Foto: vladars.net

Kao da nam u mjesec dana izborne kampanje nije bilo dovoljno političke promocije, pa nam TV kuće nude razgovore s političarima u kojima nema teških pitanja

ATV: Toplo-hladno u postizbornom procesu

10. oktobar – 16. oktobar 2018.

POZITIVNI POMACI U IZVJEŠTAVANJU O IZBORIMA: Kao što smo vidjeli i krajem prošle sedmice, ATV je nakon izbora i jasne pobjede SNSD-a „stao na kočnicu“ i počeo se baviti informisanjem. Naravno, može se govoriti o tome kako sada ATV nema razloga da vrši propagandu kada su stvari jasne, ali mi zaključujemo da postoje pozitivni pomaci. U Centralnim vijestima od 11. oktobra Đurđijana Vujović donosi sasvim solidan prilog o pres-konferenciji CIK-a. Slično izvještavanje nalazimo i kod Gorana Katića dan kasnije, kada je razgovarao s nekim novim imenima u potencijalnom novom sazivu NSRS-a. Dakle, u klasičnim prilozima nakon izbora ATV radi više nego dobar posao, uglavnom je riječ o rekapitulaciji rezultata s ponekom manjom analizom mogućih ishoda. Takođe, 12. oktobra dvije udarne vijesti se odnose na potencijalno negativne teme o vladajućoj strukturi: direktor Puteva RS-a Nenad Nešić je saslušan u svojstvu osumnjičenog u Istočnom Sarajevo (zbog navodnih malverzacija s ugovaranjem radova); druga vijest se odnosi na hapšenje Jove Jovića,  rukovodioca dobojskog odsjeka Ministarstva za izbjegla i raseljena lica RS-a (osumnjičen da je primio mito). Iako nema podrobnije analize, ovi prilozi su značajan iskorak ka izvještavanju u javnom interesu.

U prilozima o novim protestima na Trgu Krajine u Banjaluci (13. oktobar) ATV je funkcionisao po sistemu toplo-hladno: protesti zaista nisu uspjeli i zaista se nije znalo ko je zvanični organizator, ali je problematičan analitičar Drago Vuković, koji koristi prostor na površan način. Naime, analitičari u prilozima bi trebali služiti kao nezavisne ličnosti koje gledaocima približavaju neku temu, a ne da je dodatno komplikuju.

PROMOTIVNI INTERVJU ŽELJKE CVIJANOVIĆ: Kompletan dojam o pozitivnom pomaku ATV je srušio intervjuom sa Željkom Cvijanović, i dalje aktuelnom premijerkom RS-a. Pitanja voditelja su definisana tako da od sagovornice dobije očekivane i afirmativne odgovore. Prvo pitanje se odnosilo na poteze Vukote Govedarice, odnosno, šta premijerka misli o tome što on tvrdi da je „predsjednik RS-a“. Kako Željka Cvijanović nije bila dovoljno fokusirana na „problem“, voditeljka je postavila potpitanje: „Vama to nije problem?“, nastavljajući da potvrdno klima glavom. Nakon toga slijedi sugestivno pitanje o navodnim neregularnostima s nevažećim listićima, dok posljednja dva pitanja vraćaju propagandnu mašineriju ATV-a u punoj snazi: prvo, voditeljka pita premijerku šta će biti njen prvi potez kada postane predsjednica RS-a; drugo, kakvu saradnju očekuje s Miloradom Dodikom. Naravno, ovakav tip intervjua gledaocima ne donosi gotovo nikakve suštinske informacije, jer su pitanja definisana tako da razgovor više liči na opuštenu priču nego na ozbiljan intervju.

EKSPLOZIJA U RAFINERIJI U BRODU: ATV nema problem s temama koje nisu politički obojene, pa se može reći da je izvještavanje o eksploziji u rafineriji Brod u Centralnim vijestima od 10. oktobra više nego korektno. U najavi je odmah rečeno da je jedan radnik poginuo i koliko je povrijeđenih, nakon čega slijedi uživo uključenje Tijane Kecman, koja prenosi najvažnije informacije: novinarima nije omogućen pristup, tako da su ograničeni prilivom informacija; postojale su i dezinformacije koje šire paniku kod građana. Ukupno je konsultovano pet izvora, a jedinu zamjerku možemo uputiti činjenici da je Milorad Dodik prikazan u namještenoj sceni empatije i pozdravljanja s povrijeđenim radnicima u bolnici. U nastavku slijedi novi prilog Božane Blagojević, koja donosi izjave tri radnika.

IZDVAJAMO:

Podsjećamo, ATV je bio jedan od medija koji je prije izbora nekritički prenosio izjave predsjednika Srbije Aleksandra Vučića kako će „odmah nakon izbora javno saopštiti spisak stranaca koji se miješaju u pitanja BiH“. Postavlja se pitanje zašto ATV ne aktuelizuje ovaj problem, sada kada je jasno da je očigledno bio u pitanju politički spin?

Ocjena: 5

TV1: Kakva je odgovornost CIK-a?

10. oktobar – 16. oktobar 2018.

