ELEKTRIČNA (R)EVOLUCIJA U BiH

IZDVAJAMO

U januaru 2016., autokuća Guma M Mostar nabavila je i prve dvije električne punionice u BiH, instaliravši ih u svojim centrima u Mostaru i Sarajevu. Radi se o dva Schneider Electric punjača za električna vozila, koja su u ponudi vlasnicima električnih automobila.

ELEKTRIČNA (R)EVOLUCIJA U BiH

Tržište za električne automobile ne postoji u BiH, ali električne punionice polako, ali sigurno niču. Iako ćemo još dugo cestama krstariti u klasičnim modelima, električna vozila mogla bi jednom postati dio naše svakodnevnice

Ovo nisu vijesti iz naučnofantastičnog filma ili daleke budućnosti: njemačka kancelarka Angela Merkel najavila je u maju ove godine investiciju vrijednu 500 miliona eura za gradnju tvornice litij-ionskih baterija kojom će upravljati firma Daimler. Nova, takozvana gigatvornica nalazit će se 130 kilometara južno od Berlina te će kao prva takve vrste u Evropi predstavljati direktnu konkurenciju američkoj kompaniji Tesla.

S planiranim tvornicama u Švedskoj, Mađarskoj i Poljskoj (koje pripremaju kompanije Volkswagen i Renault), Daimlerova tvornica litij-ionskih baterija pomoći će evropskoj autoindustriji da uhvati korak s američkom – na području hibridnih i električnih automobila. U samoj Njemačkoj plan je da do 2030. godine na tamošnjim cestama imaju oko šest miliona električnih automobila. Valja napomenuti i još nešto: u Japanu, kao zemlji vrhunskog tehnološkog razvoja, zabilježen je veći broj punionica za električna vozila nego benzinskih pumpi.

Prve punionice

Ovakve vijesti iz BiH nećete čitati u dogledno vrijeme: informacije o električnim modelima automobila, te punionicama za njih, rijetke su na ovim prostorima. Ali, vrijedi ih spomenuti: još u decembru 2015., kompanija Guma M iz Mostara, ovlašteni uvoznik za Renault i Dacia automobile, objavila je, kako su naveli, mini revoluciju na autotržištu – uvezli su električni Renaultov model ZOE. “Njegov elektromotor je snažan 88 KS i ima 220 Nm okretnog mometa, instant dostupnog na pritisak papučice gasa, što i jeste najveća prednost elektro-automobila. Baterije imaju trogodišnju garanciju i ne zahtijevaju višesatno punjenje, a s obzirom na postojeću opciju brzog punjača, punjive su 80 posto za samo 30 minuta. Kao takav, ZOE je pravi prijatelj okoline, budući da ima nultu emisiju CO2”, navode iz autokuće Guma M Mostar.

U januaru 2016., Guma M Mostar nabavila je i prve dvije električne punionice u BiH, instaliravši ih u svojim centrima u Mostaru i Sarajevu. Radi se o, da budemo precizni, dva Schneider Electric punjača za električna vozila, koja su u ponudi vlasnicima električnih automobila. “Taj podatak nalazi se i na različitim aplikacijama za pametne telefone, te nas vlasnici električnih vozila redovito tako i pronalaze”, kažu nam iz ove kompanije, te navode kako nemaju podatke o tome koliko se često ove punionice koriste. “Teško je reći, jer vlasnici često dođu izvan radnog vremena. Rekli bismo da su najčešći modeli marke Tesla, i to od turista u prolazu.” Što se tiče Renaulta, čiji je električni model Zoe Guma M Mostar prva nabavila, ovaj proizvođač trenutno nema ponudu električnih vozila u BiH. “Tek nedavno su se u Hrvatskoj stekli uvjeti za prodaju električnih vozila Renault, tako da se ona mogu kupiti tamo”, navode iz autokuće Guma M Mostar.

Iako interesa za automobile na električni pogon u BiH nema baš mnogo, punionice polako stižu: jednu je u ponudu svojih usluga u septembru prošle godine uvrstio Hotel Residence Inn Marriot, koji se nalazi u Sarajevu, čiji su menadžeri bili vođeni spoznajom da veliki broj turista koji dolaze u BiH pita za ovakvu vrstu usluge.

