Foto: Midhat Poturovic/RFE/RL

Svakodnevno gledamo i slušamo političare koji nas pozivaju da glasamo za njih. Šta karakterizira njihove predizborne spotove i koja im je simbolika?

 

SDA

Jednominutni predizborni spot Stranke demokratske akcije promovira cijelu stranku, ideju, viziju oko koje su okupljeni, a nikako pojedince (iako su kreirani i posebni, kraći spotovi koji promoviraju Šefika Džaferovića i druge). Riječ je o spotu vrhunske produkcije, a vizuelno ga karakterizira nekoliko stvari. Prije svega, ističu se razni prizori prirodnih ljepota BiH, kao i srednjovjekovnih tvrđava, mostova, stećaka… Simbolika je jasna – SDA se želi predstaviti kao probošnjačka stranka, čija se ideja oslanja na srednjovjekovnu bosansku državu, ali i osmanski period. Masa ljudi, svih starosnih kategorija, izlazi iz jedne od srednjovjekovnih tvrđava, što u prenesenom smislu može značiti da se iz te srednjovjekovne ideje „rodila“ i ideja same stranke koja štiti te korijene. Ti ljudi (masa uvijek podrazumijeva moć i snagu) mašu zastavama Bosne i Hercegovine, RBiH i SDA, te se uzdignutih glava penju uz brdo, sve dok ne dođu do samog vrha. Naravno, ovim se pokušava označiti da je SDA najmoćnija probošnjačka stranka koja ponosno savladava teške prepreke (penjanje uzdignutih glava), ne ispuštajući iz vida ko su i šta su (mahanje sa sva tri tipa zastava), te da je s ovom strankom uspjeh zagarantiran (svojevrsna katarza koja se prenosi kada se popnu na vrh). Narator ima zreo, autoritativan glas, te srčano prenosi poruke i na ovaj način se SDA direktno oslanja na tradicionalne patrijarhalne stereotipe koji su prisutni u bh. društvu, gdje je otac taj koji je „glava kuće“, koji govori, koji je autoritet. Iako je riječ, kako je navedeno, o vrhunskoj produkciji, spot se ne razlikuje mnogo od onih za prethodne izbore (i slogan „Snaga naroda“ oslanja se na njih, kao i izgled plakata).

DF

Demokratska fronta je svoj spot od 35 sekundi, čini se, posvetila isključivo kandidatu za člana Predsjedništva BiH iz reda hrvatskog naroda Željku Komšiću. U ovom personaliziranom spotu Komšić je prisutan u svakom kadru, a pojavljuje se u nekoliko uloga: rukuje se i fotografira s običnim ljudi, vodi ozbiljne razgovore sa stranačkim kolegama, sve vrijeme je nasmijan, a istovremeno zrači odlučnošću. Muzika koja je iskorištena daje pozitivan ton. Spotom se Komšić želi predstaviti kao odlučan lider, političar koji je istinski predstavnik građana. Personalizacija spota upotpunjena je izjavom: „Kada pobjeđuju poštenje i istina, i Bosna i Hercegovina pobjeđuje.“ Tako Komšić povezuje samo pozitivne pojmove s BiH, te pokušava poslati pozitivne poruke o sebi i onome što će raditi. Kada je riječ o naratoru, on govori smireno, umjereno. Tekst (u formi: „Mi smo građani, radnici, mladi, zreli…“) bazira se na tome da se DF predstavi kao stranka koja predstavlja sve građane, u neku ruku kao stranka koja predstavlja one koji se ne žele svrstati u nacionalne stranke. To se direktno i govori u dijelu gdje se navodi: „Mi smo Bosanci, Hercegovci.“ Također, želi se poslati poruka da DF na BiH gleda kao na jednu, nedjeljivu cjelinu. Treba reći i kako se u posljednjem kadru pojavljuje logotip Građanskog saveza, koalicionog partnera. Iako je riječ o pozitivnom spotu solidne produkcije, ovakva konstrukcija poručuje da je najvažniji, čak i jedini izborni cilj DF-a Komšićev trijumf.

