U predizbornoj kampanji potrošeno 5,9 miliona KM samo na TV i bilborde

Na taj iznos treba dodati troškove vanjskog oglašavanja u ostalim općinama, internet oglašavanja, izrade reklamnog materijala, kao i troškove predizbornih skupova

U predizbornoj kampanji potrošeno 5,9 miliona KM samo na TV i bilborde

Tokom izborne kampanje za lokalne izbore zakazane za 15. novembra političke stranke u Bosni i Hercegovini potrošile su najmanje 5,9 miliona KM na oglašavanje u elektronskim i štampanim medijima i bilbordima, pokazali su preliminarni rezultati monitoringa koji je proveo Transparency International u BiH.

Od tog iznosa 2,2 miliona KM koštalo je oglašavanje na televiziji i u printanim medijima. U 70 lokalnih zajednica koje je TI BiH obuhvatio monitoringom, stranke su na oglašavanje putem bilborda potrošile najmanje 3,7 miliona KM.

Najviše novca na ovaj vid oglašavanja do sada su potrošile SNSD (1,36 miliona KM), SDA i PDP (po 800.000 KM), SDS (oko 600.000 KM), Ujedinjena Srpska (više od 370.000 KM) i SDP (više od 310.000 KM).

S druge strane, ni jedna stranka u BiH nije dostavila na upit TI BiH plan troškova izborne kampanje koji su za prošle izbore prijavljeni u iznosu većem od 10 miliona KM.

Na iznos do kojeg je došao TI BiH prema procjenama na posmatranom uzorku treba dodati troškove vanjskog oglašavanja u ostalim općinama, internet oglašavanja, izrade reklamnog materijala, kao i troškove predizbornih skupova kojih je održan veliki broj uprkos mjerama zabrane okupljanja, tako da su troškovi kampanje znatno veći.

Posmatrači TI BiH do sada su ispratili 974 predizborna skupa, a stranke su 140 puta dijelile poklone ili druge vrste pogodnosti biračima poput besplatnog prijevoza za sve građane u Brčkom tokom kampanje, koje je dodjeljivala Socijalistička partija ili besplatnih seroloških testova koje je dijelilo SNSD Banja Luka.

Posmatrači TI BIH tokom nešto manje od tri mjeseca zabilježili su i 2.481 primjer gdje su javni resursi korišteni za izbornu promociju stranaka i kandidata.

Evidentiran je i ukupno 21 primjer plaćenog oglašavanja institucija koje promoviraju kandidate, a Centralna izborna komisija (CIK) izrekla je kazne zbog preuranjene kampanje u slučajevima gdje su Bijeljina i Banovići iz budžeta platili izbornu promociju aktuelnim gradonačelnicima.

Tokom kampanje u 32 slučaja oprema javnih preduzeća i institucija korištena je za postavljanje stranačkih plakata i organizacije predizbornih skupova.

TI BiH je do sada CIK-u podnio 94 prijave koje se odnose na kršenje Izbornog zakona i Zakona o finansiranju političkih stranaka. Po prijavama TI BiH CIK je do sada izrekao 44 kazne u ukupnom iznosu od 45.000 KM zbog preuranjene kampanje, a još se čeka ishod ostalih prijava. Prijave koje se odnose na finansiranje kampanje javnim sredstvima tek će naknadno biti predmet revizije CIK-a.

Podaci TI BiH ponovo ukazuju na zloupotrebe javnih resursa koje prolaze bez sankcija, jer zakonski okvir nije jasno definirao mjere za sprečavanje ovakvih pojava, i ponovo pokazuju potrebu što hitnijih izmjena Izbornog zakona i Zakona o finansiranju političkih stranaka, koje bi uvele ograničenja za zloupotrebe javnih sredstava u kampanji, te razdvojile stranačke i javne funkcije.

Praćenje uključuje 12 TV stanica (BHT, FTV, RTRS,FACE TV, Hayat, TV BN, ATV, N1,NOVA BH, K3, ALFA TV, O KANAL) i 34 štampana medija iz cijele Bosne i Hercegovine.

Izvor: Transparency International

About The Author