Nova pravila EU za tehnološke divove stupaju na snagu

Platforme su već počele uvoditi nove načine za označavanje štetnog sadržaja kojeg će kompanije morati brzo ukloniti

Nova pravila EU za tehnološke divove stupaju na snagu

Google, Facebook, TikTok i druge velike tehnološke kompanije koje djeluju u Evropskoj uniji suočavaju se s jednim od najdalekosežnijih napora da se pod kontrolu stavi ono s čime se ljudi susreću na internetu.

Prva faza revolucionarnih novih digitalnih pravila ove sedmice stupa na snagu. Zakon o digitalnim uslugama (DSA) dio je skupa regulativa usmjerenih na tehnologiju koju je izradilo 27 zemalja.

DSA osmišljen je kako bi zaštitio korisnike na mreži i zaustavio širenje štetnog sadržaja koji je ili nezakonit ili krši uvjete usluge platforme, poput negiranja genocida ili anoreksije. Također se nastoji zaštititi temeljna prava Evropljana poput privatnosti i slobode govora.

Internetske platforme mogle bi se suočiti s visokim novčanim kaznama ako se ne budu pridržavale ovih pravila, zbog čega su neke od njih već počele s promjenama.

Do sada je 19 kompanija na popisu na koje se odnosi DSA uključuju osam platformi društvenih mreža Facebook, TikTok, X, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest i Snapchat, pet online prodajnih mjesta Amazon, Booking, Alibaba, AliExpress i Zalando.

Zakonu podliježu i trgovine mobilnim aplikacijama Google Play i Apple App Store, kao i Google Search i Microsoftova tražilica Bing. Google Maps i Wikipedia.

Popis Evropske unije temelji se na brojevima koje su dostavile platforme. Oni s 45 miliona ili više korisnika ili 10 posto stanovništva EU – suočit će se s najvišim nivoom regulacije DSA-a.

Insajderi iz Bruxellesa, međutim, ukazali su na neke značajne propuste a popisa EU-a, poput eBaya, Airbnba, Netflixa, pa čak i PornHuba. Popis nije konačan, a druge platforme mogu biti dodane kasnije.

Svako preduzeće koje Evropljanima pruža digitalne usluge s vremenom će se morati uskladiti s DSA-om. Međutim, suočit će se s manje obaveza od najvećih platformi i imati još šest mjeseci prije nego što mu se prilagode.

Platforme su počele uvoditi nove načine za evropske korisnike da označe ilegalni online sadržaj i sumnjive proizvode, koje će kompanije morati brzo i objektivno ukloniti. Amazon je otvorio novi kanal za prijavu sumnjivih ilegalnih proizvoda i pruža više informacija o trgovcima trećih strana.

TikTok je uveo “dodatnu opciju prijave” za sadržaj, uključujući oglašavanje, za koji smatraju da je nezakonit. Kategorije kao što su govor mržnje i uznemiravanje, samoubistvo i samoozljeđivanje, dezinformacije ili prevare pomoći će im da tačno utvrde problem.

Snapchat je rekao da oglašivači neće moći koristiti alate za personalizaciju i optimizaciju za tinejdžere u EU i Ujedinjenom Kraljevstvu. Korisnici Snapchata koji imaju 18 i više godina također će dobiti veću transparentnost i kontrolu nad oglasima koje vide.

Zalando, njemački online trgovac modnom robom, podnio je pravni spor zbog svog uvrštenja na DSA-ov popis najvećih internetskih platformi, tvrdeći da se prema njemu postupa nepravedno.

Unatoč tome, Zalando pokreće sisteme za označavanje sadržaja za svoju web stranicu iako postoji mali rizik od pojavljivanja ilegalnog materijala među njegovom visoko odabranom kolekcijom odjeće, torbi i obuće.

Dužnosnici su upozorili tehnološke kompanije da bi prekršaji mogli dovesti do kazni u vrijednosti do šest posto njihovih globalnih prihoda – što bi moglo biti mjereno u milijardama – ili čak zabranu poslovanja u EU.

Prema pravilima, najveće platforme morat će identificirati i procijeniti potencijalne sistemske rizike i čine li dovoljno da ih smanje. Ove procjene rizika trebale bi biti obavljene do kraja augusta i tada će biti podvrgnute nezavisnoj reviziji.

Promjene u Evropi mogle bi imati globalne učinke. Wikipedia mijenja neka pravila i modificira svoje uvjete pružanja usluge kako bi pružila više informacija o “problematičnim korisnicima i sadržaju”, ali one neće biti ograničene na Evropu.

Izvor: AP/Al Jazeera

About The Author