Oznake “Newstrition” pomažu čitateljima u prepoznavanju dezinformacija

Firma Our.News provela je tri godine kako bi osmislila što bi trebalo biti etiketirano kao “Newstrition”

Oznake “Newstrition” pomažu čitateljima u prepoznavanju dezinformacija

Kada provjeravamo činjenice, obično započinjemo provjerom izvora, njegove historije, lokacije i kredibiliteta. Iako je to učinkovit način provjere činjenica, taj proces je dugotrajan i zamoran zbog čega izvještavanje postaje izazov.

Jedan od problema je taj što su mrežne dezinformacije rijetko obična laž i očekuje se da će ispitivači činjenica prepoznati sve nijanse netačnih, usmjerenih ili potpuno izmišljenih dezinformacija.

Upravo te nijanse čine da rad novinara postane još zahtjevniji. Čak ćete i među najskeptičnijim kolegama naći onog kojeg je nekad obmanuo neki članak, doktorirani videozapis ili tvit koji se na prvi pogled činio kao istinit.

Zato je jasno koliko je teško da čitatelji utvrde neistine kada se deseci priča svakodnevno pojavljuju budući da nemaju znanje ili iskustvo u provjeri činjenica.

Kako bi pojednostavili internetsku provjeru sadržaja pokrenuta je platforma Our.News u Sjedinjenim Američkim Državama, koja ima preglednik za provjeru činjenica sličan oznakama na namirnicama. No umjesto broja kalorija i sadržaja masti, čitatelji mogu vidjeti ko je autor posta, lokaciju i ostale “sastojke” koji im pomažu da razumiju što konzumiraju.

Zvuči dovoljno jednostavno. Problem je što niko ne voli da im se kaže da nisu u pravu. Označavanje dijela sadržaja ili publikacije lažnom može imati suprotan učinak, posebno među ljudima koji po defaultu imaju nepovjerenje prema institucijama i medijima.

Umjesto da kategorizira sadržaj kao istinit ili lažan, pretraživač Our.News otkriva nepouzdan dio sadržaja sa žutim upozorenjem „Oprez: Problematični izvor. Saznajte zašto”.

No, važno je da postoji značajka „Saznajte zašto“, jer je to alat koji prikuplja podatke, kao što su lokacija i historija izvora kao i provjere činjenica priznatih organizacija poput FactCheck.org i Poynter.

Trenutno povlači podatke iz devet zemalja potpisnika međunarodnog kodeksa i namjera taj posao proširiti na 21 državu. To će povećati vjerovatnost da je priča provjerena od priznatog provjerivača činjenica, što je posebno važno.

Generalni direktor Our.Newsa Richard Zack kaže da je njegova firma provela tri godine kako bi osmislila što bi trebalo biti etiketirano kao “Newstrition”.

– Ne možete se boriti protiv dezinformacija govoreći ljudima šta je istinito ili lažno – dodaje Zack, naglašavajući da je učestvovanje publike ključno za izgradnju povjerenja.

Uz podatke o izdavaču i podatke koji omogućavaju provjeru činjenica, korisnici mogu procijeniti priču na osnovu kriterija, kao što su spin, povjerenje, tačnost ili relevantnost.

To je korisno da se čitatelju pomoglo da shvati zašto je dio sadržaja ili web stranica označena kao problematična i kako bi im pomogao da odluče da li mu vjerovati ili ne.

Ovaj alat se može preuzeti kao proširenje preglednika Google Chromea ili Firefoxa ili kao mobilna aplikacija. Najbolje funkcionira s tekstom, iako se neke značajke poput javne ocjene ili porijekla mogu primijeniti i na multimedijalni sadržaj.

U novije vrijeme Our.News je također uvrstio komponentu koja omogućuje da se odmah otkrije da li je dio sadržaja provjeren.

No, kako ti napori mogu postati rašireniji? Kao i kod proizvođača hrane, oznake o prehrambenim vrijednostima nisu postale uobičajene iz dobre volje korporacija kako bi pomogle potrošačima da shvate što jedu njih su nametnule javne vlasti.

U tom smislu, moraju li oznake za provjeru vijesti biti obavezne da bi se riješila “infodemija?” Zack je pozdravio snažniji zahtjev za verifikacijom, ali kao i većina tehnoloških poduzetnika, on je protiv vladine intervencije.

Iako su ove oznake jasne, a podaci transparentni, njihovo čitanje i razumijevanje i dalje zahtijeva određen nivo medijske pismenosti. Novinarima je lako, ali mnogi čitatelji koji su imali ograničen pristup formalnom obrazovanju možda se još uvijek bore da to shvate.

Ako ništa drugo, ova oznaka omogućit će čitateljima da zastanu i razmisle prije nego što podijele taj sadržaj. Kad bismo svi razmislili o sadržaju koji dijelimo širenje dezinformacija moglo bi se praktično i zaustaviti.

Izvor: International Journalists’ Network

About The Author