U posljednjoj deceniji, izvještaj dokumentira kako su mobilni uređaji i velike tehnološke platforme preoblikovale industriju vijesti – mijenjajući sadržaj koji ljudi vide, način na koji se vijesti predstavljaju i poslovne modele vodećih izdavača.
U većini zemalja, tradicionalni mediji sve teže uspostavljaju vezu s publikom, uz sve manju uključenost, nisko povjerenje i stagnaciju digitalnih pretplata, pokazalo je istraživanje Reuters Instituta.
Ubrzana preorijentacija prema društvenim mrežama i video platformama dodatno umanjuje utjecaj institucionalnog novinarstva i pojačava fragmentirani alternativni medijski prostor u kojem dominiraju podcasteri, yuoutuberi i tiktokeri.
Populistički političari sve češće zaobilaze tradicionalno novinarstvo i obraćaju se prijateljskim partijskim medijima, influenserima i ličnostima koje rijetko postavljaju teška pitanja, a nerijetko i šire lažne narative.
U tom kontekstu, istraživanje otkriva duboke podjele između SAD-a i Evrope, kao i između konzervativaca i progresivaca, kada je riječ o granicama slobode govora, s posebnim fokusom na moderiranje sadržaja i provjeru činjenica na društvenim mrežama.
Ovogodišnje istraživanje po prvi put uključuje i izazove koje donose AI platforme i chatbotovi.
Ipak, i u svijetu prepunom sintetičkog sadržaja i dezinformacija, sve generacije i dalje cijene pouzdane brendove s reputacijom tačnosti, čak i ako ih ne koriste kao ranije.
Zabilježen je pad korištenja tradicionalnih izvora poput televizije, štampe i web stranica, dok se oslanjanje na društvene mreže i video platforme sve više povećava.
U pojedinim zemljama influenseri i javne ličnosti igraju ključnu ulogu u oblikovanju javne debate. Oko trećine ispitanika koristi Facebook i YouTube za vijesti svake sedmice. Instagram i WhatsApp koristi otprilike petina, dok je TikTok ispred X-a.
Strategije platformi mijenjaju se u korist videa, koji postaje sve važniji izvor vijesti. Korištenje društvenog videa poraslo je sa 52 na 65 posto u posljednjih pet godina, a bilo kakvog online videa sa 67 na 75 posto.
Podcasti su posebno važni za dosezanje mlađe, obrazovanije publike. TikTok je i dalje najbrže rastuća društvena mreža, s velikim skokovima u upotrebi za vijesti u Tajlandu i Maleziji.
Više od polovine ispitanika i dalje izražava zabrinutost oko sposobnosti da razlikuju istinu od laži kada je riječ o vijestima na internetu. Kao najčešći izvori dezinformacija navode se influenseri i nacionalni političari.
Chatbotovi i AI interfejsi postaju novi izvor vijesti, kako ih pretraživači i druge platforme sve više integriraju u realnom vremenu.
Iako je trenutno samo sedam posto korisnika koristi ove alate za vijesti, brojka raste, naročito među mlađima od 25 godina, gdje iznosi 15 posto.
Publika u većini zemalja i dalje je skeptična prema upotrebi umjetne inteligencije u vijestima i preferira modele u kojima su ljudi i dalje uključeni u proces, pokazalo je ovogodišnje Reutersovo istraživanje.
Izvor: Više na Reuters Institute