Jesen 2024. godine nije zamutila sve rijeke u Bosni i Hercegovini niti nam je donijela sezonu kiša, kako su to otpjevali poznati bosanskohercegovački muzičari, ali se dogodilo nešto daleko interesantnije. Naime, Bosnu i Hercegovinu su „obradovali“ viješću o njenom pristupu online prodavnici TEMU. No, trebali bismo se zapitati da li imamo razloga za slavlje, ili pak trebamo biti na oprezu kada je riječ o ovoj platformi.
Tajna jedne online prodavnice
Lična karta TEMU-a je poprilično zamršena. TEMU je osnovan 2022. godine u Bostonu, gradu u saveznoj državi Massachusetts. No, stvarni vlasnik se „krije“ u Kini. TEMU je kreirala kineska kompanija PDD Holdings čijim carstvom gospodari Colin Huang. PDD Holdings ne posjeduje samo TEMU, već i platformu pod nazivom Pinduoduo. Sumnja u kredibilitet ovih kompanija se javlja 2023. godine. Naime, Google je suspendovao Pinduoduo i obrisao je sa svoje trgovine „Google Play“. Na ovaj potez su se odlučili nakon saznanja o malicioznom softveru koji je pronađen u nekoliko verzija aplikacije. Sestrinsku kompaniju, TEMU, u junu 2024. godine tuži savezna država Arkansas. Tužba je podnesena na osnovu istraživanja koje je sprovela firma za tržišnu inteligenciju, Grizzly Reports. Istraživali su sigurnosne postavke nekoliko aplikacija, uključujući TEMU, SHEIN, Alibaba.com, Amazon, TikTok i eBay, s ciljem provjere imaju li ove aplikacije potencijala za djelovanje kao „spyware“ (špijunski softver). Njihovi eksperti su identificirali grupu softverskih funkcija koje su potpuno neprikladne i opasne za ovakvu vrstu softvera. U zaključku istraživanja navedeno je da TEMU ispunjava svih osamnaest sigurnosnih prijetnji, a među njima se spominje pristup kameri korisnika, snimanje zvuka i „wakelock“ funkcija koja omogućava aplikaciji da nastavi raditi u pozadini čak i kada je zatvorena.
Također, primijećeno je da marketinški stručnjaci iz TEMU-a koriste strategiju niskih cijena s ciljem stvaranja ovisnosti među korisnicima, te imaju gamified korisnički pristup aplikaciji.
Analitičar maloprodaje, Neil Saunders, izjavio je za BBC sljedeće: “Iskustvo i niske cijene pružaju potrošačima mali udar dopamina i tjeraju ih da se vraćaju po još“.
Također, Mark Griffith, profesor bihevioralne ovisnosti na Nottingham Trent Univerzitetu iz Velike Britanije, slaže se sa zapažanjem Saundersa. „Odlično su spojili kupovinu i gamifikaciju. Marketinška strategija TEMU-a znači da morate pretraživati kako biste dobili svoje nagrade.“
Fotografija 1. Gamificirani sadržaj u aplikaciji TEMU
Ova online prodavnica predstavila je C2M (customer to manufacturer) način poslovanja, a u tom modelu isključen je posrednik između proizvođača i krajnjeg kupca. Ovo se uvelike razlikuje od tradicionalnog modela koji poznajemo, proizvod prolazi kroz različite posrednike, distributere, čime se uvećavaju ukupni troškovi, a samim time i cijena krajnjeg proizvoda.
Kada već spominjemo proizvode, red je predstaviti šta nam TEMU nudi. Naime, njihovi proizvodi su jeftini, te nerijetko sumnjivog kvaliteta. Od početka aprila 2024. godine, vlasti u Južnoj Koreji provode inspekcije proizvoda koji se prodaju putem kineskih online platformi. Pregledom 144 proizvoda sa SHEIN, TEMU i AliExpress online platformi, utvrđeno je da nisu ispunili zakonske zahtjeve. Što se konkretno tiče TEMU-a, vlasti su pronašle sandale sa ulošcima koji sadrže olovo u količinama koje prelaze zakonski limit više od 11 puta. Glasnogovornik TEMU-a izjavio je za Agence France-Presse da su preduzete mjere u uklanjanju takvih proizvoda.
Iako tvrde da poštuju prava o intelektualnom vlasništvu, ipak na svojoj stranici prodaju proizvode čiji su dizajn otuđili. Riječ je Curaprox četkici za zube, koja je predstavljena kao „Nona“, dok na fotografiji jasno piše Curaprox pored iste četkice. Ovim pokušavaju zavarati kupce, ostavljajući ih u nedoumici da li zapravo kupuju Curaprox četkicu.
Izvor: Temu.com
TEMU provodi vrlo agresivnu marketinšku kampanju koju je gotovo nemoguće izbjeći. Njihove reklame se pojavljuju prije YouTube videa, između Facebook objava, pa čak i unutar mobilnih aplikacija. „Iskaču“ raznorazni proizvodi koji su „predloženi za vas“. Također, mnogi korisnici su primijetili da osim što su reklame upadljive, one su i neobično oblikovane.
Briga za korisnike i radnike
Narandžasti kapitalista, TEMU, osvojio je svijet, pa tako i bh. javnost. Ipak, veza između Bosne i Hercegovine i proizvoda iz Kine nije ništa novo. Već godinama Bosanci i Hercegovci sarađuju s trgovcima iz Kine, koji su prisutni na našem tržištu sa brojnim prodavnicama. TEMU možemo vidjeti kao modernog obnavljača ovog dugogodišnjeg prijateljstva. Međutim, postoji značajna razlika između online platforme i fizičke prodavnice.
U prodavnici omogućen je direktni kontakt s artiklom, dok kod online prodaje nemamo fizičkog kontakta prije kupovine. Zbog ove činjenice, kupci koji kupuju online ponekad budu prevareni (npr. neodgovarajuća veličina, upitna kvaliteta proizvoda, proizvod ne odgovara priloženoj fotografiji itd.).
Kada je riječ o online prodavnici TEMU, važno je biti svjestan ozbiljnih problema koje ova platforma može predstavljati, posebno za korisnike. Naime, analizom aplikacije došlo se do zaključka da TEMU ispunjava svih osamnaest sigurnosnih prijetnji, što može predstavljati ozbiljan rizik po sigurnost korisnika.
TEMU nema impresivan rekord u pogledu brige za radnike. TEMU-ovu matičnu firmu, optužio je China Labor Watch da zahtijeva od zaposlenih da rade 380 sati mjesečno. Kompanija se suočila s online protestima nakon nekoliko smrtnih slučajeva radnika u 2021. godini. Također, TEMU je priznao da nema politiku koja zabranjuje prodaju dobara iz Xinjianga – autonomne pokrajine na zapadu Kine, unatoč kredibilnim tvrdnjama o sistematskom kršenju ljudskih prava domicilnog ujgurskog stanovništva.
Dok TEMU na površini može izgledati kao atraktivna opcija za povoljne kupovine, ispod narandžaste fasade kriju se brojne kontroverze. Od sigurnosnih prijetnji i sumnjivog kvaliteta proizvoda do etičkih upitnika vezanih za radne uvjete i ljudska prava, TEMU predstavlja primjer kako niske cijene mogu dolaziti s visokim troškovima za društvo.