KANDIDATI ZA BOŠNJAČKOG ČLANA PREDSJEDNIŠTVA BiH: Svi na Facebook

IZDVAJAMO

Veliki broj objava, kao i veliki broj pratilaca zajedno s relativno velikim brojem objava uživo, odnosno sponzorisanih sadržaja svjedoči u prilog tome da su društvene mreže postale važan poligon političke borbe. Isto tako, čini se da su društvene mreže postale sastavni dio političkog imidža, te da to više nije pitanje privatne odluke političara već kategorički imperativ savremenog medijatizovanog društva.

KANDIDATI ZA BOŠNJAČKOG ČLANA PREDSJEDNIŠTVA BiH: Svi na Facebook

Političari dosta ulažu u promociju putem Facebooka, pretvarajući ovu mrežu u poligon političke borbe

 

Analizirali smo na koji način kandidati za bošnjačkog člana Predsjedništva BiH koriste Facebook za promociju političkih ideja. Analizom su obuhvaćeni: Amer Jerlagić (Stranka za BiH), Mirsad Hadžikadić (Platforma za progres), Senad Šepić (Nezavisni blok), Denis Bećirović (SDP), Fahrudin Radončić (SBB) i Šefik Džaferović (SDA).

Amer Jerlagić – porodični čovjek

Jerlagić je kandidat Stranke za BiH. Posjeduje nalog od 2013. godine i trenutno ima 12.507 pratilaca. Profilna fotografija je jednostavna. U prvom planu je Jerlagić na bijeloj pozadini. Na naslovnici je istaknut slogan partije „Za jedinu nam BiH“, zajedno s fotografijom Amera Jerlagića i zastavom BiH. Ovo je slogan „poziv“, ali i slogan „tema“, jer na neki način poziva birače da se ujedine za istu ideju cjelovite BiH, ali u isto vrijeme naglašava se centralna tema ove partije, a to su interesi BiH – što je vidljivo iz samog imena. Od početka kampanje zabilježili smo svega 43 objave, od čega su 23 preuzete. Generalni je utisak da Jerlagić lično uređuje ovu stranicu. Desetak objava su fotografije s porodicom, prijateljima, fotografije sa izleta, odlaska na utakmice i sl., što je, svakako, u službi predizborne kampanje i može ostaviti snažan utisak na birače. Naime, ovakve objave predstavljaju Jerlagića u ulozi običnog, porodičnog čovjeka koji je blizak svakom pojedincu, što mu svakako može osigurati određen broj političkih poena. Možemo reći da je kampanja koju vodi na Facebooku skromna, ali iskrena i zanimljiva. Kao da je Jerlagić svjestan da nije favorit za osvajanje mjesta u Predsjedništvu, pa u opisu jedine sponzorisane reklame stoji: „Upoznajte Amera Jerlagića, kandidata za člana Predsjedništva BiH“, što može da sugeriše njegove minimalističke ciljeve u ovoj izbornoj godini.

Mirsad Hadžikadić – originalni profesor

Mirsad Hadzikadić  je jedini političar koji na profilnoj fotografiji nije postavio svoju fotografiju, već logo svoje kampanje u obliku štrihiranog slova „M“. Na naslovnici stranice se nalazi vrlo moderan video-klip u kojem centralno mjesto zauzima ovaj kandidat zajedno sa sloganom „Budi i ti iskra promjene“. Ovaj relativno dug i nezgrapan, ali vrlo originalan slogan čini se da sugeriše da Hadžikadić, kao nova politička figura, predstavlja svojevrsni plamen promjene u BiH.  Inače, Hadžikadić ima ukupno 16.106 pratilaca na svojoj stranici, što je značajna cifra s obzirom na to da je stranica pokrenuta tek ove godine. Kampanja profesora Hadžikadića je vrlo zanimljiva. Njegove dugometražne video-objave uživo, kao što je ona u kojoj detaljno predstavlja svoj program, više liče na profesorska predavanja nego na predizborni nastup političara. Opet, s druge strane, ove objave mogu predstavljati odraz nemogućnosti da se lako izbori za neophodni medijski prostor pa koristi društvenu mrežu kao kanal komunikacije. Tome u prilog ide i činjenica da Hadžikadić gotovo svakodnevno objavljuje saopštenja za javnost na svojoj stranici kao i reagovanja na uočene nepravilnosti tokom kampanje. Od početka kampanje zabilježili smo relativno veliki broj originalnih objava – 74, od ukupno 114. Karakteristično za ovu stranicu je značajan broj (20) objavljenih i organizovanih događaja, kao što su „Zaigrajte odbojku sa Mirsadom“, ili „Zaigrajte basket sa Mirsadom“, 15 video-objava kao i tri sponzorisane objave. Većina događaja ipak predstavlja predizborne mitinge koji su u formi predavanja i diskusije o određenoj temi, a ne u formi jednosmjernog saopštavanja političkih poruka sa govornice, koje je usmjereno ka nepreglednoj masi. Prema fotografijama koje su objavljene može se zaključiti da su uglavnom u pitanju manji skupovi, ali, čini se, politički sadržajniji jer se diskutuje, čime se animiraju i građani da budu uključeni. To može da bude mač s dvije oštrice. Pozitivno je što je fokus na interakciji s publikom, ali je opasnost u tome što birači uglavnom nisu navikli na to da trebaju da budu aktivni sagovornici. Prema tome, pristup „profesor u političkoj koži“ je originalna, ali može da bude opasna karta, barem u bh. političkom kontekstu. Na njegovim predizbornim skupovima uvijek je poznati glumac Josip Pejaković, koji služi kao friendly face koji će privući ljude, ali i na neki način napraviti most između birača i njima poprilično nepoznatog profesora Hadžikadića.

