GOVOR MRŽNJE U ZAMAHU: Kako je Ujedinjena Srpska etnički očistila kafić

Prikazan je školski primjer predstavljanja druge etničke grupe kroz negativne stereotipe. Šta će uraditi CIK?

GOVOR MRŽNJE U ZAMAHU: Kako je Ujedinjena Srpska etnički očistila kafić
Foto: Fokus.ba

Prije nekoliko mjeseci pisao sam o spotu Ujedinjene Srpske u kojem se oni hvale svojom brigom o mladima – istina, samo o mladima iz svoje partije – tako što ih zapošljavaju po partijskoj liniji. Blog i nije nešto bio čitan, jer smo se na partijsko zapošljavanje već odavno navikli.

Onda je došao odbrambeno-otadžbinski spot, koji je pokazao da Ujedinjena Srpska može još gore, niže i jadnije.

Spot počinje kao vic. U jednom multietničkom kafiću sjede Albanac, Hrvat i Bošnjak i hvale se kako su se riješili Srba. Albanac ponosno govori kako su skoro sve Srbe rastjerali i protjerali sa Kosova, Hrvat je ponosan rezultatima Oluje, a Bošnjak im zavjerenički saopštava kako su uspjeli da međusobno zavade Srbe i sada strpljivo čekaju rezultate tog razdora.

Dok se oni međusobno hvale, nisu ni svjesni da ih neko prisluškuje. Taj neko je Srbin koji više liči na utjerivača dugova i budućeg pripadnika paravojne formacije nego na istinskog patriotu. On spektakularno ulazi u kafić i udara šakom o sto saopštavajući neprijateljima srpstva da su razotkriveni, a oni, ne plativši račun, bježe glavom bez obzira. I dok Šiptar, ustaša i balija bježe, slijedi hepiend: etnički čist kafić zaposjedaju dvoglavi Srbi. Na kraju spota, lider partije Nenad Stevandić, uz pjesmu „Svilen konac“, poručuje i nama, ali i njima, da nema zajebancije sa Ujedinjenom Srpskom.

U 43 sekunde, koliko spot traje, opisana je cjelokupna vojno-politička karijera Nenada Stevandića. Anonimni Srbin, uz pomoć tajne službe i dječačkog osmijeha, razotkriva „zavjeru“ protiv svog naroda. On šalje druge da zastrašuju i protjeruju uljeze sa naših „vjekovnih“ teritorija i živimo dugo i sretno u „etnički čistoj normalnosti“.

Statistika žrtvenog jarca

Žrtveni jarac je metaforični izraz za nevinu žrtvu na koju je usmjerena agresivnost okoline i koja ispašta za tuđe grijehe. Naziv potiče od poznate biblijske priče ο jarcu kojeg su stari Jevreji svake godine ritualno žrtvovali tako što su ga izgonili u pustinju natovarenog njihovim grijesima kako bi Bog iskalio svoju ljutnju na toj životinji, kažnjavajući nedužnog jarca, a ne njih.

Sasvim je jasno da su u ovom spotu za žrtvene jarčeve izabrani Albanci, Hrvati i Bošnjaci, koje Ujedinjena srpska opaža i prikazuje kao tradicionalne i vjekovne neprijatelje Srba. Zašto je izostao Crnogorac, ljubitelj Mila Đukanovića, za mene je velika nedoumica.

Nije baš najjasnije zašto su „sile mraka“ došle u Republiku Srpsku da se hvale svojim „pobjedama“ kada su to mogli uraditi na nekoj slobodnoj teritoriji od Tirane do Ljubljane.  Odgovor je vrlo jednostavan: ili su glupi ili su bezobrazni, ali to nije ni važno, jer pravi Srbin mora stalno biti na oprezu.

U Republici Srpskoj živi 140 Albanaca, 29 645 Hrvata i 171 839 Bošnjaka, što sve zajedno čini oko 16,5% od ukupnog broja stanovnika, i možete zamisliti kako se oni osjećaju dok gledaju sebe kao zavjerenike i rušitelje Republike Srpske.

Smisao spota i lokalni izbori

U novembru 2020. godine, u Bosni i Hercegovini će se održati lokalni izbori, gdje će građani iz mora anonimnih ali ambicioznih članova partija birati opštinska vijeća, gradske skupštine, predsjednike opština i gradonačelnike.

Zašto vam sve ovo govorim?

Zato što spot Ujedinjene Srpske nema nikakve veze sa lokalnim izborima i lokalnim temama, i fudbalskim žargonom rečeno, možemo ga opisati sintagmom „jako i neprecizno“.

Ali, da li je baš tako?

Znaju Stevandić i jataci da kada Srbima spomeneš Kosovo, sve ostalo postane manje važno. Odmah zaborave koliko su lokalne vatrogasne službe spremne da se bore sa mogućim požarima ili civilna zaštita sa poplavama. Kada ih podsjetiš na Oluju, njih zaboli za stanje vodovoda i kanalizacije u mjestu gdje žive ili za kvalitetu prigradskog saobraćaja. Nije im važna ni plata ni penzija kada je Republika Srpska ugrožena. Spomeneš li im ujedinjenje sa Srbijom, zaborave da su im djeca strateški raspoređena od Ljubljane do Havane.

Ovo su još jedni istorijski i sudbonosni izbori u kojima nema mjesta za racionalnost, baš kao što je iracionalna scena u spotu gdje Srbi na ulazu kafića čekićem i ekserima zakucavaju zastavu Ujedinjene Srpske u aluminijsku stolariju.

Šta kaže druga strana?

Nakon prilično burnih i ne baš afirmativnih reakcija javnosti u Republici Srpskoj, a samim tim i u Bosni i Hercegovini, oglasila se i Ujedinjena Srpska, koja sebe opisuje i predstavlja kao žrtvu, kojoj prijete i koju vrijeđaju samo zbog toga što je iznijela „nesporne činjenice da se proslavljaju progoni nad pripadnicima srpskog naroda u Hrvatskoj i Kosovu“.

Kakve veze imaju lokalni izbori u Republici Srpskoj sa „Olujom“ i položajem Srba na Kosovu, teško je reći. Još je teže skontati kakve veze imaju Albanci, Hrvati i Bošnjaci iz Republike Srpske sa politikama Hrvatske, Kosova i Federacije BiH.

Spot Ujedinjene Srpske je školski primjer predstavljanja druge etničke grupe kroz negativne stereotipe da bi se zaplašila i homogenizovala sopstvena etnička grupa. Taj strah treba da skrene pažnju sa aktuelnih problema u društvu koje vlast, a samim tim i Ujedinjena Srpska ne rješavaju na pravi način i sebe preporuče kao najboljeg, tj. najekstremnijeg zaštitnika svog naroda.

Ovo jeste govor mržnje jer se Albanci, Hrvati i Bošnjaci demonizuju i prikazuju isključivo kao neprijatelji srpskog naroda, što za posljedicu može da ima mržnju prema tim grupama. Zbog toga spot Ujedinjene Srpske treba biti zabranjen za prikazivanje na televiziji i uklonjen sa društvenih mreža, a sama stranka kažnjena od strane CIK-a.

About The Author