KRITIČKI O CENTRALNOJ IZBORNOJ KOMISIJI: Tema Dnevnika 11. oktobra je suštinski bila Centralna izborna komisija BiH, jer prvih šest priloga (in)direktno govori o ovoj instituciji. Sve je počelo viješću kako CIK uskoro objavljuje finalne rezultate i kako nema neregularnosti, što potvrđuju predsjednik Branko Petrić i član Suad Arnautović. Centralni prilog donosi Slađan Tomić, u kojem analizira aktivnosti CIK-a: ko je napravio propuste s centralnim spiskom, kakvi su rokovi za žalbe, šta kažu politički akteri i članovi CIK-a i slično. Posebno je značajno što prilog završava izjavom predsjednika CIK-a Branka Petrića, koji kaže kako „nisu oni obučavali članove biračkih odbora“, što objašnjava kontekst njihove zvanične priče i opravdavanja velikog broja nevažećih listića. Nakon priloga slijedi odgovor iz CIK-a: priznali su greške u biračkom spisku, ali krivicu prebacuju na matični ured koji nije na vrijeme obavještavao nadležne organe. Uzimajući to u obzir, slijedi vijest o krivičnim prijavama protiv CIK-a koje su podnijeli predsjednik Bosanske stranke Mirnes Ajanović i predsjednik Prve stranke Amer Bekan, a tematski blok o kritici izbornog procesa u BiH završava se informacijom da određeni političari u RS-u pozivaju i na poništavanje izbora. Dakle, ovaj tematski blok pokazuje sistematičnost u kritičkom izvještavanju, jer je potpuno jasno da je nemoguće sve pokriti samo jednim prilogom. Svi akteri su imali pravo na odgovor, tako da je ostavljeno građanima da donesu svoj sud.

INTERVJU S DENISOM ZVIZDIĆEM: Dnevnik od 12. oktobra je trajao duže od uobičajenog, jer je na kraju centralne informativne emisije u studiju gostovao Denis Zvizdić, predsjedavajući Savjeta ministara BiH i kandidat SDA na nedavno završenim izborima. Ukupno je dobio devet pitanja od voditelja u studiju, od kojih neka spadaju u klasična „zicer“ afirmativna pitanja: ostvarili ste sjajan rezultat, dobili ste najviše glasova; jeste li očekivali ovakve rezultate; jeste li u problemu zbog dvije funkcije, kako to tretira zakon; generalno, kako gledate na rezultate SDA i slično. Dva kritička pitanja se odnose na izbor Šefika Džaferovića i eventualne neregularnosti, kao i pitanje o legitimnosti izbora Željka Komšića. U prethodnim sedmicama monitoringa TV1 nije imao problem s kritičkim odnosom prema svima, pa zbog toga ovaj intervju karakterišemo kao nedovoljno jasan, jer nije iskorištena prilika da se dobiju svi mogući odgovori koji inače nisu dostupni široj javnosti. Komentari Denisa Zvizdića o rezultatima SDA su puni floskula i nisu odgovorili na suštinske nedoumice oko nevažećih listića i legitimnosti.

POSLJEDICE EKSPLOZIJE U RAFINERIJI BROD: Prva vijest 10. oktobra je eksplozija u rafineriji Brod, pa TV1 odmah prenosi informaciju da je jedna osoba poginula, te da je do eksplozije došlo vjerovatno usljed curenja goriva. Pored radnika i doktora, oglasio se i Ilija Jovičić, načelnik opštine Brod, koji je rekao kako postoji mnogo dezinformacija, a najveća od njih je navodna mrlja koja se pojavila u rijeci. Nakon ovog priloga slijedi blok od tri vezane vijesti o izjavama nekoliko zvaničnika, kao i anketa s mještanima Broda. Izvještavanje o ovoj temi je nastavljeno 13. oktobra, kada je iznesena informacija da se mogući uzrok eksplozije vjerovatno krije u radnoj knjizi rafinerije.

IZDVAJAMO:

Vijest dana 13. oktobra je eventualni kolaps preduzeća „Aluminij“ iz Mostara, jer je najavljeno da će im biti isključena struja zbog dugovanja. Dan kasnije TV1 donosi odličnu kontekstualnu analizu problema preduzeća, jer se dugovi nisu pojavili preko noći. Razgovor s direktorom Draženom Pandžom je otkrio koji su to problemi i šta bi značilo za kompaniju ako bi struja bila isključena na 24 sata.

Ocjena: 8

Komparativna analiza:

U ovoj sedmici monitoringa smo vidjeli kako ATV polako napušta propagandnu poziciju u izvještavanju o izborima, jer prenose informativne i nepristrasne priloge. TV1 nije imao problem s tim ni ranije, pa i dalje bolje stoje kada je u pitanju analitičko novinarstvo. Takođe, ATV je nastavio s promotivnim intervjuima u studiju, u trenucima nije jasno da li pitanja postavlja voditelj Željki Cvijanović ili ona njemu. TV1 je imao sličan intervju s Denisom Zvizdićem, gdje je ostala nejasna uloga razgovora u kojem se postavljaju afirmativna pitanja. U izvještavanju o eksploziji u Brodu ovaj put se bolje pokazao ATV, jer su imali bolji i sadržajniji prilog nakon same nesreće. Kada se sve sabere, TV1 je i dalje za klasu ispred ATV-a, ali s naznakama boljeg novinarstva kod ovih drugih.