SDP

Socijaldemokratska partija je za ovu kampanju kreirala spot od 45 sekundi u kojem vizuelno dominiraju kadrovi bosanskohercegovačkih gradova, mostova, vodopada, tvrđava… Cilj je bio predstaviti sve najljepše što BiH ima, kako bi spot djelovao lijepo, pozitivno. Također, isti efekt postižu inserti nasmijane djece koja se igraju. Iz SDP-a nisu propustili staviti inserte autoputa (poznat je stav SDP-a o tome da su upravo oni najzaslužniji za izgradnju najviše kilometara autoputa). Nekoliko posljednjih kadrova je sa skupova ove stranke, na kojima se maše zastavama BiH (prenosi se poruka da je riječ o nenacionalnoj stranci koja želi zajedništvo), te su ti skupovi, prema pravilu, brojni. Zaključuje se ispisom slogana „Zemlja za sve nas“, koji upravo potvrđuje da se SDP želi predstaviti kao stranka koja ne želi podjele, koja na BiH gleda kao na jednu cjelinu. Narator govori ushićeno, a poruke koje šalje pozivaju na zajedništvo (dominiraju zamjenice „mi“, „nas“, „naša“…), govore o tome da je BiH zemlja svih koji žive na ovom prostoru. Spot ima za cilj da, jednim dijelom, probudi emocije potencijalnih glasača (posebno se to odnosi na dio u kojem se spominju djeca i njihova budućnost). Pozitivan ton spota upotpunjuje i muzika koja samo pojačava taj utisak. Cilj ovog spota, dobre produkcije, jeste predstaviti ideju, viziju stranke, a ne pojedince, te predstaviti SDP kao oponenta, prije svega, nacionalnim strankama u BiH.

SBB

Savez za bolju budućnost kreirao je promotivni spot u trajanju od 25 sekundi, a u kojem je u prvom planu predsjednik ove političke stranke i kandidat za člana Predsjedništva BiH iz reda bošnjačkog naroda Fahrudin Radončić. Cijeli spot je baziran na Radončićevom ekspozeu na Konvenciji ove stranke, gdje on govori da je „zaista spreman“ da bude član Predsjedništva BiH, te o sebi, odlučno, govori u superlativima. Njegov govor isprekidan je aplauzima i ovacijama publike koja maše zastavama SBB-a (samo se pojačava utisak o Radončiću kao lideru, a masa, kao što je već navedeno, označava moć i snagu). Pred kraj spota čuje se i narator, u sličnom tonu kao u spotu SDA. Riječ je o zrelijem, autoritativnom glasu, koji na agresivniji način izgovara slogan: „Biraj moćnu BiH“, te dodaje: „Glasaj za SBB i Fahrudina Radončića!“ Muzika ostavlja utisak napetosti, kao da se treba desiti nešto značajno (naravno, želi se prenijeti poruka da je vrijeme za promjene koje će predvoditi upravo SBB). Produkcija je nešto skromnija, no čini se kako je možda i jedini cilj bio Radončića prikazati u pozitivnom svjetlu.

Naša stranka

Dvominutni spot Naše stranke je, zapravo, kratki film. Narator (i voditelj u samom spotu) samo opisuju ono što se dešava, a tematika kratkog filma su podjele (prije svega nacionalne). Najupečatljiviji dio je kada se veća grupa ljudi, u odnosu na nacionalnu pripadnost, svrstava u iscrtane kocke (po kocka za Bošnjake, Hrvate, Srbe i ostale). Govoreći o podjelama, u filmu se govori o svim lošim stvarima u bh. društvu (odlazak mladih, nezaposlenost, siromaštvo…). Kako film odmiče, tako i priča postaje sve pozitivnija i govori o snazi zajedništva. Katarza dolazi na kraju kada voditelj pita: „Ko smatra da ova zemlja može bolje?“, gdje svi istupaju i aplaudiraju. Na kraju svi napuštaju „svoje“ nacionalne kocke i staju u trougao koji podsjeća na granice BiH, te u jedan glas, sa stisnutim pesnicama (što ostavlja utisak snage i odlučnosti), uzvikuju zvanični slogan: „Zajedno i tačka“. Ovaj kratki emotivni film šalje nedvosmislenu poruku potencijalnim glasačima da je Naša stranka multinacionalna stranka koja, prije svega, radi na zbližavanju svih ljudi u državi, te čiji se program zasniva na tome da svi zajedno rješavaju nagomilane probleme u bh. društvu. No, iako je spot odlične produkcije, čini se da je glavna ideja posuđena od danske televizije TV2, tačnije, njihovog projekta „All That We Share“.

