Više od 80 fact-checking inicijativa iz više od 60 zemalja, obratile su se otvorenim pismom direktorici kompanije YouTube Susan Wojcicki, sa zahtjevom da preduzme korake za sprječavanje širenja dezinformacija na toj platformi.
Fact-checkeri su naveli niz primjera iz različitih zemalja, gdje su sadržaji s YouTubea proizveli štetne posljedice u stvarnom životu, a YouTube ih nije prepoznao kao problematične te su ukazali da trenutne politike platforme za sprječavanje širenja dezinformacija nisu ni dovoljne, niti efikasne.
U pismu podsjećaju Wojcicki da su prošle gotovo dvije godine od početka pandemije Covida-19. Svijet je nebrojeno puta vidio u kojoj mjeri dezinformacije i netačne informacije mogu biti destruktivne po društveni sklad, demokratiju i javno zdravlje, a dezinformacije su odnijele previše života i izvora egzistencije te je mnoštvo ljudi zbog njih izgubilo svoje najbliže.
Kao međunarodna mreža organizacija za provjeru činjenica, kažu da prate kako se laži šire na internetu i svakodnevno vide da je YouTube jedan od osnovnih kanala za širenje dezinformacija u cijelom svijetu i upravo je to ono što ozbiljno brine globalnu zajednicu fact-checkera.
– Ne vidimo da YouTube ulaže značajne napore da implementira pravila kojima bi se počeo rješavati taj problem. Naprotiv, YouTube dopušta beskrupuloznim akterima da tu platformu koriste kao oružje kako bi manipulirali i iskorištavali druge te kako bi se organizirali i finansirali – upozorili su.
Naglašavaju da su se sadašnje mjere pokazale nedovoljnima zbog čega su pozvali na preduzimanje učinkovitih mjera protiv dezinformacija i netačnih informacija, te su pozvali da se taj posao obavi s nezavisnim i nepolitičkim organizacijama za provjeru činjenica iz cijelog svijeta.
Tokom protekle godine moglo se uočiti kako grupe rastu i sarađuju preko granica, uključujući i jedan međunarodni pokret koji je započeo u Njemačkoj, prešao u Španiju i proširio se Latinskom Amerikom, i to sve na YouTubeu.
U međuvremenu, milioni drugih korisnika gledali su videozapise na grčkom i arapskom jeziku, koji su ih poticali da bojkotiraju vakcinaciju ili da Covid-19 liječe lažnim lijekovima. Osim za Covid-19, YouTube videozapisi se godinama koriste za promociju lažnih lijekova za rak.
U Brazilu je ova platforma korištena za širenje govora mržnje protiv ranjivih grupa, dopirući do više desetina hiljada korisnika.
Ni izbori nisu pošteđeni. Na Filipinima, obmanjujući sadržaj, kojim se negiraj kršenje ljudskih prava i korupcija vojnog režima, s više od dva miliona pregleda, koristi se za “pranje obraza” sina pokojnog diktatora, jednog od kandidata na izborima 2022. godine. Posljednji izbori na Tajvanu obilježeni su neutemeljenim optužbama za izbornu prevaru.
Cijeli svijet je prošle godine svjedočio posljedicama širenja dezinformacija, kada je nasilna gomila napala američki Kongres. Od noći uoči predsjedničkih izbora u SAD-u do narednog dana YouTube videozapisi koji podržavaju narativ o „izbornoj prevari“ pregledani su više od 33 miliona puta.
Primjera je previše, a mnogi od tih videozapisa i kanala i danas su dostupni i svi su se provukli ispod radara YouTubeovih politika, posebno u zemljama u kojima se ne govori engleski jezik, ali i u zemljama u razvoju.
– Drago nam je što je kompanija u posljednje vrijeme preduzela određene korake da pokuša riješiti ovaj problem, ali na osnovu onoga što svakodnevno vidimo na ovoj platformi, mislimo da ovi napori ne daju rezultate i da nisu ponuđeni kvalitetni podaci koji bi dokazali njihovu učinkovitost – kažu Fact-checkeri u pismu.
Smatraju da s obzirom na to da je YouTubeov algoritam odgovoran za veliki dio pregleda na platformi, trebalo bi se onemogućiti korisnicima da promoviraju dezinformacije, te da ne preporučuje sadržaj s nepouzdanih kanala.
U pismu su naveli i nekoliko rješenja koja bi značajno doprinijela smanjenju širenja dezinformacija i netačnih informacija na YouTubeu.
Izvor: Zašto Ne