U okviru projekta „Mediji za građane- građani za medije“ koji je podržala Evropska unija objavljen je priručnik „Medijski odgoj predškolarca“ namijenjen odgajateljima i odgajateljicama u ustanovama predškolskog odgoja i obrazovanja. Autorice su prof.dr.sc. Zarfa Hrnjić Kuduzović i dr.sc. Vesima Čičkušić, a izdavači Radio Kameleon- Otvorena mreža ljudskih prava i demokratije i Asocijacija MEDIANA. Priručnik sadrži smjernice za primjereno korištenje medija i medijskih sadržaja u vrtićima. Obuhvata edukativni materijal o crtićima, te metodičke pripreme s konkretnim aktivnostima za realizaciju radionica medijske pismenosti koji se mogu realizovati u okviru važećih programa predškolskog odgoja i obrazovanja. Takođe, sadrži i metodičke pripreme za radionicu namijenjenu roditeljima.
Djeca su najosjetljivija kategorija medijskih korisnika. Zbog izloženosti medijskim sadržajima neprimjerenim njihovom kognitivnom i emotivnom razvoju podložni su imitiranju negativnih modela ponašanja. Djeca predškolskog uzrasta i po nekoliko sati dnevno provode uz medijske sadržaje. Cilj medijskog opismenjavanja odgajatelja/odgajateljica, a preko njih i predškolaraca, je usmjeriti djecu na kvalitne sadržaje koji podstiču prosocijalno ponašanje, te kognitivni i emotivni razvoj. Odgajatelji, kao i roditelji suočavaju se s brojnim izazovima odgoja djece u digitalnom dobu. Međutim, odgajatelji/ce tokom studija nisu imali priliku steći znanja iz ove oblasti. Priručnik će doprinijeti prevazilaženju tog jaza.
Publikacija „Medijski odgoj predškolarca“ obuhvata pet sadržajnih cjelina uključujući radionice za djecu, kao i za njihove roditelje. U prvom dijelu su smjernice ka kvalitetnim crtićima koji doprinose razvijanju društveno poželjnih osobina i oblika ponašanja, te konkretne preporuke o tome na koji način koristiti medije. Pritom su pojašnjeni njihovi potencijali i rizici u odgoju djece. Radionica za djecu „Pizza party s Dorom“ po uzoru na junakinju crtića predlaže aktivnosti kojima se kod djece podstiče prosocijalno ponašanje, istraživačka radoznalost i kreativnost. Na zabavan način po uzoru na Doru djeca uče nove pojmove, razvijaju motoričke sposobnosti i realizuju korisne aktivnosti poput savladavanja prepreka, odlaska u kupovinu, vaganja i kuhanja. U radionici „Glas i pokret crtanih likova“ djeci je na vrlo praktičan i slikovit način demonstrirano kako nastaju neki crtići. Sve to uz vrlo aktivno i kreativno učestvovanje djece. Radionici „Naša mala televizija“ pomaže djeci da razumiju razliku između medijske i objektivne stvarnosti, da upoznaju osnove nastanka medijskog sadržaja, kao i da se oslobađaju straha od javnog nastupa. Radionica „Medijska pismenost za roditelje predškolaraca“ sadrži smjernice za pravilan izbor medijskih sadržaja, ukazuje na važnost roditeljske medijacije, daje upute za podešavanje sigurnosnih filtera, te preporuke za zajedničke medijske aktivnosti i razvoj ispravnih medijskih navika.
Priručnik je nastao kao jedan od rezultata projekta u okviru kojeg je putem cjelodnevnih radionica osposobljeno 105 odgajateljica za rad s djecom u području medijske pismenosti. Na temelju razmjene iskustava sa i između učesnica radionica detektovani su ključni problemi u radu s djecom koji se tiču medijskog odgoja, razmotreni predloženi modeli rada s djecom, te prodiskutovani mogući načini implementacije medijske pismenosti u postojeći pedagoški program rada s djecom u vrtićima. Testiranjem pristupa MIP-u na radionicama razvijen je edukativni materijal kao i metodika rada s odgajateljima/odgajateljicama koje to znanje ubuduće mogu primjenjivati u radu s djecom.
Izvor: Asocijacija MEDIANA