Hrvatski narodni sabor BiH

Spot koji potpisuju Hrvatski narodni sabor BiH i Hrvatska kršćanska demokratska unija BiH traje oko 30 sekundi. Nema naratora koji čita tekst, već se čuje isključivo muzika koja podsjeća na neku akciju. U prvih nekoliko sekundi ispisano je: „Zajedništvo Hrvatskog naroda u Bosni i Hercegovini“, s logotipom HNS-a BiH, dok se u pozadini vijori zastava s crveno-bijelim kockicama. Nakon toga slijede inserti u kojima se vidi ljudska šaka kako na tabletu pregledava slike sjednica HNS-a BiH, te slike na kojima se nalaze hrvatski političari. Iza toga slijedi animacija rukovanja (koja, najvjerovatnije, asocira na dogovor većeg broja prohrvatskih stranaka u BiH da zajedno nastupe na Općim izborima 2018. godine), a zaključuje se slikom Dragana Čovića, logotipima HKDU-a BiH i HNS-a BiH, te tekstom: „Zajedništvo hrvatskog naroda s hrvatskim članom Predsjedništva BiH dr. Draganom Čovićem!“ Riječ je o spotu, zaista, skromne produkcije, koji isključivo želi istaknuti Čovićevu kandidaturu, te ga predstaviti kao lidera hrvatskog naroda u BiH.

SDS

Promotivni spot Srpske demokratske stranke, koji traje nešto duže od minute, koncipiran je tako da obični ljudi u kratkim crtama opisuju svoje probleme. Na samom početku narator ozbiljnim, zrelim glasom postavlja pitanje: „Reci, iskreno, šta ti je na srcu?“ Sama ovakva konstrukcija pitanja asocira na iskrenost, daje utisak da će sve rečeno u nastavku biti iskreno. Ljudi govore o mnogim problemima koji se tiču građana: nezaposlenost, odlazak u inostranstvo, nepravda, rodna diskriminacija, niske penzije i plaće, (ne)sigurnost… Negativnost cijelog spota upotpunjuju još dva detalja: korištena je crno-bijela tehnika, te je muzika lagana, asocira na tugu, žalost. Spot završava izgovaranjem i ispisivanjem slogana „Vratimo Srpsku narodu“, koji govori da je upravo SDS ta politička opcija koja predstavlja narod, a da je vrijeme da taj obespravljeni narod počne odlučivati o svojoj sudbini. Generalno, osnovni cilj ovakvog spota jeste emotivna identifikacija s biračima, buđenje patriotskih osjećanja prvenstveno srpskog naroda u BiH (tome posebno doprinosi posljednja izjava ratnog veterana), a ne predstavljanje programa i sl.

SNSD

Savez nezavisnih socijaldemokrata kreirao je spot koji je apsolutna suprotnost SDS-ovom. Radnja se odvija za vrijeme ručka u vrtu jedne porodice, a narator (koji je ujedno i član porodice) govori o svima prisutnima samo pozitivne stvari (uspješni u poslu, radni ljudi, ne žele ići van granica Republike Srpske…). Cijeli spot, koji traje minutu i 30 sekundi, odiše pozitivnošću, svi u spotu su sretni i nasmijani, a radnja se odvija za vrijeme sunčanog dana u prirodi. Sve ovo govori da je cilj spota povezati samo pozitivne stvari s Republikom Srpskom, odnosno, predstaviti je kao prostor u kojem žive sretni i uspješni ljudi (drugim riječima, spotom se želi predstaviti da je SNSD-ova politika koju su vodili bila dobra i uspješna). U spotu se čuju i određene stvari koje su se koristile u predizbornoj kampanji: spominje se novoizgrađeni put u selu, izgradnja novog porodilišta, zatim spominjanje RS-a kao države, efikasnost policije u hapšenju ilegalnih migranata itd. I muzika koja je u pozadini asocira na prirodu i sreću. Zaključuje se riječima: „Kad stanemo pod zastavu Srpske, svi smo jedan narod, jedna država i jedna budućnost“, te se cijela porodica fizički premješta na mjesto za fotografiranje, dok je iznad njih entitetska zastava. Naravno, ovim se želi pozvati na jedinstvo srpskog naroda, te prenijeti poruka da je SNSD politička opcija oko koje se trebaju okupiti svi Srbi u BiH.