Foto: Radio Slobodna Evropa

BHT1: Opet birao i uredio Bakir Izetbegović

  1. – 12. august 2019.

EPILOG INCIDENTA I ULOGA MEDIJA U NJEMU: BHT1 u petak (urednica Željana Mehmedika) donosi kratku vijest da je otkriven autor uvredljivih grafita u Gornjem Vakufu, kao i da se radi o licu bošnjačke nacionalnosti inicijala A. P. Nekoliko dana prije javnost je zaprepastio incident s porukama mržnje ispisanim na automobilima i kućama mještana koji su bili jednako iznenađeni kao i njihove komšije. Poruke su bile upućene Bošnjacima, pa se odmah pretpostavilo da su posrijedi međuetničke tenzije. BHT1 je tada u prilogu prikazao izjave načelnika opštine, novinara, mještana i, kako se tada pretpostavljalo, jedne od žrtava, Adisa Pokvića, čije je vozilo bilo išarano. Svi su bili začuđeni jer smatraju da u njihovom mjestu nema mjesta etničkim netrpeljivostima. Nekoliko dana kasnije saznajemo da je Adis Pokvić, intervjuisan i samopredstavljen kao žrtva, izgleda sam ispisao sporne poruke mržnje. U drugim medijima njegovo ime i prezime je odmah objavljeno, a slučaj je zbog bizarnosti i neočekivanog obrta završio na naslovnicama. Nejasno je zašto se BHT1 zadržao samo na inicijalima, i zašto vijest nisu donijeli s više informacija, jer iz njihove objave neupućeniji gledatelji nisu mogli znati šta se zaista zbilo na kraju. A zbilo se nešto jedinstveno, čemu možda doprinose i mediji fetišizirajući antagonizme iz bliske prošlosti, pa smo sada suočeni s akterima koji fingiraju međunacionalne incidente. I koji su u vrijeme antagonizama bili djeca. Istina, teško je govoriti o fenomenu na bazi jednog slučaja. No, po objavi vijesti o incidentu u Gornjem Vakufu odmah se požurilo zaključiti o narušenom suživotu (npr. u prilogu FTV), sve sa povećanom pažnjom mainstream medija. Očito stvari nekada nisu onakvim kakvim se čine, i kada je sve naizgled bjelodano.

KONAČNO SLOBODNIJI PRILOZI: Šta stoji iza dogovora o formiranju Savjeta ministara? Da li je to Dodikova kapitulacija, kako tvrde u SDS-u, ili je SDA prepustio zemlju SNSD-u i HDZ-u, kako pak smatraju u SDP-u? Konačno slobodniji politički prilog u pripremi Hatke Nezirević, koja se i ranije isticala iscrpnijim i dinamičnijim osvrtima. Ukratko, Nezirević nije štedila nove koalicione partnere stavljajući upitnik nad njihov dogovor.

FAKTICITET VS. GLEDIŠTA: Ista novinarka u nedjelju donosi hronologiju NATO puta BiH, s podsjećanjima na ranije izjave SNSD-ovih čelnika koji bi sada mnoge citate iz toga doba najradije izbrisali iz arhive. Upravo je u tome uloga javnih medija. Da nas podsjete na ono što bi političari da zaboravimo. Jedina zamjerka inače odličnom prilogu je to što je Nezirević na kraju poentirala zaključkom u kojem pretpostavlja da ulazak u NATO donosi benefite svima. Koliko god se novinaru može dopustiti i slobodniji pristup i pravo na iznošenje vlastitih stavova, kada se rade pojedini prilozi, posebno onaj u kojem je naglasak na fakticitetu i hronologiji (u čemu je novinarka bila besprijekorna), onda je šteta da se sve začini ličnim pogledom koji pretenduje na istinu. Pitanje NATO integracija je vruće političko pitanje koje ne dijeli samo našu zemlju, već i mnoge druge. Novinari bi tu trebali biti oprezni i suzdržani ne dopuštajući si luksuz svrstavanja. Naročito ne onda kada se bave fakticitetom, sve kako ne bi narušili svoj položaj neutralnog hroničara.

PONOVO BAKIR IZETBEGOVIĆ: Poslije nešto više od sedam dana, Dnevnik 2 ponovo otvara Bakir Izetbegović (petak, Željana Mehmedika). I opet u istom scenskom ambijentu njegove radne sobe. Tema je ista i tiče se formiranja vlasti. Minutaža je nešto kraća, ali tretman identičan. Lider SDA obznanjuje svoje stavove u slobodnom stilu kao da on uređuje Dnevnik 2 i bira kada će se u njemu pojaviti. I da se radi o slučajnosti, urednici bi morali voditi računa da Izetbegović nije jedini politički akter i da repetitivnost njegove pojave stvara dojam političke naklonosti.

OCJENA: 5

FTV: Razglednice iz unutrašnjosti

  1. – 12. august 2019.

KRAJ ILI NASTAVAK SAGE? Urednica Azra Pašukan, slično kao i na BHT1 početkom sedmice, pita se je li zaista na pomolu formiranje vlasti. Ili je to nova epizoda u sapunici koju gledamo od oktobra? Raduje to što je i na FTV-u pravo komentarisanja u prvom redu dobila opozicija.

PRIČE IZ UNUTRAŠNJOSTI: Dopisnica iz centralne Bosne Nađa Ridžić već neko vrijeme donosi živopisne priloge koji su pravo osvježenje jer su u dosluhu s temama koje zanimaju gledaoce. Ridžić se u subotu pita kako je moguće da u kantonu (SBK) s iznimno niskom prosječnom platom uporno raste broj registrovanih vozila. Dva dana prije toga razgovarala je s privrednicima koji se žale na nedostatak radne snage. Dopisnica iz unutrašnjosti prati brojke, podatke i zanimljive fenomene iz svog okruženja, te ih zatim donosi u formi priča koje će interesovati cijelu zemlju. I koje, na svu sreću, objavljuje nacionalni medij.

DRUGAČIJI PRISTUP: Federalna često informativne emisije boji isključivo političkim sadržajem, ali u posljednje vrijeme se i mnoge društvene teme probijaju u prvi plan. Pored dopisnice Ridžić, gledatelji su gledali i priloge o uslovima radnika u trgovini, kao i o sarajevskim vrtićima i najavljenom kraju lista čekanja.

OCJENA: 8

KOMPARATIVNA ANALIZA: Obje televizije su sa nevjericom ispratile navodni sporazum o formiranju vlasti. Raduje poslovična skepsa, koja je odlika ozbiljnih medija, kao i glas opozicije koja je dobila pravo komentarisanja, ali i dalje se mogu pronaći prevaziđene prakse poput one na BHT1 da se Dnevnik 2 otvara predsjednikom vodeće političke stranke koji pri tome ne saopštava ništa novo. To samo produbljuje nepovjerenje građana u javne medije koji se zbog toga posmatraju kao sluge političke elite. Iza svakog ekskluzivnog tretmana bilo kog političara mora postojati debeo razlog. U suprotnom, novinari i urednici se bave PR-om, a ne novinarstvom.

Tagovi: