KAMPANJA ZA MOŽDANI UDAR: Svi pod krovom Vlade Đajića

IZDVAJAMO

Kampanja „Svi pod jedan krov“ nije prvi niti jedini put da javnost sumnja u Đajićeve zloupotrebe aktivnosti UKC-a zarad političkog marketinga. Naime, početkom septembra u Banjaluci su osvanuli bilbordi koji promovišu kampanju pod nazivom „Prevencija moždanog udara“, ali se sa njih nije moglo saznati ništa više, jer pored fotografije Vlade Đajića i napomene da se radi o besplatnim pregledima za penzionere, nije ostalo prostora za natpis UKC-a, vrijeme niti mjesto gdje se penzioneri mogu obratiti.

KAMPANJA ZA MOŽDANI UDAR: Svi pod krovom Vlade Đajića

Direktor Univerzitetskog kliničkog centra RS-a našao je način da spoji ugodno s korisnim. To što su mu kampanje etički sporne, od sekundarnog je značaja

„Svi pod jedan krov“ naziv je kampanje Univerzitetsko kliničkog centra Republike Srpske, kojom je ova ustanova pozivala na svečano otvaranje novog krila UKC i rekonstruisanog centralnog medicinskog bloka, čime su sve zdravstvene ustanove smještene na jednoj lokaciji u Banjaluci. Ipak, čini se da je direktor UKC-a Vlado Đajić iskoristio priliku da u kampanji ove ustanove promoviše kandidate na predstojećim izborima, jer se na bilbordima širom grada nalaze upravo njihove fotografije.

Naime, na bilbordima se pored slogana „Svi pod jedan krov“, koji neodoljivo podsjeća na slogane SNSD-a „Moja kuća Srpska“ i „Pod zastavom Srpske“, nalaze se ogromne fotografije Milorada Dodika, Željke Cvijanović, Dragana Bogdanića i Vlade Đajića – koji su kandidati SNSD-a na oktobarskim izborima. Oko njih leprša i zastava Republike Srpske, koja je među glavnim motivima na predizbornim plakatima SNSD-a. Na bilbordu se nalaze i diskretnije napisane informacije o otvaranju novog odjela UKC-a, za čije namjene bi prvobitno trebao i da služi.

Politička zloupotreba

Da se radi o zloupotrebi u političke svrhe upozorava i Transparency International, koji je zbog ovog oglašavanja podnio prijavu Centralnoj izbornoj komisiji BiH.

„UKC RS vrši ličnu promociju kandidata ove stranke u toku izborne kampanje, iako je strogo zabranjeno finansiranje kampanje od strane javnih ustanova. TI BiH je prethodno uputio zahtjev za dostavu informacija UKC RS, tražeći podatke o sredstvima utrošenim za ovu kampanju, kao i postupcima kojima su izvršeni nabavka, kreiranje i distribucija promotivnih materijala. UKC RS je odbio dostaviti podatke o ukupnim troškovima ove kampanje, pozivajući se na zaštitu komercijalnih interesa treće strane i zakonsku odredbu koja omogućava prolongiranje roka za još 15 dana“, naglašava Transparency International, te dodaje da je rukovodstvo UKC RS-a dužno obavijestiti građane o cijeni ove kampanje, kao i o razlozima zbog kojih ona uključuje i promociju pojedinih kandidata na predstojećim izborima.

Kampanja „Svi pod jedan krov“ nije prvi niti jedini put da javnost sumnja u Đajićeve zloupotrebe aktivnosti UKC-a zarad političkog marketinga. Naime, početkom septembra u Banjaluci su osvanuli bilbordi koji promovišu kampanju pod nazivom „Prevencija moždanog udara“, ali se sa njih nije moglo saznati ništa više, jer pored fotografije Vlade Đajića i napomene da se radi o besplatnim pregledima za penzionere, nije ostalo prostora za natpis UKC-a, vrijeme niti mjesto gdje se penzioneri mogu obratiti.

Transparency International je takođe reagovao i na ovu kampanju te upozoravao da ona direktno promoviše Đajića kao kandidata na predstojećim izborima.

„Obavijestili smo CIK BIH da se u okviru kampanje ‘Prevencija moždanog udara’ u RS, koja se finansira javnim sredstvima, vrši lična promocija direktora UKC RS Vlade Đajića, koji je i kandidat SNSD-a za narodnog poslanika u NSRS, i omogućava nedozvoljeni uticaj na birače. Đajić se pojavljuje na brojnim bilbordima i plakatima gdje se penzionerima nudi besplatan pregled. Na taj način vrši se lična promocija ovog kandidata o trošku svih građana, a pošto se kroz ovaj projekat nudi besplatan pregled penzionerima, ostavlja se prostor i za nedozvoljeni uticaj na birače. Zakonom o finansiranju političkih stranaka nije dozvoljeno finansiranje stranaka od strane javnih institucija i preduzeća, te posredstvom trećih lica, dok Izborni zakon jasno zabranjuje obećavanje novčane nagrade ili druge koristi s ciljem dobijanja podrške birača“, objašnjavaju u Transparency Internationalu.

Sporna etička strana kampanje

Nakon što se javnost pobunila zbog pomenute kampanje, na Facebook stranici „Prijatelji doktora Vlade Đajića“ objavljeno je reagovanje kojim se tvrdi kako kampanja nije finansirana od javnog novca, ali se i na Transparency International stavlja etiketa američkog plaćenika.

„Apsolutno sve što se tiče ove kampanje, urađeno je na bazi donacije i volonterizma. Ni jedan fening UKC BL na čijem sam čelu, nije utrošen u ovu svrhu. Svi uključeni u projekat rade besplatno, a na prvom mjestu ljekari. Prostor nam je ustupljen bez naknade, a štamparija i marketinška agencija su nam obezbijedili bilborde, kao podršku projektu ‘Prevencija moždanog udara’“, navedeno je na stranici.

Zatim se dodaje da su informacije da su u kampanji korištena sredstva UKC-a potekle „od američke organizacije Transparency International, ali su to prihvatili i opozicioni protivkandidati“.

Čak i da u ovoj kampanji nije korišten javni novac, već da je sve rađeno na bazi volontiranja, kako tvrdi Đajić, ostaje sporna etička strana kampanje. Zašto je ona pokrenuta mjesec dana prije izbora i zašto se na njoj nalazi fotografija kandidata za mjesto narodnog poslanika, bez detaljnijih informacija o samoj (medicinskoj) kampanji?

About The Author