Ko porukama zatrpava javnost, ko ih brižljivo osmišljava i kreira, a ko još nije čuo za predstavljanje putem ove mreže
Boriša Falatar – domaćinski na Facebooku
Profilna fotografija Boriše Falatara je jednostavna, ali i profesionalna. Prikazuje Falatara u odijelu dok je iza njega neutralna pozadina. Na naslovnici je ovaj političar s grupom ljudi, što može da simbolizuje njegov slogan „Zajedno i tačka“. Inače, Falatar je mladi političar koji se ove godine prvi put pojavio na političkoj sceni BIH. Trenutno ima 13.284 pratioca, što je relativno veliki broj s obzirom na to da je on prilično nepoznat široj bh. javnosti, ali i da je nalog otvoren tek ove godine. Stiče se utisak da je Falatar u potpunosti usvojio novomedijsku logiku i prepoznao značaj promocije na društvenim mrežama. U tom kontekstu, njemu Facebook nije platforma za jednostavno skladištenje različitih sadržaja, već strateški koristi sve potencijale koje ova mreža nudi za promociju političkih ideja. Dokaz za to je podatak da su dvije trećine (od ukupno 76) objava, zapravo, vrlo kreativne i originalne (live video-prenosi, eventi, sponzorisane objave, originalne fotografije i komentari). Zanimljivo je da ima čak 40 originalnih video-objava, koje nisu preuzete sa drugih platformi, kao i četiri sponzorisane objave. Osim toga, nerijetko se uključuje u diskusiju i komentariše objave zajedno s pratiocima, odgovara na njihova pitanja i sl., što zapravo govori o vrlo ozbiljnom i posvećenom radu kako bi se obezbijedili politički poeni. Vrlo važno je istaći da osim Facebooka Falatar aktivno koristi i ostale društvene mreže kao što su Twitter, Instagram i YouTube, što nije slučaj s ostalim političarima. Isto tako, u okviru naloga ima vrlo jasno istaknutu ličnu web-stranicu, koja se redovno ažurira. Svoj nalog koristi i kako bi putem Crowfundinga dodatno zaradio za kampanju. Moglo bi se reći da Falatar, s obzirom na to da se tek uključio u bh. politički život, uspješno koristi sve dostupne novomedijske „trikove“ kako bi osvojio političke poene. U tom smislu možemo izdvojiti video-klipove koje objavljuje iz automobila dok putuje, ili fotografije sa maratona u kojima nastupa potpuno neposredno, casual i otvoreno. S tim u vezi možemo makluanovski reći da Falatar pripada medijski svarljivim, cool političarima. Na taj način očigledno se želi predstaviti kao alternativa na političkoj sceni jer svojim ponašanjem ne odgovara postojećem tradicionalnom kalupu političara koji još uvijek žive u „analognoj eri“.
Željko Komšić – kvantitet prije kvaliteta
Komšić je političar starog kova koji je već dva puta bio na funkciji hrvatskog člana Predsjedništva BiH i dugo je prisutan na bh. političkoj sceni. Na profilnoj fotografiji njegove stranice (koja postoji od 2014. godine) nalazi se Komšić na bijeloj pozadini, dok je naslovnica značajno sadržajno bogatija. Na njoj je slogan, Komšićev redni broj, kao i logotipi koalicionih partnera koji podržavaju Komšića. Slogan „BiH pobjeđuje“ je „slogan tema“ koja nastoji objasniti da bi BiH trebala biti država svih njenih građana. To je tema koja je najčešće zastupljena u programima političkih partija ljevice, a DF u tom smislu, barem formalno, nije izuzetak. Centralni dio zauzima Komšićeva fotografija na kojoj s određenom dozom ozbiljnosti, ali i sigurnosti ovaj političar „gleda u budućnost“. Na Facebook nalogu ukupno ima 15.095 pratilaca, a od početka kampanje smo zabilježili 118 objava, od čega je više od pola (61) preuzeto sa drugih portala ili naloga na društvenim mrežama. To znači da je na ovom nalogu svaki dan prosječno bilo postavljeno šest različitih objava. Komšić je u tom smislu apsolutni šampion u odnosu na konkurenciju (sljedeći je Lijanović, koji ima 78 objava). S tim u vezi čini se da u DF-u smatraju da će veći broj objava na kraju dovesti i do većeg broja glasova. Što se kvaliteta objava tiče, možemo reći da je sve već viđeno: obiluju fotografijama sa predizbornih skupova, kao i izjavama za medije. U kontekstu objavljivanja sadržaja stiče se utisak da postoji svojevrsni obrazac da se sa svakog predizbornog mitinga preuzimaju sadržaji sa stranice Demokratske fronte i objavljuju na profilu Željka Komšića, što može da navede na zaključak da, zapravo, isti tim ljudi ažurira i jednu i drugu stranicu. S tim u vezi možemo detektovati vrlo nizak stepen kreativnosti u radu na ovom nalogu. Tome u prilog može da ide i podatak da Komšić ima objavljen samo jedan video na svom nalogu i u pitanju je zvanični promotivni video-spot. S obzirom na veliki broj preuzetih objava, čini se da je ovaj nalog shvaćen u „tradicionalnom smislu“ samo kao dodatni prostor za recikliranje političkih sadržaja. Registrovali smo i dokument „Predsjednička vizija“, za koji se ističe da je lični Komšićev politički program koji nije isti kao i program njegove političke partije. Ovo sugeriše postojanje elemenata personalizacije politike, odnosno, situaciju u kojoj lider političke partije na neki način, u političkom smislu, nadilazi svoju stranačku infrastrukturu.
