Prikupljeno oko 11.000 potpisa za povlačenje prijedloga zakona o medijima u Sloveniji

Peticija je usmjerena protiv uplitanja politike u medije i društvene mreže

Prikupljeno oko 11.000 potpisa za povlačenje prijedloga zakona o medijima u Sloveniji
Ilustracija; Foto: shutterstock.com (foto: B7 Photography)
Gotovo 11.000 potpisnika peticije pozvalo je Vladu da povuče prijedlog zakona o medijima, jer smatraju da će se, prema nacrtu zakona, u medijima morati registrirati i influenseri, dok ministrica tvrdi da to nije tačno.
Vlada je prijedlog novog zakona o medijima uputila u parlamentarnu proceduru, a Zala Klopčič, kreatorica online sadržaja i inače članica SDS-a, tada je objavila peticiju “protiv uplitanja politike u medije i društvene mreže” kojom je pozvala Vladu da odmah povuče prijedlog zakona o medijima.
U peticiji je pozvala Vladu da ne donosi takve nedemokratske zakone kao što je ovaj prijedlog. Prema njezinim riječima, zakon će “uzdrmati slobodu govora i nezavisnost medija”. Klopčič je ustvrdila da će “medij biti svako ko širi svoje informacije, mišljenje ili educira svoje pratitelje putem platforme. Dakle, svi podcasteri, influenceri, vlogeri i drugi morat će se registrirati u vidokrugu medija”.
Ministrica kulture Asta Vrečko rekla je u izjavi za medije da se peticijom želi diskreditirati rad Vlade i ljevice. “Čini se da nisu pročitali niti razumjeli zakon”, rekla je. Ponovno je naglasila kako je lažna tvrdnja da će se svaki influencer morati prijaviti za medijski nastup, odbacujući kritike da zakon izjednačava influencere i medije.
– Influenceri su vrlo jasno definirani. Pa tako i mediji. Svaki influencer apsolutno nije medij. Zakon o medijima je Samo oni mali dijelovi, koji se dotiču poticanja na neprijateljstvo, nasilja, terorizma, koji govore o zaštiti djece i oglašavanju, također su namijenjeni online influencerima. Online korisnik je i influencer. Influencer je neko ko želi unovčiti svoju aktivnost – ustvrdila je.
Dodatno je objasnila da nije bitan broj pratitelja, već unovčavanje aktivnosti na internetu: “Nije bitan je broj pratitelja, bitan je način rada, odnosno prodaja, oglašavanje itd.”
Vrečko je kazala da su navedene informacije koje su kružile ekstremni primjer lažnih vijesti, dezinformacija.
– Još jednom jasno kažem: medijski zakon je namijenjen medijima i u potpunosti regulira medijsku djelatnost i razdvaja medije i influencere, a time je linija puno jasnija nego što je bila do sada – ustvrdila je.
U nacrtu zakona Ministarstvo predlaže novi registar koji zamjenjuje dosadašnju medijsku inspekciju. Predlaže se da mediji nadležnom ministarstvu dostave niz podataka – osim naziva medija, glavnog urednika te izvora i načina finansiranja medija, i vlasnike medija te visinu primljenih sredstava od javnih subjekata i državnog oglašavanja.
Prema nacrtu zakona, želi se osigurati transparentnost “djelovanja, upravljanja, vlasništva i finansiranja medija”, kako bi korisnici mogli prepoznati sukob interesa, osigurati odvraćanje od miješanja u uredničku nezavisnost te pridonijeti kvalitetnijim medijima.
Ministrica je naglasila da prijedlog zakona u drugom članu kaže da se zakon odnosi na medije. Između ostalog, ovaj prijedlog definira ga kao uslugu čija je svrha periodično pružanje ili širenje programskih sadržaja za koje je urednički odgovoran medij u svrhu informiranja, obrazovanja, zabave, utjecaja na javno mnijenje ili marketinga korisnika.
Nacrt zakona također prvi put uvodi pojam influencera. Definira ih kao kreatore online sadržaja koji objavljuju na online platformama ili platformama za dijeljenje videa ili audio zapisa i čija je svrha svojim objavama utjecati na društvo.
No, pojedini će se članci nacrta zakona odnositi i na influencere. Riječ je o odredbama o otkrivanju sukoba interesa, zabrani poticanja nasilja ili mržnje i počinjenja krivičnih djela terorizma, o zaštiti djece te o oglašavanju, sponzoriranju i marketinškom plasmanu proizvoda, stoji u prijedlogu.
Izvor: RTVSLO

About The Author