PARASTOS DRAŽI: U Crnoj Gori neprihvatljiv, u Srbiji normalna pojava

IZDVAJAMO

Pa u Srbiji je Draža Mihailović rehabilitovan, u paketu sa četničkim pokretom i njihovom koljačkom ideologijom. Podignuto je i nekoliko spomenika Čiči, a svake godine se služi nekoliko parastosa ratnom zločincu u raznim crkvama, uz prisustvo javnih ličnosti, pa se niko ne uznemirava, niti diže buku u javnosti. Parastos Draži u Srbiji više nije ni vest, a kamoli povod za burne reakcije i rasprave. Pošto je četništvo postalo dominantan pogled na svet, u Srbiji bi najbolje bilo da se parastos služi antifašizmu. Idealno mesto za taj obred bila bi crkva svetog Georgija na Ravnoj Gori, koja gleda na spomenik Draži Mihailoviću.

PARASTOS DRAŽI: U Crnoj Gori neprihvatljiv, u Srbiji normalna pojava

Zašto Crnogorcima smeta parastos kvislingu i ratnom zločincu?

Piše: Tomislav Marković

Najava Mitropolije crnogorske da će 17. jula u Herceg Novom održati parastos Draži Mihailoviću izazvala je lavinu negativnih reakcija u Crnoj Gori. Oglasilo se Udruženje boraca NOR-a i antifašista Cetinje saopštenjem u kojem se osuđuje najavljeno odavanje počasti ratnom zločincu i saradniku fašista, te izražava očekivanje od nadležnih organa da spreče mitropolita Amfilohija u njegovim nakanama. Socijaldemokratska partija pozvala je Ministarstvo unutrašnjih poslova da “ne dozvoli održavanje manifestacija kojima se pokušava revizija istorije i veličanje poraženih zločinačkih ideologija”.

Reagovala je čak i Vlada Crne Gore, koja je oštro osudila najavljeni događaj, a ministar kulture Aleksandar Bogdanović izjavio je da je parastos nedopustiv jer “direktno narušava antifašističke vrijednosti, duboko ukorijenjene u današnjoj Crnoj Gori”. Osude dolaze sa svih strana, od brojnih pripadnika intelektualne elite Crne Gore. Iz gorepomenutog Udruženja najavili su i proteste ukoliko policija ne spreči parastos. Na kraju je došlo do kompromisnog rešenja, policija je saopštila da nema zakonski osnov za zabranu, te da će obred biti obavljen unutar crkve i neće biti dozvoljena okupljanja izvan hrama, tako da su antifašisti odustali od protesta.

Uprkos snažnom otporu crnogorske javnosti, parastos je ipak održan. Amfilohije je isterao svoje, pomen saradniku okupatora poslužio mu je kao pokazna demonstracija moći nad državnim organima. Nakon parastosa, crnogorski premijer Duško Marković izjavio je da je “blam i bruka sveštenstva Mitropolije da se ratnom zločincu u tom prostoru organizuje parastos”. Dodao je  da će “država naći način da odgovori na to. Ne da izvodi policajce i vadi pendreke, nego da mijenja zakone, pa će neko krivično odgovarati za ta djela”. Crnogorska javnost je nezadovoljna što je parastos uopšte održan, što se tumači kao “još jedna demonstracija nemoći crnogorske vlasti protiv SPC-a”, kako je ocenio istoričar Boban Batrićević.

Iz srbijanske perspektive čitav slučaj deluje nadrealno. Čemu tolika halabuka zbog običnog parastosa? Pa u Srbiji je Draža Mihailović rehabilitovan, u paketu sa četničkim pokretom i njihovom koljačkom ideologijom. Podignuto je i nekoliko spomenika Čiči, a svake godine se služi nekoliko parastosa ratnom zločincu u raznim crkvama, uz prisustvo javnih ličnosti, pa se niko ne uznemirava, niti diže buku u javnosti. Parastos Draži u Srbiji više nije ni vest, a kamoli povod za burne reakcije i rasprave. Pošto je četništvo postalo dominantan pogled na svet, u Srbiji bi najbolje bilo da se parastos služi antifašizmu. Idealno mesto za taj obred bila bi crkva svetog Georgija na Ravnoj Gori, koja gleda na spomenik Draži Mihailoviću.

About The Author