskih dostignuća Bosne i Hercegovine, zemlje u kojoj svako slavi svoje zločince, u dobroj mjeri je adekvatan. (Sasvim je druga je stvar što uobraženi vozač Golfa Dvojke misli da sjedi u Passatu.)

Auto ocjena: Yugo 45

Srbija – sve smo mogli mi, ali niste htjeli vi

Srbija je mogla i morala biti regionalni lider u svemu. Ali džaba, draga teritorija, još draža krv i zemlja briljantnih mogućnosti pretvorila se u opasnog komšiju čak i za one s kojima ne graniči (vidjeti pod Slovenija). Zemlja nadarenih pojedinaca i kreativnih kolektiva, povremeno slavne, povremeno sramne prošlosti i 30 godina nakon rata ne uspijeva naći najbolju sebe, što i ne bi bio toliki problem da trenutno svijetu i okolini ne šalje ono najgore što se može izvući. Od stanja u Srbiji u znatnoj mjeri zavisi i konsolidacija odnosa u susjednim državama, poglavito u BiH i Crnoj Gori. Srbija bi da među bivšim YU republikama bude lider sovjetskog tipa, što nanosi štetu i njoj i svima oko nje.

Auto ocjena: Moskvič

Crna Gora – S Dacia Dustera na Ladu Nivu

Crna Gora je prije izbora najviše podsjećala na Dacia Duster – uspješni istočnoeuropski proizvod koji uz pomoć ne baš najnovije francuske tehnologije osvaja EU. Poslije izbora su Lada Niva – ohrndana i legendarna ruska vozilica za brda i planine, koju danas koriste šumska gazdinstva zadužena za nelegalnu distribuciju balvana.

Auto ocjena: Lada Niva

Makedonija – Bratko, site te sakame

Jedna od bivših vlasti onim je odurnim spomenicima  u centru Skoplja rekla sve o sebi. Ne i o ovom divnom narodu, vječito stiješnjenom između nekoliko imperijalnih politika. Makedonija bije svoje bitke, uza sve ostalo nedavno je bila žrtva i evropske izdaje ali idemo naprijed. Još jedan stari Golf koji se bori za život i bolji standard.

Auto ocjena: Golf 1

Kosovo – Mlade snage nadiru

Nakon što su ratna razaranja konačno prestala, krenula je na svim našim meridijanima obnova voznog parka. Bosanci i Hercegovci, valjda zbog sentimentalne veze s Vogošćom, u kratkom su roku kupili više od 100.000 polovnih Golfova. U isto vrijeme, na Kosovu čudan i kvalitetan odmak od tog stereotipa. Ono što je u Sarajevu u drugoj polovini devedesetih bio Golf 2, to je u Prištini bila i još dugo nakon toga ostala, i to po istoj cijeni – Vectra A. Svaka čast prijatelji, svaka čast, vidi se da će biti nešto od vas.

Auto ocjena: Opel Vectra



 

 

About The Author