Foto: Ilustracija/Analiziraj.ba

BHT1: Kad je pravo vrijeme za priču koja potresa javnost?

  1. – 27. maj 2019.

OD TAJCA DO SPECIJALA: Afera „Potkivanje“, ili korupcionaški skandal koji potresa pravosuđe, u Dnevnik 2 dospijeva tek u srijedu, tj. dan po objavi prvog teksta na portalu Žurnal. Naime, u utorak u podne u medijima se brzopotezno širila vijest o navodnoj umiješanosti Milana Tegeltije, prvog čovjeka Visokog sudskog i tužilačkog savjeta (VSTS) u korupciju, i to kroz trgovinu istragama. Ali javni medijski servisi odlučili su pozornost vijesti dati tek sutradan, i to ponajviše kroz Tegeltijine reakcije i demanti. Naslovi kao što su „Tegeltija demantuje navode portala“ bili su u prvom planu, a urednica Željana Mehmedika odlučila se i za studijski razgovor s glavnim akterom afere. Dan poslije, urednik Milan Đurović dao je priliku i Avdi Avdiću, Žurnalovom novinaru, da da svoje viđenje slučaja. No, tada je već pušten snimak na kojem se jasno vidi kako (samozvani?) posrednik ugovara predaju mita, sam čin predaje novca, ali i neprilično ponašanje predsjednika najvišeg pravosudnog tijela koji obećava rad na predmetu u kafanskom ambijentu. BHT1 sada već pokriva aferu iz više uglova i daje joj tretman specijala koji se nije nazirao u prvom danu.

AFERA I DALJE KAO TOP VIJEST: I u narednim danima BHT1 nastavlja pratiti dešavanja oko pravosudne afere, pa u ponedjeljak po izboru Milana Đurovića vijest dospijeva u žižu. Sada kroz najavljene proteste pred VSTS-om, ali i kroz Tegeltijina upozorenja da neće dopustiti rad članova savjeta u takvim okolnostima. Za razliku od FTV-a, BHT1 vijesti nastavlja pokrivati povećanim interesovanjem.

ŠTA SU PRIORITETI? Urednica Melisa Teletović u uredničkom izboru u utorak, osim što ne bilježi pravosudnu aferu odmah po njenom izlasku, prednost daje političkim temama koje su već postale prozaične. Blokiran rad Savjeta ministara, vlast još nije formirana, politička kriza… Gledatelji to slušaju od oktobra prošle godine i taj dan su obrađene najmanje dvije teme koje su se mogle predstaviti kao udarna vijest. Najava poljoprivrednika da će prosvjedovati jer nije počela isplata poticaja, i poziv poreskih vlasti da građani sami prijave poreze, koji je izazvao zabunu kod dijela javnosti. Urednici se uporno ne odlučuju da pitanja koja se neposredno tiču građana prikažu relevantnijim od dnevnopolitičkih trzavica.

OCJENA: 5

FTV: Skromno o aferi „Tegeltija“

  1. – 27. maj 2019.

PROMAŠENA TEMA: Prva stvar koja je upadljiva u protekloj sedmici jeste skromna minutaža koju su urednice FTV-a posvetile slučaju „Tegeltija“. Po prvom tekstu vijest nije niti objavljena, isto kao i na BHT1. Zatim je uvrštena u sadržaj, ali kao vijest koja nema karakter tematskog ili posebnog pristupa. Urednice Amra Zaklan i Edina Šečerović sve su uglavnom pratile kroz unutarnje obračune u VSTS-u, pa je npr. drugi dan izdvojen naslov u kojem se ističe kako ovo regulatorno tijelo daje punu podršku svom predsjedniku koji se optužuje za korupciju. Sam snimak je spomenut, ali usputno, i uglavnom se sve prikazalo kroz demanti glavnog aktera i stavove njegovih kolega iz savjeta. U jednom trenutku pažnja je produbljena na to šta je rekla, a šta nije Ružica Jukić, čime je u potpunosti promašena tema.

