Foto: oslobodjenje.ba

U emisiji BH Dnevnik na TVSA, 18. jula su prikazani inserti s rasprave na Fakultetu političkih nauka u kojima su bez zaštite identiteta prikazani njeni učesnici koji, prema Nacrtu kodeksa, ali i prema mišljenju voditeljice i uredništva ove emisije, nisu prikladno odjeveni ili se ne ponašaju u skladu s novim ćudoređem

 

Televizija Kantona Sarajevo (TVSA) je 18. jula u emisiji BH Dnevnik ugostila Harisa Zahiragića, člana Upravnog odbora UNSA-e, povodom Nacrta kodeksa o odijevanju i ponašanju na Univerzitetu u Sarajevu. Tokom razgovora sa Zahiragićem o ovoj temi, prikazani su televizijski inserti s rasprave o kodeksu na Fakultetu političkih nauka u kojima su bez zaštite identiteta prikazani njeni učesnici koji, prema aktuelnom Nacrtu kodeksa, a, kako se čini, i prema stavu uredništva emisije BH Dnevnik, nisu prikladno odjeveni ili se ne ponašaju onako kako autori Nacrta misle da se treba ponašati.

Najblaže rečeno, sporni prilog izazvao je burne reakcije u javnosti, a među prvima je reagirala Vladana Vasić iz Sarajevskog otvorenog centra, koja je kao jedna od učesnica Javne rasprave o kodeksu bila predmetom komentiranja u emisiji BH Dnevnik. I to zbog svog odijevanja! Ona je za N1 izjavila sljedeće: “Žalosno je što se opet koriste tijela ljudi da se diskredituje nešto i to je ono zbog čega sam bila na raspravi – da upozoravam. Ja sam sa namjerom bila tamo i sa namjerom sam razgovarala. Ono što je mene razočaralo u smislu i medijske etike i načina izvještavanja jeste način na koji je to predstavljeno – dakle nisu predstavljeni argumenti koje smo mi tamo iznosili, nego je predstavljeno kako je ko izgledao, da li je kucao na mobitel ili je žvakao žvaku. Dojam je bio da se targetiraju ljudi, da se targetiraju na osnovu toga kako izgledaju i kako se oblače i dojam je bio da su ljudi iskorišteni. Mi smo bili tamo da raspravljamo o jednom problemu koji se nije emitovao nego smo izloženi – nećemo reći poruzi, ali izloženi smo nekom komentarisanju. Možda čak i gore od onoga što se desilo meni i ljudima u sali jeste studentica koju prikazuju na kraju koja je došla da daje izjavu za TV Sarajevo – oni su umjesto te njene izjave iskoristili njen izgled. Sumnjam da bi pristala da je znala za šta će da koriste snimku. Narušeno je naše pravo na privatnost.”

Upiranje prstom

Reagirali su i iz Naše stranke: “Tokom spornih inserata, TVSA doslovno je upirala prstom u studente koji su došli na raspravu i protive se ovakvom Nacrtu kodeksa, uz degutantne komentare na račun tijela studentica koje prikazuju. Osim toga, komentar na odijevanje prepušten je gostu Harisu Zahiragiću, jednom od najgorljivijih pobornika ovakog kodeksa, a da pri tome nije pružena jednaka prilika u studiju nekom suprotnog stajališta. (…) Studente zbog odijevanja niko ne smije stavljati na stub srama”, rekao je, među ostalim, Vibor Handžić, predsjednik Kantonalnog odbora Naše stranke Sarajevo.

Također, reagovali su i iz SDP-a BiH: “Pozivamo ovim putem i rukovodstvo TVSA da uputi javno izvinjenje prije svega osobama koje je izvrijeđala u spornom prilogu, a onda i cjelokupnoj javnosti od čijih poreza prima plaću.”

Ubrzo se saopćenjem i izvinjenjem oglasila i TVSA. Iz ove TV kuće je navedeno da se ograđuju od sadržaja emitovanog u BH Dnevniku. “Želimo također izvijestiti javnost da je odlukom koju je donio bivši direktor TVSA Elvir Resić, 13. novembra 2017., uskraćena mogućnost Programskom kolegiju bilo kakvog uvida i utjecaja na programski sadržaj ‘BH Dnevnika’. Kako stoji u članu 1. ove odluke, Suad Karamustafić, radnik TVSA, raspoređen na radnom mjestu novinara, zadužuje se za realizaciju projekta ‘BH Dnevnik’ u saradnji s partnerskim kantonalnim televizijama”, navode iz TVSA.

