Prije dvije decenije, YouTube nije bio platforma za razrađeni sadržaj dužeg formata koji danas objavljuju kreatori poput MrBeasta. Nije bilo sofisticiranog osvjetljenja, zvučnih efekata niti brzih montažnih rezova.
Prvi videozapis na platformi, „Me at the Zoo“, postavljen je 23. aprila 2005. godine. Traje svega 19 sekundi i prikazuje suosnivača YouTubea, Jaweda Karima, kako stoji ispred slonova u zoološkom vrtu u San Diegu.
– Dakle, evo nas, ispred slonova – kaže Karim dok se osvrće iza sebe. Video prikazuje jednog slona kako omotava sijeno surlom i stavlja ga u usta.
– Fora kod ovih momaka je što imaju stvarno, stvarno, stvarno duge… surle, i to je kul – dodaje Karim, pokazujući rukom. Još jednom pogleda ka slonovima. „I to je otprilike sve što imam da kažem.“ (Karim je istog dana postavio još jedan video, nazvan „Rolling down a hill“, ali je on kasnije obrisan.)
Sljedeći video, „My Snowboarding Skillz“, postavio je korisnik „mw“ istog dana. To je ujedno i prvi „fail“ videozapis postavljen na YouTube – žanr koji se godinama razvijao na platformi. U mutnom, desetosekundnom klipu čuje se šum koji se približava dok snowboarder klizi ka rampi na snježnom skijalištu, ali ubrzo pada. Ustaje, a video se prekida prije nego što vidimo šta se dalje događa.
Već sljedećeg dana, 24. aprila 2005. godine, korisnik „gp“ postavio je još jedan videozapis: „tribute“. Traje samo pet sekundi i najkraći je od svih. Prikazuje osobu u smeđoj jakni kako stoji u hodniku koji podsjeća na studentski dom. Osoba skače i naslanja se na zidove, zatim ispušta primitivni krik. Druga osoba, vjerovatno snimatelj, kaže: „Vrlo lijepo“ dok osoba silazi na pod s udarcem.
U to vrijeme, sva tri videozapisa bila su svjedočanstvo pristupačnosti YouTubea – svako je mogao snimiti i postaviti videozapis, bez obzira na to koliko svakodnevna ta scena bila. Iako je danas YouTube prepun dugih tutorijala, dubinskih analiza i vlogova, stvari su se donekle vratile na početak.
Kada je Vine pokrenut 2012. godine, odgovorio je na sve duži sadržaj na YouTubeu petljajućim klipovima koji su trajali samo šest sekundi. Platforma je brzo postala mjesto smiješnih klipova i brzih skečeva, dok nije zatvorena 2017. godine, ostavljajući prostor za TikTok, koji se spojio s platformom Musical.ly i postao gigant kratkih videozapisa.
Kako je TikTok sticao popularnost, druge platforme su požurile da lansiraju vlastite kratke formate. Instagram je uveo Reels 2020. godine, dok je YouTube predstavio Shorts u SAD-u 2021. godine – iako je upravo on bio platforma na kojoj su kratki videi i započeli.
Danas Shorts izgledaju poprilično drugačije od prvih YouTube videozapisa. Većina klipova koje algoritam nudi nisu snimljeni spontano – iza njih često stoje osmišljeni scenariji i pažljivo snimanje koje prosječna osoba možda ne zna sama izvesti. Ipak, uprkos planiranju, mnogi i dalje imaju onaj osjećaj spontanosti i povezanosti koji su imali prvi videozapisi. Kada imaš samo malo vremena, trudiš se da kažeš suštinu.
Izvor: The Verge