Foto: Predsjedništvo BiH

Na medijskoj sceni RS-a sve je više portala koje osnivaju stranke, a isključivi cilj im je blaćenje političkih protivnika. Većina njih nakon izbora će nestati, ali ne i šteta koju nanose profesiji

Republiku Srpsku zapljusnuo je talas internet-portala skrivenih namjera. Iza njih stoje političke stranke, političari ili njihovi savjetnici čiji je cilj diskreditacija političkih protivnika pred predstojeće izbore u Bosni i Hercegovini. I to rade uglavnom širenjem laži i dezinformacija, ne poštujući nijedan profesionalni novinarski standard. A i zašto bi kad se iza takvih tekstova niko ne potpisuje i kad niko za njih ne snosi odgovonost.

Sve je počelo kao projekat najveće vladajuće stranke u Republici Srpskoj, SNSD-a, koji je napravio razgranatu mrežu portala putem kojih u javnost plasira najgnusnije izmišljotine o opozicionim liderima i neposlušnim građanima, dok s druge strane konstantno radi na veličanju predstavnika vlasti.

SNSD-ova medijska mašinerija

Prvi među jednakima iz reda ovih portala koje su proizveli ljudi iz SNSD-a uz pomoć novca iz budžeta Republike Srpske je svakako portal Sve o Srpskoj. Zvanično je počeo sa radom u februaru ove godine i dugo je širio dezinformacije kontaminirajući javno mnijenje u RS-u bez ikakvog impresuma i podataka o ljudima koji stoje iza svega.

Naravno, već od početka je bilo jasno da su ovom portalu bliski najbliži saradnici predsjednika RS-a i SNSD-a Milorada Dodika, a riječ je o njegovom savjetniku i profesoru FPN-a Aleksandru Vranješu i dekanu Fakulteta bezbjednosnih nauka Predragu Ćeraniću. Njih dvojica objavljuju brojne kolumne od početka rada ovog sajta, a imena su im upisana i na listu stalnih saradnika.

Povezanost ovog portala s vladajućom garniturom najbolje pokazuje način na koji se finansira. Tako se može vidjeti u istraživanju portala Buka da Sve o Srpskoj dobija novac od Hidroelektrana na Vrbasu i to putem pregovaračkog postupka.

Kasnije, da bi se prikrili stvarni koordinatori ovog predizbornog medijskog projekta, osnovana je firma Srpska linija iz Beograda, na čije ime se uknjižio portal Sve o Srpskoj, a izvjesni Đuro Bilbija je postavljen za urednika-marionetu.

Inače, Sve o Srpskoj je lider u stvaranju laži o grupi „Pravda za Davida“, a njihovi najpoznatiji tekstovi koji graniče sa paranormalnim su svakako: „Ćeranić: Ekipa koja je srušila Gruevskog ima važnu ulogu u manipulisanju smrću Davida Dragičevića“ i „Trifković: Akcija ‘Pravda za Davida’ nije samo rutinski šarpovski scenario smene režima“.

Naravno, ovo su samo neki primjeri, a pored grupe „Pravda za Davida“ na meti „stručnjaka“ s ovog portala su i Savez za pobjedu i njegovi predstavnici u zajedničkim institucijama.

Ovdje je bitno pomenuti i skoro pokrenuti portal Argumenti.rs. Detaljnim pregledom sadržaja vidljivo je da se objavljuju samo vijesti koje idu u korist vlasti u RS-u ili na štetu opozicije. Takođe, autorski tekstovi ovog portala su i više nego degutantni i ne prate nijedan novinarski standard. Naravno, svi oni su usmjereni protiv opozicije, a možda najbolji primjer kako se radi na ovom portalu jeste tekst, odnosno komentar bez potpisa, pod nazivom „Kuća Velikog brata“.

Jedan od najbrutalnijih i najbezobzirnijih, a ujedno i najmlađih portala u RS-u je Infosrpska.ba. Ovaj portal u svakom smislu ne poznaje granice, i sudeći prema sadržaju koji u potpunosti služi interesima vladajuće garniture u RS-u, ali i datumu osnivanja koji nije stariji od mjesec dana, vidljivo je da je njegovo pokretanje isključivo u cilju predizborne kampanje.

Tekstovi poput „PREDIZBORNE TENZIJE UNUTAR SDS-a“ ili „PRLJAVI POSLOVI SOROŠEVOG INSTRUKTORA“ pokazuju jasnu namjeru da se lažima i izmišljenim informacijama baziranim samo na neimenovanim sagovornicima nanese šteta protivnicima vlasti u RS-u.

Još jedan od tek osnovanih portala je i Slobodna Republika. Takozvani medij koji je startovao s radom prije nekoliko dana i već duboko zaglibio u neprofesionalno. Tekstovi kao što su „Maligni BeN: Soroš zakupio Dnevnik do izbora“, „Sve prljavije ruke BH ministara Crnatka i Mektića“ te „Bogdanići prva žrtva Britanaca i Soroša“ otkrivaju o kakvom se mediju radi i u čije ime je pokrenut.

Poplava ovih portala izbacila je i jedan prekodrinski koji je veliki dio svog djelovanja preusmjerio na RS. Riječ je o portalu Govori Srbija, čiji tekstovi su šokirali javnost u više navrata, počevši napadima na grupu „Pravda za Davida“ i druge građane RS-a koji misle slobodno pa sve do onih o opozicionarima. Ipak, glavni pik im je na ministru bezbjednosti BiH, što potvrđuju mnogobrojni lažni tekstovi: „Haradinaj: Mektić i ja dijelimo iste vrijednosti“, „Pogledajte koji srpski političar iz BiH se druži sa Alijinim ratnim zločincem“, ili „Ministar bezbednosti BiH ogrezao u kriminal…“.

Koliko je u SNSD-u postalo popularno pokretati portale za obračune s političkim protivnicima pokazuje i portal OZNA, koji je osnovan za unutarstranačku borbu, odnosno koji su lansirali predstavnici SNSD-a iz Bijeljine da bi se bolje predstavili pred odabir kandidata za izborne liste, te koji je nakon toga prestao s radom. Svim ovim portalima je zajedničko to da se, nebitno da li su osnovani juče ili prije godinu dana, njihovi tekstovi – zasnovani na izmišljotinama – odmah nakon objavljivanja nađu na portalima i centralnim informativnim emisijama tzv. režimskih medija, RTRS-a i ATV-a.

I ostali imaju “konja za trku”

Da portale za trku među vladajućim nemaju samo u SNSD-u, pokazuju portali Riječ Srpske (rijec-srpske.com) i Insajder.ba. U novinarskim krugovima u Banjaluci odavno je jasno da se s ova dva portala upravlja iz političkih partija. Prvi je u rukama Ujedinjene Srpske, a drugi DNS-a, što se lako primijeti i analizom sadržaja. Uvidjevši da je medijska scena u RS-u kontaminirana mnogobrojnim portalima koje su pokrenuli SNSD i njegovi sateliti, i u opoziciji su se odlučili da krenu s niskim udarcima.

Tako su i u Savezu za pobjedu otpočeli s osnivanjem medija koji bi služili isključivo za promociju njihovih političara i napade na one protivničke. Naravno, ni ovi portali koji su nikli u posljednje vrijeme nisu ostali imuni na laži i spletke. U kratkom smo vremenu mogli čuti nekoliko izrežiranih konstrukcija koje su došle iz opozicionog medija Naš portal. Oni su tako pokrenuli priču da Dodik daje dio RS-a Čoviću, ili da će Nenad Stevandić zamijeniti Dodika na mjestu člana Predsjedništva ako ovaj pobijedi.

U grupu instant-portala koji su iznikli u posljednje vrijeme, a koji su naklonjeni opoziciji, mogao bi se ubrojati i B1info, (neodoljivo podjeća na N1info.) Ovaj portal u velikom broju tekstova koristi kao izvor informacija podatke PDP-a, a uveliko su orijentisani na promovisanje rada opozicionih političara.

Naravno, spisak novoosnovanih portala u RS-u još je duži, a kako se izbori budu približavali, on će dodatno rasti. Problem je što je najezda medija koji služe samo za političke obračune uspjela za kratko vrijeme totalno urušiti ionako malo povjerenje javnosti u novinarstvo. Da zlo bude veće, nakon izbora će se većina ovih portala ugasiti, a breme lažnih vijesti i medijskih podvala će ostati na onima koji časno rade svoj posao.