Sve što trebate znati o savremenom svijetu i mladim generacijama pohranjeno je na YouTubeu. Nemojte se poslije praviti da vam nismo rekli
Konvencionalni mediji poput radija, televizije, a pogotovo novina u svom hartijskom formatu, predstavljaju potpune autsajdere kada je u pitanju svijet mejnstrim zabave, a bogme i informisanja. Često se paušalno, bez dublje analize, virtuelni svijet nošen internetom simplifikuje i pod jednu kapu se stavljaju i veliki pretraživači i društvene mreže i web-portali i interaktivi alati.
Milenijalsi i njihovi favoriti
A to ne samo da nije tako jednoznačno nego je i potpuno netačna slika. Primjera radi, prilikom uvođenja interneta u osnovne škole u sjevernim dijelovima Indije, najmlađim su dijeljeni jeftini tableti s par osnovnih funkcija i ikonicom Googlea, koja ih, dabome, izvodi na internet. Školarci su, vidno razočarani, tražili da im se instalira Facebook. I, zapravo diljem svijeta je tako. Generaciji milenijalsa (najmlađim, rođenim poslije 2000. godine), koji će uskoro bivati i punoljetni, svijet interneta je toliko slojevit i podijeljen da je to starijim nepojmljivo.
Pretraživači su pored silnih predestiniranih aplikacija postali gotovo nepotrebni širokim narodnim masama. Portali su namijenjeni, zapravo, starijoj publici, koja je jedan informativni medij zamijenila drugim. S druge strane, uslovno rečeno, starije mreže poput Facebooka i Twittera mladim ljudima su uglavnom neinteresantne, dosadne i predstavljaju, što je najgore, stjecište njihovih roditelja. Naravno, Tinder je, kao potpuno novo mjesto koje se bavi pukom seksualnošću, najprometniji i u najvećem “hajpu”. Instagram sa svojim filterima i očiglednošću fotografije, koja uvijek podilazi sebičnom egu milenijalsa, živi takođe svoj zenit.
Genijalna teorija YouTubea
Pa ipak, u ovom predstavljanju fenomena društvenih mreža fokusiraćemo se na YouTube. Ovaj portal-mreža-sadržaj naprvu je višeznačan jer omogućava pasivno posmatranje svih videosadržaja (uvijek imajte na umu da i one “golicave” uz pretplatu možete dobiti). S druge strane, ova mreža je, logično, najveća svjetska platforma za objavljivanje audio-vizuelnih sadržaja (relativno) kratkog trajanja. Od videospotova hip hop zvijezda, preko trejlera za filmove i “slatkih” klipova kućnih ljubimaca, do srećnih i manje srećnih zgoda i nezgoda posve nebitnih, anonimnih i opskurnih likova. I treća, najvažnija karika je AKTIVNO učešće u kreiranju i dijeljenju audio-video sadržaja, potencijalno, svakog pojedinca.
U teoriji zvuči dobro, odlično čak. Otvara vam horizonte, pa, primjerice, na dva dodira ekrana, možete pogledati Surogat Dušana Vukotića, animirani film sa ovih prostora koji je davne 1961. ovjenčan Oskarom. Stalno i uvijek. Isti slučaj je s dokumentarcima o gradnji peruanskih piramida, hemijskim elementima, tehnikama pisanja… Dakle, SVE je tu.
Praksa?
Kada sloboda krene po zlu
Znate li ko je Marina Visković? Jeste li čuli za pjesmu Bensedini? Jeste li gledali svađu Milana Kalinića i Dare Bubamare? Jeste li vidjeli novi spot Nasheya De Kohlu? Znate li šta je Ark Survival Evolved #17? Na sve i jedno ili na gotovo sve i jedno pitanje imate odričan odgovor? E, pa dobro došli u 21. vijek, početak marta je 2017., a ovo su neki od najgledanijih videoklipova na YouTubeu u Bosni i Hercegovini.
Pokušaću odgovoriti na postavljena pitanja i pojasniti o čemu se radi kako bismo shvatili red veličina gledanosti i kako bi (nadam se, jednom za svagda) prestali da se iščuđavamo nad realnošću koju žive ljudi oko nas. Mladi ponajviše.
- Marina Visković je turbo-folk pjevačica-starleta. Zapravo izraz turbo-folk je passé i u tim svjetovima se poodavno koristi izraz “urbana muzika” ili, još čudnije, “urbani folk”. Zašto je ova djevojka zanimljiva? Pa osim što, vjerovatno, nikada niste čuli za nju, ona je predstavila spot Bensedini, koji je za sedam dana pogledalo milion i po ljudi, što je za ovaj prostor gotovo nevjerovatan podatak. I taj broj raste. Podvlačim, riječ je o uratku koji blago naginje ka pornografiji i koji ne može stati u istu rečenicu s bilo kakvom vrijednošću. O milionima ili desecima miliona pregleda Severine, Karleuše, Jale Brata, Bube Korelija, Dare Bubamare i svih ostalih likova s balkanske estrade ne treba trošiti riječi. Tek, dovoljno je objasniti da svako mlado biće koje ima pristup internetu, ima YouTube, a kako brojke kažu, skoro svako to biće na plej-listi ima gore pomenute izvođače. Fizičko posjedovanje nekog prenosivog medija poput CD-a ili fleš memorije, potpuno je nepotrebno. U školi, kući, javnom prijevozu, omiljenom kafiću… pomenuti likovi su uvijek, stalno i svuda oko nas.
