Ko je kriv za Antu?

Povodom mostarskog slučaja koji danima okupira virtualnu Bosnu i Hercegovinu, TV1 je napravila važnu dijalošku emisiju   Kad bi se građanima Bosne i Hercegovine postavilo jednostavno pitanje o tome koji je ključni problem bosanskohercegovačkog društva, nakon što bi se izredao čitav niz odgovora o političarima, kriminalu, korupciji, ratnom naslijeđu i sl., iskristalizirao bi se najsuvisliji […]

Ko je kriv za Antu?

Povodom mostarskog slučaja koji danima okupira virtualnu Bosnu i Hercegovinu, TV1 je napravila važnu dijalošku emisiju

 

Kad bi se građanima Bosne i Hercegovine postavilo jednostavno pitanje o tome koji je ključni problem bosanskohercegovačkog društva, nakon što bi se izredao čitav niz odgovora o političarima, kriminalu, korupciji, ratnom naslijeđu i sl., iskristalizirao bi se najsuvisliji odgovor. Riječ je, naravno, o obrazovanju.

Zašto je obrazovanje ključno u razvoju bilo kojeg društva, ne treba posebno obrazlagati, jednako kao što ne treba posebno obrazlagati zbog čega se ono nalazi na niskim granama u BiH. Tako da nema nikakvog spora da bi ta tema trebala biti problematizirana pred javnošću gotovo svakodnevno. To je ovog puta, u Temi TV1, očito potaknuta sad već legendarnim mostarskim slučajem iz dokumentarnog filma Perspektive u produkciji Radija Slobodna Evropa, napravila Nikolina Veljović. Treba odmah otkloniti svaku sumnju  i reći da je napravila odličnu dijalošku emisiju. Od izbora teme, preko zaključaka iznesenih u uvodnom prilogu, do odabira gostiju i pitanja koja im je postavljala.

Već u uvodnom prilogu gledatelji su upoznati sa svim problemima obrazovnog sistema u zemlji, ali i s ponekim svijetlim primjerom, čime je naznačen okvir u kojem će se kretati daljnja rasprava. Tako su kao ključne teme istaknuti naopaka logika zahtjeva koje učenici moraju ispuniti, neuspješan bolonjski sistem, pitanje dvaju škola pod jednim krovom i, naravno, diskriminacija bošnjačke djece u RS-u. Sukladno navedenim temama, izbor gostiju je bio optimalan. Vidjeli smo tu federalnog ministra obrazovanja i nauke, jednog sveučilišnog profesora, predstavnika jedne građanske udruge i odvjetnika diskriminirane djece. Ukratko, voditeljica je pozvala kompetentne sugovornike koji su o zadanim temama imali što reći i rekli su to suvislo.

Nekoliko momenata iz emisije vrijedi izdvojiti. Prije svega tu je činjenica da je u emisiji pročitano kompletno pismo Vijeća učenika mostarske srednje prometne škole, zbog čijeg je kolege de facto i napravljena ova emisija. Potom je Nikolina Veljović postavila nekoliko bitnih pitanja. Prije svega pitanje o tome da li je Ante žrtva. Zatim je pitala ministra kako komentira izjave da je njegovo ministarstvo, koje i tako nema izvršnu moć, neustavno osnovano? Znamo li da je tom pitanju prethodilo pitanje da li je, s obzirom na minimum ovlasti, uopće uspio uočiti neke pomake za vrijeme svog mandata, a da je čitava rasprava otvorena pitanjem: “Tko je kriv za Antu?”, jasno je kako je razgovor kvalitetno i suvislo vođen. Potražimo li pak cjelokupnoj emisiji zamjerku, uočit ćemo je u detalju koji je, nažalost, gurnuo u stranu jedan vrlo dobar moment ove emisije. Naime, kako je vrijeme odmicalo, pri dnu ekrana su se počeli vrtiti leadovi s ključnim izjavama iz izlaganja gostiju, što je, recimo, moglo omogućiti normalno praćenje emisije ljudima koji su se kasnije uključili u program. No, nažalost, u pasusu ispod tih leadova konstantno su se vrtile SMS-poruke gledatelja. U kojima je, naravno, bilo svakakvih sadržaja, od ohrabrujućih i suvislih, do onih prilično fašistoidnih. Što nas sve navodi na pitanje o smislu takvog otvaranja javne, i to anonimne tribine. Koja šalje opasne poruke i pruža priliku anonimcima da pokvare veliki rad televizijske  ekipe.

About The Author