EU mora osigurati veći pristup novinarskim sadržajima kako bi spriječila tehnološke gigante da guše slobodu medija

Ti podaci su ključni za mjerenje i očuvanje slobode medija i medijskog pluralizma u digitalnom prostoru

EU mora osigurati veći pristup novinarskim sadržajima kako bi spriječila tehnološke gigante da guše slobodu medija

Evropska unija (EU) trenutno dovršava uvjete za odobravanje pristupa istraživačima podacima s internetskih platformi prema Evropskom zakonu o digitalnim uslugama (DSA).

Kao odgovor na javno savjetovanje Evropske komisije o drugom nacrtu, Reporteri bez granica (RSF) pozivali su EU da osigura da pristup podacima o novinarskom sadržaju objavljenom na ovim platformama bude jednostavan i učinkovit.

Dok tražilice i digitalne platforme usmjeravaju većinu prometa na internetske medije, te iste kompanije ograničavaju pristup svojim podacima, što otežava vanjskim kompanijama, organizacijama i institucijama provođenje nezavisnih analiza njihovog širenja novinarskog sadržaja.

DSA ima za cilj riješiti ovaj problem dodjeljivanjem prava pristupa podacima nadležnim nacionalnim tijelima, poznatim kao koordinatori digitalnih usluga, i ovlaštenim istraživačima. Međutim, uvjeti za ovaj pristup, koje je nedavno razjasnila Evropska komisija i koji su otvoreni za javno savjetovanje do 10. decembra, ostaju restriktivni i neizvjesni.

– U situaciji smo u kojoj šačica privatnih kompanija vođena ideologijama i ekonomskim interesima svojih vlasnika kontrolira pristup novinarskim informacijama za pet milijardi građana – naveo je voditelj odjela RSF-a za globalne izazove Arthur Grimonpont.

Iako je transparentnost podataka predviđena DSA-om dobrodošao korak prema većoj transparentnosti, postupak pristupa i dalje je prepun prepreka i pravnih dvosmislenosti, podvukao je.

Posljednjih su mjeseci digitalne platforme pojačale ograničenja prava pristupa podacima. Ovaj je trend dosegao vrhunac u augustu 2024. godine , kada je div društvenih medija Meta uklonio CrowTangle, alat za analizu širenja dezinformacija na Facebooku i Instagramu.

Osim provedbe ovih kontroverznih ograničenja, koja su bila vrlo kritizirana od strane istraživača i civilnog društva, te su kompanije značajno smanjile vidljivost novinarskog sadržaja na svojim platformama. Godine 2023. publika online medija pala je za 48 posto na Facebooku i 27 posto na X-u.

DSA zahtijeva da platforme društvenih medija i tražilice osiguraju koordinatorima digitalnih usluga i ovlaštenim istraživačima potrebne podatke za proučavanje, sprječavanje i ublažavanje “sistemskih rizika”.

Izvor: RSF

About The Author