- Svađa Milana Kalinića i Dare Bubamare, voditelja i pjevačice opskurnog rijalitija Pinkove Zvezde, opšte je mjesto i digitalna toponimija koja se ne može izbjeći na pustopoljinama YouTubea. Govorim o nevjerovatnih 600.000 pregleda u jednom danu. A oni su samo sinonim za totalnu rijalitizaciju Balkana. Samo što mladi ljudi, za razliku od njihovih roditelja, ne bulje u TV. Oni su pretplatnici nekog od rijaliti kanala na YouTubeu pa na mobitelu, opet i stalno, mogu gledati šta radi polusvijet u Parovima, Zvezdama Granda, Pinkovim Zvedama i ostalim, kako to vole reći, TV formatima. Primjera radi, svake sekunde rijaliti Parovi gleda na hiljade ljudi samo s mobilnih platformi, i to samo u Bosni i Hercegovini, a pojedine scene, koje sadrže, pogađate, nasilje i (ili) seks, pogledane su deset miliona puta, ili više.
- Nasheya De Kohlu ili punim imenom, pazite sad, New Punjabi Songs 2017 I Nasheya De Kohlu I Salamat Joga I Jatinder Jeetu I Punjabi Songs 2017, pjesma je koja, kao i hiljade drugih, služi stotinama sapunica, a koje niže vrijedna bolivudska produkcija te ih servira svaki dan svijetu i Bosni i Hercegovini. Ništa posebno, rekli biste. Pa i nije, osim podatka da je taj uradak sumnjivog kvaliteta pogledalo za šest dana bezmalo dva miliona ljudi. Ovaj podatak nam govori da mladi ljudi ne da imaju loš muzički ukus, nego ga nemaju uopšte. Sistemom oponašanja, gledajući svoje roditelje koji bježe od realnosti u svijet sapunica, oni uzimaju fragmente narečenih sapunica, preciznije, muzičke podloge, i slušaju ih. Uzora nemaju, idola nemaju, obrazaca ponašanja karakterističnog za starije generacije nemaju… Prepušteni su sami sebi, svijetu i zvucima koje čuju.
- Dolazimo do misterioznog pojma “Ark Survival Evolved #17”, o kojem većina starijih od 30 godina, osim ako nisu u opasnom glibu virtuelnog gubljenja vremena, nikako ne bi mogla znati o čemu je riječ. A to je, zapravo, trenutno najvažnija, najprofitabilnija misija YouTubea, i ujedno najopskurnija. Ako kliknete na link, dobićete snimljene fragmente videoigre koju igra neki profesionalni gejmer. Dobro pazite! Ne igrate vi nikakvu igricu! Samo pasivno promatrate kako to radi neko drugi. Neko ko zna. Za šta vam ovo treba? Pa da biste i vi usavršili vještine i zamke igrice, da biste se bolje plasirali i da bi jednog dana imali sopstveni YouTube kanal s milion pretplatnika, koji će i drugi ljudi, a koji takođe ništa ne rade u životu, gledati.
Ovaj kroki, (relativno) nasumični vodič kroz svijet odistinskih zvijezda, za koje (vjerovatno) niste čuli, imao je samo dva parametra: gledanost i “friškost”. Da smo, recimo, ubacili parametar gledanosti bez “aktuelnosti”, dobili bismo identične forme, samo bi broj pregleda rastao na desetine miliona.
Brojevi ne lažu
Fenomen YouTubea je kod nas nedovoljno istražen, a prema njemu se odnosi sa (ne)opravdanim predrasudama. On je instant-zabava, ali je upravo fenomenalno sredstvo za zarađivanje novca ukoliko ga pojmite kao dvostrani kanal. S druge strane, pominjani dokumentarci, oskarovci, naučne emisije, tek su obrisi, statističke greške i sadržaji (a, egzaktne brojke to pokazuju) koje gotovo niko i ne gleda.
I na koncu, možda i najbolje oružje YouTubea jeste njegova numerička eksplicitnost. Neki će reći da postoji i kupovina pregleda i lajkova, ali to samo govori koliko je neko ozbiljno prišao proizvodu koji prikazuje, plasira i, na kraju krajeva, prodaje.
A ta egzaktnost je neumoljiva.
Jedan primjer namjesto zaključka: Znate li koji je najgledaniji sadržaj RTRS-a? Ne, nije to niti Milorad Dodik, niti su silne parade, pozivi na referendum, sjednice Skupštine. Svi ovi sadržaji zajedno su DESET puta manje gledani od izjave voditeljke Biljane Knežević kojoj je u etar prije Dnevnika “izletilo” ono čuveno: “Opaaa, toliko je vruće da se ni seksati ne može!”
Jedna rečenica 1,1 milion pregleda. Sve ostalo je zaborav.