Jerko Ivanković Lijanović – najviše pratilaca i kreativan pristup
Jerko Ivanković Lijanović ima ubjedljivo najviše pratilaca na Facebooku (110.349). Zanimljivo je da je jedini političar koji umjesto fotografije na naslovnici ima video, što svjedoči o profesionalnom i posvećenom pristupu. Tome dodatno doprinosi i činjenica da jedini od svih kandidata za hrvatskog člana Predsjedništva ima verifikovani nalog na društvenoj mreži. Lijanovićev slogan je „Za promjene“, kojim se pozivaju birači da izaberu njega ukoliko smatraju da je vrijeme za smjenu vlasti. Ukupno ima 78 objava, od čega je 35 preuzeto sa drugih platformi. Lijanović na svom nalogu ima osam sponzorisanih objava kao i 24 video-objave, što dodatno svjedoči o ozbiljnosti i pažnji koja se posvećuje korištenju Facebooka kao alata za političku promociju. Naime, u eri medijatizacije politike, video-spotovi, klipovi kao i video-prilozi su atraktivniji oblik promocije od teksta, fotografije ili bilborda. Jednostavno, osnovno pravilo promocije na društvenim mrežama jeste da poruke moraju ići ka biračima, a ne birači ka porukama, te s tim u vezi video-prilozi koji aktiviraju više čula kod publike izgledaju kao efikasniji način promocije. Karakteristično za ovu Facebook stranicu jeste postojanje jedne izdvojene, možemo slobodno reći, rubrike „komentar dana“ koja predstavlja najzanimljivije objave Lijanovićevih pratilaca sa društvene mreže, a koje se uglavnom odnose na kritiku onih koji su na vlasti ili isticanje Lijanovićevih pozitivnih osobina. Lijanović se, takođe, trudi da bude vrlo aktivan na ovoj društvenoj mreži, pa se relativno često uključuje u komentarisanje svojih objava zajedno s ostalim „fanovima“. Na svojoj turneji po bh. gradovima Lijanović se predstavlja kao nekonvencionalan političar. On u okviru svojih posjeta putuje redovnim autobuskim linijama, sa sobom uvijek nosi metlu kao simbol potrebe da sa vlasti počisti one koji ne rade dobro svoj posao i, konačno, uvijek nosi standardne plave boje svoje političke partije, a ne odijela, koja su karakteristična za politički outfit. Na ovaj način nastoji privući medijsku pažnju, što mu nerijetko polazi za rukom. Kao neko ko je dugo prisutan na političkoj sceni BiH, Lijanović se vrlo brzo prilagodio digitalnim izazovima (stranicu posjeduje od 2013. godine).
Diana Zelenika – najmanje pratilaca i objava
Diana Zelenika posjeduje ličnu stranicu na Facebooku od 2014. godine. Na naslovnoj stranici Diane Zelenike je istaknut logo političke partije HDZ 1990, dok je na profilu, rekli bismo, vrlo jednostavna fotografija nasmijane Zelenike, što može da ukazuje na pozitivnu i optimističnu političarku kojoj treba dati glas. Jedina kandidatkinja za člana Predsjedništva na predstojećim opštima izborima Diana Zelenika na svom nalogu ima ubjedljivo najmanje pratilaca (1.286) i svega 35 objava, od čega je samo jedna originalna. Gotovo sve objave su preuzete sa zvanične web-stranice HDZ-a 1990, što ukazuje na izuzetan značaj koji stranačka infrastruktura ima u političkoj kampanji Zelenike. Opšti utisak je da se vrlo slabo koriste potencijali ove društvene mreže, s obzirom na to da ne postoji nijedan video-klip, niti jedna sponzorisana reklama i sl. Jednostavno, Facebook je skladišni prostor koji se puni informacijama o predizbornim aktivnostima ove političarke. Pozitivno je što se Zelenika uključuje u komentarisanje i diskusiju zajedno sa svojim pratiocima, odgovara na njihova pitanja i sl.
Dragan Čović – bez Facebook stranice
Konačno, sadašnji hrvatski član Predsjedništva BiH Dragan Čović uopšte nema svoju ličnu stranicu na Facebooku već se promoviše na zvaničnoj Facebook stranici svoje političke partije HDZ-a BiH. To može da sugeriše da ovaj političar slično kao Zelenika u potpunosti pripada partiji i zalaže se za partijsko jedinstvo gdje nema povlaštenih i sl. Sa druge strane, odsustvo sa društvene mreže može da bude jasan stav ovog političara da novi kanali komunikacije sa biračima nisu nužno garant boljeg političkog rezultata.
Na kraju možemo reći da kandidati za hrvatskog člana Predsjedništva prepoznaju značaj korištenja društvenih mreža u cilju političke promocije. Svi su na neki način prisutni na mreži, što svjedoči o tome da su se prilagodili novomedijskim zahtjevima i izazovima. Može se reći da Falatar i Lijanović ulažu najviše u svoj „digitalni imidž“, dok Komšić i Zelenika doživljavaju Facebook kao prostor za najprostije širenje političkih poruka, iako Komšićeva stranica djeluje profesionalnije i sređenije.