Istaknuto je da je u odluci jasno navedeno kako Karamustafić odlučuje o sadržaju emisije, odnosno odgovara za njen sadržaj. Iz TVSA kažu kako je ova odluka donesena nakon reagovanja članova Programskog kolegija koji se nisu slagali s konceptom i sadržajem pojedinih priloga emitovanih u BH Dnevnicima. “Navedena odluka je stavljena van snage jučer, a Uprava TVSA će pokrenuti postupak za utvrđivanje odgovornosti radnika Suada Karamustafića, u skladu sa odredbama Zakona o radu”, saopćeno je iz TVSA. U saopćenju za javnost, a koje potpisuju direktorica TVSA Edina Fazlagić i v. d. izvršnog direktora programa i produkcije Mirsad Sinanović, TVSA je uputila izvinjenje bh. javnosti. “Ovim putem izvinjavamo se svima koji su pomenuti i prikazani u video-materijalu koji je snimljen u petak 13. jula 2017. godine, kao izvještaj sa javne rasprave na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu o Nacrtu kodeksa o ponašanju i odijevanju na UNSA. Posebno se izvinjavamo studentima angažiranim na Fakultetu političkih nauka u Sarajevu, a koji su profesionalno pripremili izvještaj emitiran u Dnevniku TVSA u 18:30 sati. Izvinjavamo se bh. javnosti, gledateljima TVSA i Fakultetu političkih nauka”, piše u saopćenju za javnost te se dodaje: “Osuđujemo neprofesionalizam demonstriran u BH Dnevniku. Stav Programskog kolegija podržava i Uprava TVSA.”

Nakon ovoga stigla je i reakcija s Fakulteta političkih nauka: “Po primitku saopćenja TVSA i očitovanja o emisiji ‘BH Dnevnik’ od 18. 7. 2018., Fakultet političkih nauka želi naglasiti da je čin slanja saopćenja moralan, no i dalje kao visokoobrazovna institucija koja obrazuje, između ostalog i novinare, imamo potrebu još jednom oštro osuditi neetičan, neprofesionalan pristup ‘BH Dnevnika’ prema učesnicima Javne rasprave, koji našim studentima može poslužiti kao primjer kako se krše svi etički principi i postulati profesije. Označavanje učesnika diskusije i komentiranje njihovog odijevanja upravo je metoda protiv koje se borimo kritikujući postojeći nacrt kodeksa, metoda represije, diskreditacije, diskriminacije i poziva na linč. Smatramo apsolutno neprihvatljivim i skandaloznim ovakvo djelovanje televizije koju svojim sredstvima plaćaju građani i građanke Kantona Sarajevo, uključujući i one koje je TVSA na ovako prizeman, neljudski i neprofesionalan način etiketirala u prilogu. Stoga, uz zahvalnost svim akterima javne scene u BiH koji su reagovali na spornu emisiju, tražimo i osobno izvinjenje kako voditeljice ‘BH Dnevnika’, tako i urednika emisije i direktora TVSA.”

Novinarski standardi

Tokom “slučaja BH Dnevnik” na površinu su isplivale i informacije o uredniku emisije Suadu Karamustafiću. On se našao u nimalo zavidnoj situaciji jer je, primjerice, portal BNN (Bosnian National Network) objavio fotografiju na kojoj Karamustafić pozira polunag “u društvu” dvije ženske stražnjice. U tekstu, inače toliko lošem kao da ga je pisao sam Karamustafić, navedene su njegove veze sa SDA. Bio u političkoj sprezi s nekim iz vladajućih elita ili ne, sasvim sigurno je da je novinar Karamustafić pokazao koliko ne drži do profesije i standarda uređujući spornu emisiju.

Emisija BH Dnevnik pokazala je koliko je pogrešan pristup onih koji žele nametnuti Kodeks ponašanja i oblačenja na UNSA-i. Nastup voditeljice sporne emisije koja optužujućim glasom “pokriva” prilog prozivajući učesnike rasprave zato što, prema njenom ili ko zna čijem mišljenju, nisu odjeveni ili se ne ponašaju kako treba, otvara niz pitanja o slobodama i ljudskim pravima. Podsjetit ćemo kako su profesori, saradnici i studenti FPN-a odbacili Nacrt kodeksa ponašanja i odijevanja na javnoj raspravi. Kako su kazali, nacrt je u suprotnosti s temeljnim ljudskim pravima i članom 11. Etičkog kodeksa UNSA-e. Istakli su da je nacrt restriktivan, diskriminatoran i ideologiziran te nepopravljiv u logičkom, stilskom i jezičkom smislu.

Epilog na ovaj slučaj trebala bi staviti Regulatorna agencija za komunikacije (RAK) BiH od koje su sa Klixa tražili odgovor da li namjeravaju pokrenuti postupak. “Agencija je primila nekoliko prigovora na emisiju BH dnevnik koja je emitovana na TVSA te će u skladu sa svojim nadležnostima pokrenuti postupak o čijem ishodu će javnost biti pravovremeno obaviještena”. Javnost je, u ovom slučaju, bila šokirana neprofesionalizmom prikazanim na jednoj televiziji koja pri tome pripada budžetskom okviru Kantona Sarajevo, što znači da je i sami finansiramo.