Google je zaprijetio odlaskom s australskog tržišta ako se usvoji novi zakon koji uređuje njegov odnos s izdavačima vijesti.
Vlada je najavila uvođenje zakona kojim bi se riješio spor oko toga trebaju li tehnološki giganti plaćati vijesti koje se pojave u pretrazi ili se dijele na njihovim platformama.
Predloženi zakon nalaže da Google sklopi komercijalne sporazume sa svakom novinskom organizacijom ili da o tome odlučuje sud za šta Google kaže da je “neizvodljivo”.
– Ako bi ova verzija postala zakon, ne bi nam donio stvarni izbor nego da ukinemo Google Search u Australiji – kazao je regionalni direktor Mel Silva.
Australski premijer Scott Morrison poručio je Googleu da ne odgovaraju na prijetnje.
Google ima oko 90 do 95 posto udjela na pretraživačima u Australiji, slično kao i u ostatku svijeta, ali postoje i druge mogućnosti pretraživanja uglavnom putem Microsoftovog Binga i Yahooa.
No, firma Alexa za analizu web stranica Google rangira kao najposjećeniju web stranicu na internetu, Yahoo je na 11., a Bing na 33. mjestu.
Časopis Wired proveo je analizu koristeći isključivo Bing i zaključio da je on gotovo cijelo vrijeme radio, ali u vrlo specifičnim slučajevima poput pronalaženja starih članaka imao je probleme, jer tehnike koje su poznate za pretraživanje na Googleu nisu dale očekivane rezultate.
S druge strane Google nije samo pretraživač. Njegova tehnologija pretraživanja, između ostaloga, pokreće i usluge kao što su Gmail, Google Maps i YouTube.
U ovoj je fazi nejasno hoće li Googleova prijetnja, ako se obistini, utjecati na te druge aplikacije.
Alternative za njih postoje, ali se slabo koriste, a mnogi korisnici tvrde da su im Googleove aplikacije ključne.
Kad su Huawei telefoni izgubili pristup Googleovim uslugama zbog sukoba s američkim regulatorima, bilo im je puno teže prodavati telefone na Zapadu.
Australski senator Rex Patrick kazao je da će slične prakse biti usvojene i u drugim dijelovima svijeta pitajući ih da li to znači da će otići i s tih tržišta.
No, Google i druge pogođene kompanije poput Facebooka imaju sjedište u Sjedinjenim Američkim Državama, a američka vlada, barem prethodna administracija, pozvala je Australiju da ne “žuri” s novim zakonom, upozoravajući da to može imati “dugotrajne negativne posljedice”.
Google je i ranije napuštao neke zemlje i danas je uglavnom nedostupan u kontinentalnoj Kini od 2010. godine.
U Evropi se također događaju promjene jer novo pravilo Evropske unije o autorskim pravima kaže da bi pretraživači trebali plaćati te usluge. U Francuskoj su se izdavači dogovorili s Googleom kako bi to trebalo funkcionirati.
No, potpisano je samo nekoliko takvih sporazuma, s istaknutim francuskim novinama što čini tu situaciju sasvim drugačijom od širokih, puno strožih australskih planova.
U poređenju s Kinom, Australija je puno manje potencijalno tržište. Google Australia zaradio je 4,8 milijarde američkih dolara prihoda u 2019. godine. Prihod od oglašavanja činio je većinu toga čak 4,3 milijarde američkih dolara.
Predloženi zakon uključuje pregovaranje i arbitražu, ostavljajući stvar otvorenom ako se Google ne uspije dogovoriti s medijima, sudac će odlučiti u tom slučaju.
No, vlada je izjavila da želi “poštene” isplate novinskim organizacijama, koje su tokom posljednjih 15 godina zabilježile pad prihoda od oglašavanja u štampanim medijima za tri četvrtine.
Suprotno tome, digitalno oglašavanje na glavnim platformama poput Googlea i Facebooka drastično je poraslo u isto vrijeme.
Izvor: BBC