U punionicu, čija je instalacija realizovana u saradnji s Elektroprivredom BiH i Općinom Centar, ugrađena su dva Mode 3 Type 2 konektora za punjenje električnih vozila, što i nalaže evropska direktiva. “Ovom Supercharger punionicom za električna vozila obogaćena je ponuda hotela kao i Sarajeva. Bilo je planirano da punionica za električna vozila bude dodatna usluga za goste našeg hotela, ali zbog povećanog interesa smo istu otvorili i za vanjske goste. Od trenutka otvaranja, punionicu su koristili vlasnici električnih vozila iz Bosne i Hercegovine kao i regiona, a najčešće se radilo o Tesla automobilima”, kaže nam Ajla Kozica, menadžerica prodaje Hotela Residence Inn Marriot.

Hibridni modeli

Ovog ljeta još jedna lijepa vijest za zaštitnike okoliša: i Elektroprivreda BiH otvorila je punionicu za električna vozila, stavivši je na besplatno raspolaganje svima ispred zgrade Direkcije u Sarajevu, a u namjeri da promovira priču o vozilima na alternativna goriva, čije su prednosti brojne. Istovremeno, EP BiH počela je koristiti dva električna vozila koja su predstavili u okviru trodnevnog sajma energetike “Energa”. “Prvi kupljeni električni automobil u BiH je Mitsubishi iMIEV. Kapacitet baterije je 16 kWh, potrošnja 12,5 kWh/100 km, domet sa jednim punjenjem 160 kilometara. Kad se pomnoži s cijenom električne energije, 100 km pređete za 1,68 KM. Snaga punjenja je max. 2,3 kW sa standardne monofazne utičnice ili max. 3,6 kW sa ove punionice. Drugi model, Renault ZOE, puni snagom do 23 kW. iMIEV je zbog dometa prvenstveno namijenjen gradskoj vožnji i koristi se u Direkciji za potrebe lokalne vožnje”, objasnio je Adnan Bosović iz Sektora za strateški razvoj EP BiH na upit na svojoj Facebook stranici. Iako takav automobil iznosi znatno više (primjera radi, ako je dizel model 50.000 KM, električni je više od 90.000 KM), Bosović kaže kako je ovakve automobile znatno jeftinije održavati, te da na 100 kilometara troše do dvije KM električne energije. “Cijena će svakako padati masovnom proizvodnjom, ali za početak, sve razvijene zemlje, pa i susjedna Hrvatska, uvele su poticaje za ovakve automobile jer su prepoznale prednosti”, kaže Bosović te dodaje da postoje tri vrste punjenja koje podržava gotovo svaki električni automobil. Prvi je tokom noći, putem kućne utičnice, drugi, kakav je i postavljen ispred Direkcije Elektroprivrede, jeste srednje brzi punjač putem kojeg se automobil puni nekoliko sati, a treći je ultrabrzi način koji automobil puni za 20-ak minuta. “Ovo su automobili budućnosti i u svijetu je njihova zastupljenost svake godine duplo veća.” Punionica koju je Elektroprivreda stavila na raspolaganje besplatno će biti dostupna do daljnjeg u promotivne svrhe.

Toyota u BiH, lider na tržištu hibridnih modela, nema u ponudi električne modele, ali hibride svakako imaju. “U BiH već uveliko prodajemo modele s hibridnim pogonom, od Priusa, koji je, evo, napunio 20 godina, pa do Yarisa, Aurisa, RAV4 i CH-R modela. Ti modeli koji kombinuju benzinski i električni motor prodaju se poprilično lijepo”, kažu iz Toyote BiH. Dodaju kako je u regiji u ponudi i “plug-in” hibrid, koji se puni na utičnicu, te da će se jedan takav testni model naći i u BiH krajem avgusta. Podaci s evropskog tržišta govore kako 40 posto modela koje Toyota proda čine upravo hibridna vozila.

Iako smo namjeravali saznati kakvi su planovi za ugradnju električnih punionica u Energopetrolu i HoldIni, vodećim distributerima nafte i naftnih derivata, godišnji odmori bili su prepreka za odgovore na naša pitanja. Nezvanično saznajemo kako u planovima za renoviranje pumpi u BiH postoje i “stavke” za ugradnju električnih punionica. Iz Gazpromovih benzinskih stanica u BiH, na ista pitanja, nismo dobili nikakav odgovor.

Iako su električni modeli, pa i oni hibridni, još velika nepoznanica i rijetkost na našem tržištu, moramo shvatiti da, za dobro svih nas, budućnost pripada automobilima na struju.

About The Author