Senad Šepić – selfiji i porodične vrijednosti

Senad Šepić ima najduži staž na društvenim mrežama od svih protivkandidata. Od 2009. godine je aktivan i zasad ima ubjedljivo najviše  pratilaca (42.394) u odnosu na konkurenciju, a jedan je od prvih koji ima i verifikovan nalog na Facebooku. Na profilnoj fotografiji je nasmijani i pozitivni Šepić, dok je na naslovnici u društvu svojih stranačkih kolega. Od početka predizborne kampanje objavio je daleko najviše sadržaja – čak 181, od čega je 115  originalnih. Može se reći da Šepić proaktivno koristi ovu mrežu kao poligon da objavljuje originalne sadržaje, a ne samo da reciklira i skladišti one koje preuzima sa drugih medija. Osim toga, zabilježili smo 17 video-klipova kao i šest sponzorisanih objava. Njegova stranica je od početka septembra u potpunosti posvećena predizbornoj kampanji. Među objavama se ističu najave gostovanja na TV-u, video-prilozi o učešću na TV-debatama, najava predizbornih mitinga, selfiji sa stranačkim kolegama, video-konferencije uživo, odgovori biračima na pitanja, komentari na svoje objave i sl. Ipak, ono što se ističe na stranici je značajno veći broj selfija koje je Šepić objavio u odnosu na svoje političke protivnike. To može sugerisati svojevrsnu neposrednost, opuštenost, ali i koketiranje s modernim društvenim trendovima, čime se na neki način cilja na mlađe birače. Šepiću je Facebook vrlo značajan kanal promocije, a to se, između ostalog, vidi u jednoj objavi u kojoj svojim pratiocima sugeriše na koji način da se prijave na njegovu stranicu kako bi što češće dobijali obavještenja, odnosno, kako bi njegove objave dostigle što veći broj potencijalnih birača. Ono što je zanimljivo jeste da više nego ijedan drugi političar ističe porodicu tokom svoje kampanje. Početak kampanje je ozvaničio s roditeljima u Cazinu, sa sinom se pojavljuje na fudbalskoj utakmici reprezentacije BIH, a ima i jednu fotografiju s bratom. Porodične vrijednosti koje baštini Šepić mogu biti vrlo važan faktor pri izbornoj odluci birača.

Denis Bećirović – doktor nauka

Na profilnoj fotografiji  Denis Bećirović je nasmijan i pozitivan, dok je na naslovnici video-klip umjesto fotografije. Specifično za stranicu kandidata SDP-a je da u samom nazivu stranice stoji titula dr., čime se jasno naglašava njegov akademski background kao komparativna prednost u odnosu na većinu drugih kandidata. Kao i Šepić, Bećirović ima verifikovan nalog na ovoj društvenoj mreži, što je znak profesionalnog pristupa. Sve objave su u trećem licu jednine, što nesumnjivo pokazuje da je, ipak, tim ljudi zadužen za ažuriranje stranice. Stranica postoji od 2017. godine, a do sada ga prati 24.157 osoba. Od početka kampanje zabilježene su ukupno 34 objave, što je iznenađujuće malo, s obzirom na to da, obično, stranke ljevice i one koje su u opoziciji veliku pažnju posvećuju promociji na društvenim mrežama. Pozitivno je to što su sve objave originalne, kao i to što ima 13 video-priloga. Osim Facebooka koristi i društvenu mrežu Instagram. Generalni utisak je da nema pretjeranog eksperimentisanja jer se sve objave odnose na izbore, a prevladavaju one standardne (gostovanja na TV-u, predizborni mitinzi i sl.). S tim u vezi zaključak je da Bećirovićeva stranica predstavlja jednu klasičnu nepretencioznu i nimalo atraktivnu Facebook stranicu.

