Američki sudija presudio je da tehnološki gigant Google ima monopol u oblasti tehnologije za online oglašavanje.
Ministarstvo pravde Sjedinjenih Američkih Država, zajedno s 17 saveznih država, tužilo je Google, tvrdeći da ta kompanija nezakonito dominira tehnologijom koja određuje koji će oglasi biti prikazani online i gdje.
Ovo je drugi slučaj vezan za narušavanje tržišne konkurencije koji je Google izgubio u posljednjih godinu dana – nakon što je prethodno utvrđeno da ima monopol i nad online pretragom.
Google je najavio žalbu na ovu presudu.
– Izdavači imaju mnogo opcija i biraju Google jer su naši alati za oglašavanje jednostavni, povoljni i efikasni – izjavila je Lee-Ann Mulholland, direktorica odjela za regulatorne poslove u kompaniji.
Savezna sutkinja Leonie Brinkema navela je u presudi da je Google „svjesno sproveo niz antikonkurentskih radnji“ koje su mu omogućile da „stekne i zadrži monopolsku moć“ na tržištu.
– Ovo isključujuće ponašanje ozbiljno je naštetilo Googleovim klijentima među izdavačima, narušilo konkurenciju, a na kraju i potrošačima informacija na otvorenom webu – navela je sutkinja.
Google je izgubio po dvije tačke optužnice, dok je treća odbačena.
– Dobro smo prošli u polovini ovog slučaja i žalit ćemo se na drugu polovinu. Sud je utvrdio da naši alati za oglašivače i akvizicije poput DoubleClicka ne štete konkurenciji – rekla je Mulholland.
Googleov advokat tvrdio je da se slučaj previše fokusira na prošle aktivnosti kompanije, a da su tužioci ignorirali druge velike pružaoce tehnologije za oglašavanje, poput Amazona.
– Google je više puta koristio svoju tržišnu moć da favorizira vlastite proizvode, gušeći inovacije i uskraćujući vrhunskim izdavačima širom svijeta ključne prihode potrebne za održavanje kvalitetnog novinarstva i zabave – izjavio je Jason Kint, direktor udruženja Digital Content Next, koje predstavlja online izdavače.
Google posjeduje velike kompanije i na strani kupaca i na strani prodavača u tržištu online oglašavanja, kao i razmjenu oglasa koja povezuje ponudu i potražnju.
Korisnici interneta neće primijetiti nikakve promjene zbog ove presude, smatra Anupam Chander, profesor prava i tehnologije na Univerzitetu Georgetown.
No, presuda će uticati na „raspodjelu novca između oglašivača, izdavača i pružalaca oglasnih usluga“.
– Čini se da je sutkinja spremna da naredi strukturne promjene u Googleovim praksama razmjene oglasa, što bi moglo donekle uticati na profit kompanije, ali ne i nužno ugroziti njenu osnovnu funkciju kao posrednika u oglašavanju – dodao je.
U nizu antimonopolskih tužbi, američka vlada tvrdi da bi Google i njegova matična kompanija Alphabet trebali biti razdvojeni – što bi moglo uključivati i prodaju dijelova kompanije, poput preglednika Chrome.
Slučaj sada prelazi u drugu fazu, tzv. „fazom rješenja“, koja bi također mogla dovesti do podjele kompanije Alphabet, kaže John Kwoka, profesor ekonomije na Univerzitetu Northeastern.
U septembru je britanski regulator tržišne konkurencije preliminarno zaključio da Google koristi antikonkurentske prakse kako bi dominirao tržištem tehnologije za online oglašavanje.
Izvor: BBC