Dok predsjednička kampanja u Sjedinjenim Američkim Državama doseže svoj vrhunac republikanski kandidat i bivši predsjednik Donald Trump eskalirao je rat protiv slobodnih medija, verbalno napadajući medije više od 100 puta u posljednja dva mjeseca. Ipak, ovi napadi rijetko dospiju u vijesti.
U periodu od osam sedmica koje su analizirali Reporteri bez granica (RSF), Trump je vrijeđao, napadao ili prijetio medijima najmanje 108 puta u javnim govorima ili primjedbama. Ova brojka ne uključuje objave na društvenim mrežama ili primjedbe drugih povezanih s kampanjom.
Na početku govora koji je Trump održao na predizbornom skupu 18. septembra u Uniondaleu u New Yorku, rekao je svojim okupljenim pristašama da mora prenijeti poruku “medijima s lažnim vijestima”. Zatim je pokazao prema dijelu prostorije u kojoj se okupio novinarski zbor, rekavši “Pogledajte koliko ih ima”.
Mnogi okupljeni nastavili su glasno zviždati i rugati se novinarima. Slični trenuci kolektivnog bijesa usmjereni protiv prisutnih medija postali su gotovo redovna pojava Trumpovih skupova, do te mjere da se čine dijelom isceniranog programa.
RSF je pronašao samo jedan slučaj izvještavanja lokalnih vijesti o Trumpovom skupu u oktobru u kojem se spominje njegovo poticanje gomile na ocrnjivanje medija. U jednom smislu, Trumpove antimedijske sklonosti dobro su poznate, ali redovnost i intenzitet ovih napada sada uglavnom prolaze ispod radara.
– Trumpove tirade protiv medija postale su toliko uobičajene da riskiramo da ih više niti ne primjećujemo. Ali redovnost Trumpovog zlostavljanja samo povećava hitnost da se na njih obrati pažnjai. Opasnosti otupljivanja na Trumpove napade na medije ne mogu se precijeniti – ono što počne kao verbalna uvreda lako se može pretvoriti u nešto mnogo ozbiljnije ako se ne kontrolira – kazao je Clayton Weimers, izvršni direktor RSF-a za SAD.
Senator JD Vance, razvio je vlastitu jedinstvenu formulu za raspirivanje sukoba između pristaša i novinara tokom kampanje. Vance će često držati press konferencije među svojim pristašama jer oni glasno izviždaju svakog novinara koji postavi pitanje potpredsjedničkom kandidatu.
Antipatija Trumpove kampanje prema medijima nije nova. Trump je sve medije koji ga kritiziraju dugo nazivao “lažnim vijestima”, koristeći taj izraz čak 2.000 puta tokom svog predsjedničkog mandata. Međutim, njegove kritike protiv medija postale su prijeteće i sve više potiču učešće publike, potencijalno povećavajući mogućnost nasilnog sukoba između njegovih političkih pristaša i medija.
Još jedan alarmantan i nov aspekt je Trumpovo spajanje ovih verbalnih napada s planovima da naoruža vladu protiv njegovih percipiranih “neprijatelja” u medijima.
Trump je opetovano izrekao konkretne prijetnje da će američku vladu naoružati protiv medija kada nije zadovoljan njihovim izvještavanjem. Uputio je najmanje 15 poziva da se televizijskim stanicama oduzmu dozvole za emitiranje, što je ovlast koju predsjednik nema.
Nakon intervjua demokratske kandidatkinje Kamale Harris za CBS-ov program “60 Minutes”, Trump je optužio emisiju za manipuliranje odgovorima Harris kako bi izgledali laskaviji i objavio na svojoj stranici društvenih medija Truth Social da “CBS treba izgubiti licencu”.
Trump je pozvao na kažnjavanje ABC Newsa nakon što je mreža emitirala njegovu debatu s Harris. Bivši predsjednik također je rekao da će Comcast, matična kompanija NBC Newsa i MSNBC-a, biti pod istragom zbog “izdaje” ako on bude izabran.
Nakon što je u maju 2022. godine objavljen nacrt odluke Vrhovnog suda o Roeu protiv Wadea, Trump je rekao da novinare koji su objavili priču treba zatvoriti dok ne odustanu od svojih izvora.
Trumpovi napadi na medije faktor su koji doprinosi široj krizi nepovjerenja javnosti u medije. Prema Pew Research Centeru, povjerenje u medije među republikancima je u stalnom padu otkako je Donald Trump pobijedio na predsjedničkim izborima 2016. godine.
Godine 2024. samo 40 posto republikanaca “ima puno ili donekle povjerenje u informacije koje dolaze iz nacionalnih novinskih organizacija”.
Izvor: RSF