 

 

Fahrudin Radončić – biznismen i borac

Profilna fotografija Fahrudina Radončića je zapravo zvanični plakat na kojem se nalazi fotografija ovog političara i slogan „Biraj moćnu BiH“. Ovim sloganom akcije se, zapravo, sugeriše građanima da će se ekonomska moć i uticaj koji Radončić ima u pozitivnom kontekstu odraziti na BiH ukoliko on bude jedan od članova Predsjedništva. Naslovnica je video, što je, čini se, standardna forma promocije kod većine bošnjačkih kandidata za Predsjedništvo BiH. Stranica postoji od 2010. godine, a do sada ukupno ima 27.369 pratilaca. Od početka kampanje objavljeno je 130 sadržaja, od čega je većina (80) preuzeta uglavnom sa sajta SBB-a ili zvanične Facebook stranice ove političke partije. Ima ukupno 20 video-objava i dvije sponzorisane. Originalne objave su uglavnom Radončićevi izdvojeni i uokvireni citati iz medijskih nastupa koji su propraćeni njegovom fotografijom i objavljeni u formi fotografije. Zanimljivo je da, iako je Radončić centralna uloga velike većine objava, na njegovoj stranici se mogu pronaći i objave koje promovišu i druge kandidate SBB-a. Generalno, stiče se utisak da stručni tim ljudi vodi računa o ažuriranju ove stranice, koja je u potpunosti posvećena standardnim oblicima promocije tokom predizborne kampanje. Karakteristično za ovu stranicu je da postoji jedinstveni album s fotografijama „Pobjednički put SBB-a izbori 2018“,  koji se svakodnevno ažurira novim fotografijama s različitih predizbornih skupova. Kao što i sam naslov sugeriše, intencija je da se kreira svojevrsna foto-reportaža koja će svim pratiocima na najbolji način predstaviti predizborne aktivnosti Radončića, ali i SBB-a.

Šefik Džaferović – u društvu Bakira Izetbegovića

Šefik Džaferović je tek 2018. godine aktivirao Facebook stranicu, a do sada ima relativno veliki broj pratilaca (16.534). Na profilu je fotografija ozbiljnog i odlučnog Džaferovića, zajedno sa sloganom „Snaga naroda“, što je svojevrsni nastavak dosadašnjih slogana koje je SDA imala. Na naslovnici je video-klip visoke produkcije u kojem su istaknute motivirajuće predizborne poruke. Džaferović je drugi kandidat (iza Šepića) s najvećim brojem objavljenih sadržaja (163), od čega su čak 133 originalna. Registrovali smo četiri sponzorisane objave i čak 38 video-klipova, što je najviše od svih kandidata. Određeni broj video-priloga je titlovan, što je u skladu sa svjetskim produkcijskim trendovima, ali u isto vrijeme vrlo korisno za osobe koje slabije čuju da mogu pratiti predizborne aktivnosti. Inače, utisak je da je čitava stranica u potpunosti profesionalno organizovana, primjećuje se visoki nivo ozbiljnosti i ažurnosti. Svakom predizbornom skupu je posvećen gotovo isti prostor i isti broj objava. Sve objave s predizbornih skupova su organizovane na gotovo isti način i predstavljaju kombinaciju fotografija, video-priloga, izdvojenih  citata, što svjedoči o sistematičnosti i profesionalizmu. Čini se da je gotovo svaki korak unaprijed osmišljen i, jednostavno, nema prostora za improvizaciju. Ono što se može primijetiti iz analize objava je da Džaferović dio svoje predizborne kampanje gradi na temeljima podrške predsjednika SDA i sadašnjeg člana Predsjedništva Bakira Izetbegovića. Naime, Izetbegović je, zajedno s Džaferovićem, gotovo neizostavan segment svake objave u kojoj se najavljuje neki predizborni nastup. Osim toga, Izetbegović se nerijetko pojavljuje i kao jedan od govornika u video-prilozima koji se objavljuju na stranici. Na ovaj način se jasno sugeriše biračkom tijelu ove partije da Izetbegović u potpunosti podržava Džaferovića te da je u tom smislu glas za Džaferovića zapravo glas za Izetbegovića.

Glavni utisak koji ostavljaju kandidati za bošnjačkog člana Predsjedništva BiH je da dosta ulažu u promociju putem  Facebooka. Veliki broj objava, kao i veliki broj pratilaca zajedno s relativno velikim brojem objava uživo, odnosno sponzorisanih sadržaja svjedoči u prilog tome da su društvene mreže postale važan poligon političke borbe. Isto tako, čini se da su društvene mreže postale sastavni dio političkog imidža, te da to više nije pitanje privatne odluke političara već kategorički imperativ savremenog medijatizovanog društva.

About The Author