GOVOR MRŽNJE: Kantonalna zastupnica Samra Ćosović-Hajdarević ponovno je svojom objavom na društvenoj mreži uskomešala javnost istupom koji nije ništa drugo do neuvijeni govor mržnje. Sada je brojila krvna zrnca ljudima koje (navodno) imenuje aktuelna vlast u Kantonu Sarajevo, a urednik Darjan Babić je sve ispratio u prilogu u kojem nije bilo mjesta za višestrani i neutralni pristup, već se vrednosno odredio afirmiranjem vrijednosti antifašizma i tolerancije. Uloga javnog medija i jeste da nas podsjeti na ove vrijednosti kada su one poništene političkim istupima.

SVE ŠTO STE HTJELI ZNATI O EU IZBORIMA: Evropski izbori su iscrpno propraćeni, pa nam je urednica Amra Zaklan prikazala ne samo rezultate već i procjene oko mogućih koalicija i uticaja nove kombinatorike na našu zemlju. Zagrebački dopisnik Božidar Skoko sumirao je odjeke iz Hrvatske u kratkom prilogu koji je više bio mini analiza u kojoj je autor demonstrirao odlično poznavanje tamošnje političke scene.

OCJENA: 3

KOMPARATIVNA ANALIZA: Portal Žurnal nikako da bude shvaćen kao ozbiljan medij na našim javnim televizijama, pa se nekako nevoljko prate afere koje otkrivaju i priče koje donose. To smo najbolje vidjeli na primjeru istraživačke priče i snimka koji je dokazao kupovinu lažnih diploma kada je BHT1 kasnio nekoliko dana u pokrivanju teme koja je imala odjeka i u drugim zemljama. Kada jedan takav portal, koji je sada već dobio reputaciju medija koji otkriva prvorazredne afere, objavi da je predsjednik pravosudnog tijela umiješan u korupciju, onda to mora dobiti pažnju urednika. Obje televizije su u danu prve Žurnalove objave zažmurile, valjda ne vjerujući u napisano, ili ne pridajući tome značaja. Tek u drugim danima afere, po puštanju prepiske i snimka, sve dobije udarni karakter i prve minute. FTV je pak neobično skromno pratio aferu „Potkivanje“, kako je sad već mnogi nazivaju, za razliku od BHT1 koji je i u narednim danima vijesti poklonio povećanu pažnju. Ali nemoguće je ne oteti se utisku da je sve to bilo nedovoljno. Javnost je pred očima imala snimak na kojem inspektor SIPA-e zahtijeva mito, nezadovoljni privrednik mu ga predaje, a sve to zbog želje da se utiče na prvog čovjeka VSTS-a, koji ih obojicu prima u kafani. Kad se stvari tako poslože, to sve zaista liči na „našu, domaću, siromašnu i primitivnu inačicu ‘slučaja Strache’, koji je p(r)otresao temelje vlasti u Austriji“, kako napisa sjajni Senad Avdić. Da to ipak neće biti „slučaj Strache“ pobrinuće se i urednici medija koji su skromno, nevoljko i tiho pratili cijelu aferu, iako su u njoj potvrđene mnoge pretpostavke gledatelja o sveprisutnoj korupciji.  Eldin Karić je u svom posljednjem tekstu, u kojem je Tegeltiju oslikao kao partijskog prijatelja broj jedan, primijetio kako su neobično tihe političke stranke. Gdje su njihove reakcije? Osim poslovično zabrinutog i prisutnog Dodika, niko se nije oglasio. Mi bismo se ovdje mogli zapitati gdje su urednici javnih televizija da na to ukažu. Afera „Potkivanje“ jeste ispraćena po objavi snimka (da njega nije bilo, pitanje je da li bi i kako bi sve bilo propraćeno), ali konačni utisak je da je stvar morala biti žustrije i izdašnije praćena uz više uredničke slobode i lucidnosti. Kakvu su npr. pokazali Avdić i Karić bilježeći prvi eho otkrivene afere.