Hejt Sloveni i Balkan: Kako je himna Jugoslavije inspirirala borbu protiv govora mržnje

Za prvih 48 sati, od kako je emitirana reklama, na različitim kanalima ju je vidjelo oko pet miliona ljudi

Hejt Sloveni i Balkan: Kako je himna Jugoslavije inspirirala borbu protiv govora mržnje
Foto: N1

Sretnu se Srbin, Hrvatica i Bošnjakinja… I to nije vic. Azra pazari u prodavnici i sreće mesara Duleta. „Hejt Dule”, pozdravlja ga. „Hejt Azra”, odgovara on.

Ako bi se razgovor između Srbina Duleta, Bošnjakinje Azre i kasirke Hrvatice Josipe dalje titlovao, bile bi potrebne beskrajne zvjezdice, koje označavaju govor mržnje i psovke.

Upravo one su glavna karakteristika novog video spota bosanskohercegovačkog magazina Buka – Hejt Sloveni, još ste živi? – koji je objavljen kao nesvakidašnja kampanja protiv govora mržnje.

Kao inicijalna inspiracija za spot poslužila je pjesma Hej, Sloveni, koja je gotovo pola vijeka bila himna nekadašnje Jugoslavije.

– Napisali smo stotine tekstova, uradili gomilu priloga i podkasta protiv govora mržnje na teritoriji bivše Jugoslavije – kaže za BBC Aleksandar Trifunović, direktor Buke.

– Ovoga puta smo odlučili da se protiv govora mržnje borimo kao što se vakcina bori protiv korona virusa – morate ubaciti djelić virusa u vakcinu, da bi ona ubila virus. Tako smo i mi morali da ubacimo djelić govora mržnje da bismo se borili protiv njega – dodao je.

Za prvih 48 sati, od kako je emitirana reklama, na različitim kanalima ju je vidjelo oko pet miliona ljudi.

Magazin Buka nastao je u Banjoj Luci, ali pokriva medijski prostor cjelokupne bivše Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (SFRJ).

– Postjugoslovenski prostor je i dalje čudno povezan. Tokom 1990-ih dali smo sve od sebe da živimo u novim republikama. Ipak, i dalje promišljamo šta se dešava s druge strane plota. Pratimo vijesti jedni kod drugih i interesujemo se za cjelokupno područje Balkana – kaže Trifunović.

Dok su novinari Buke pratili medijsko područje Balkanskog poluostrva, u njemu su tokom godina nailazili na nebrojene primjere govora mržnje i vrijeđanja na nacionalnoj osnovi.

– Godinama pokušavamo da ukažemo na govor mržnje, na internetu pogotovo. To nam nije uspijevalo. Svi tekstovi i druge zamisli su ostajali napisani praktično sami zbog sebe, nisu dobijali veću pažnju – kazao je.

Onda se Trifunović sjetio, kaže, reklame koju je reditelj Predrag Ličina uradio 2020. godine za Milorada Pupovca, političara koji predstavlja srpsku zajednicu u Hrvatskoj. Pupovac je tada kandidirao vlastitu stranku – Samostalnu demokratsku srpsku stranku – na izborima u Hrvatskoj. Naslov reklamne kampanje koju je Ličina uradio bio je Pupi je kriv za sve.

– Ličina je tada u reklamu stavio sve osude na račun Pupovca koje su mogle da se čuju u javnosti. Praktično, podsjećanjem na uvrede borio se protiv njih. Tako sam i ja shvatio kako možemo da se borimo protiv govora mržnje – samo ako čujemo kako on zvuči – kaže Trifunović.

Patriotska panslovenska pjesma nastala 1834. godine poslužila je kao ideja za opis razgovora koji nastaju dva vijeka kasnije, ali na društvenim mrežama.

Nekadašnja himna Hej, Sloveni u nazivu ima pozdrav, ali su idejni tvorci Bukine kampanje tom pozdravu dodali prizvuk govora mržnje na teritoriji zemalja koje su nekada bile jedna država.

Dobro poznat izraz – hejt – nastao je iz engleske riječi hate, što znači mržnja. Riječ mahom koriste mlađe generacije, a kao dio slenga postoji i izraz „bacanje hejta” kojim se često može objasniti ponašanje na društvenim mrežama, kada se širi govor mržnje.

– Kada idete na gerila marketing, kao što smo mi u ovoj kampanji, gledate da iskoristite pojam koji je još bolje izbrendiran od vas – zato smo uzeli pjesmu Hej, Sloveni. Tako je jedan pozdrav kulminirao u hejt – kaže Trifunović.

Pjesme se, dodaje on, većina ljudi koji su rođeni tokom 1970-ih dobro sjeća, ali je pitanje koliko je znaju mlađi.

– To je bila pjesma ujedinjenja, koja nam se svima pod okriljem jednog prostora obraća. Tako smo i mi ovoga puta željeli da se obratimo svima, sa pozivom na odzvijerivanje. Da kažemo ljudima – nemojte više biti zvijeri na Facebooku, Twitteru, Yotubeu i drugim mrežama – dodaje.

Ipak, određen broj nacionalističkih komentara svjedoči o potrebama da se o govoru mržnje i dalje govori.

Pjevačica i učesnica reklame Severina Vučković je na Facebook profilu napisala da je začuđujuće malo „hejterskih komentara” stiglo na kampanju Hejt Sloveni. Ona se našalila da Buka skuplja 20 hejterskih komentara i zamolila korisnike društvenih mreža da ih pošalju.

Panslovenska patriotska pjesma koja je bila himna mladih sokolskog panslovenskog društva, 1945. godine uzeta za himnu SFRJ, a korištena je do raspada zemlje 1992. godine. Nakon toga je bila i himna najprije Savezne Republike Jugoslavije, pa Državne zajednice Srbije i Crne Gore do 2006. godine. Više se nigdje ne koristi kao zvanična himna, ali je omiljena među jugonostalgičarima.

Izvor: BBC

About The Author