Foto: Sky Sports

Sportsko novinarstvo na portalima uglavnom se oslanja na preuzimanje tekstova od drugih, a ne na vlastitu proizvodnju. Tradicionalno, klišei iskaču iz gotovo svake rečenice

Ukoliko pripadate dijelu specifične publike koja prati sport, možda ste navikli na naslove kao što su „Rodrigez prelazi iz Reala u Mančester Junajted“. Isto tako, možda vam ne smetaju tekstovi u kojima treneri kažu „poštujemo protivnika, ali ćemo ići na pobjedu“. Možda vam ne smeta nedostatak pravih sportskih analiza ili činjenica da većina vijesti nije autorskog karaktera, nego su reciklirane sa drugih portala.

Publika koja prati sport u Bosni i Hercegovini ima na raspolaganju opšteinformativne i specijalizovane internetske portale. Takođe, danas je teško govoriti o jedinstvenim kanalima informisanja o sportu, imajući u vidu različite servise na internetu: sajtove sa rezultatima, društvene mreže, sajtove sportskih organizacija i slično. Promjenom načina čitanja dogodila se i promjena u načinu praćenja sporta, gdje je teško očekivati da zainteresovana publika prati isključivo jedan kanal informacija. Prije pojave interneta, odnosno društvenih mreža primarni kanali informisanja o sportu su bili televizija, teletekst i novine. Oni koji nisu imali teletekst najnovije informacije su dobijali tek sutradan u novom broju dnevnih novina.

Na početku teksta su istaknuti neki od problema izvještavanja o sportu generalno, pa tako pripadaju i području Bosne i Hercegovine. U ovom tekstu ćemo se osvrnuti na medijsku sliku sporta u BiH, ali iz ugla opšteinformativnih portala koji, ipak, imaju zadatak obraćanja široj publici. Specijalizovanim portalima je „dopušteno“ da budu pristrasni, spori, usko usmjereni, jer publika kojoj se obraćaju ima drugačije motive i potrebe koje ispunjava čitanjem/praćenjem. Cilj teksta je da publici koja prati sport isključivo na opšteinformativnim portalima ponudi jedan orijentir za lakše snalaženje.

Nacionalni predznak

Prvo treba naglasiti da sportske rubrike u bh. medijima uglavnom sadrže tekstove koji se objavljuju po principima brzine i blizine. Zbog specifičnosti društvenog sistema, blizina se posmatra u odnosu na kulturnu/nacionalnu povezanost, pa tako portali koji se obraćaju prvenstveno publici u Republici Srpskoj često izvještavaju o sportskim događajima u Srbiji; publika kojoj se obraćaju hrvatski mediji izvještava se o hrvatskim sportskim događajima. Isto tako, određeni mediji stavljaju nacionalno u prvi plan, a neki ne: Roma bez Džeke savladala Juventus, Pjanić odigrao cijeli meč (gdje se potencira izostanak bh. reprezentativca) i Roma odgodila Juventusovu proslavu (gdje se akcenat ne stavlja na poziciju bh. sportiste).

Svjesna pretjerivanja u naslovima

Pretjerivanja u naslovima se u doba „click-bait“ novinarstva mogu naći u svim rubrikama, iako se najviše pojavljuju u rubrikama zabave i sporta. U sportskim rubrikama portala u BiH (Klix, Alternativna televizija, Oslobođenje) ovakvi mamci se najčešće pojavljuju u situacijama velikih transfera na fudbalskoj sceni. Sve spekulacije, neprovjerene činjenice, upitne izjave menadžera se uzimaju kao „gotova stvar“, pa tako dobijamo naslove kao što su Rodrigez prelazi iz Reala u Mančester Junajted. Upitnost ove vijesti se bazira na ključnoj riječi „navodno“, koja je dovoljan dokaz da se naslov završi upitnikom, što može biti znak da je u pitanju neprovjerena tvrdnja.

Klišeizirana i predvidiva priča

Druga osobina sportskog novinarstva na portalima je tvrdoglavo zagovaranje forme prije sadržaja. Naime, kada trener neke ekipe izjavi: „Utakmica će biti teška, mi ćemo se boriti za pobjedu“ – to nije vijest i nema nikakvu informativnu funkciju za publiku. Kada trener kaže, na primjer: „Imamo novi plan kako doći do pobjede, u pitanju je najnovija taktika sa…“, to ipak jeste vijest, jer je u najmanju ruku neočekivano. Dakle, ovakve izjave se možda i mogu opravdati u opširnijim tekstovima u kojima su izjave samo sastavni dio teksta, ali građenje priče oko njih je upitno.

U tekstu Antonio Conte: Hvala igračima na njihovoj posvećenosti nalazi se izjava koja nema informativnu vrijednost. Ovdje se može praviti paralela sa drugim društvenim podsistemima, gdje bi ovakav način izvještavanja bio još nepotrebniji. Na primjer, kada direktor neke kompanije kaže da je zahvalan radnicima na posvećenosti poslu, to može biti početak jedne analize (da li se radi o kompaniji koja brine o svojim radnicima i slično), ali nikako samostalna vijest.

Reciklaža i konkurencija novih medija

Najveći problem sportskog novinarstva na opšteinformativnim portalima je veliki broj preuzetih tekstova. Djelimično je to zbog činjenice da je razvojem interneta i njegovim širenjem u BiH stvorena situacija u kojoj postoje desetine specijalizovanih stranica koje se bave sportskim temama. To znači da jedan portal ne mora slati svog novinara na teren kako bi izvještavao o nekom događaju, kada je moguće tu istu vijest preuzeti sa drugog mjesta (agencije, sajtovi i slično).

Zbog ovog fenomena informativni portali se pozicioniraju u odnosu na količinu resursa koje ulažu u sport. Veliki portali, kao što su Klix u BiH, B92 u Srbiji, Index.hr u Hrvatskoj, ulažu sredstva u originalno izvještavanje, dok ostali uglavnom preuzimaju od njih ili prevode napise iz stranih izvora. Sa druge strane, logika portala se opravdava argumentom „bolje da imam i preuzetu vijest, nego da je nemam nikako“.

Kako do poboljšanja?

Sportske rubrike na bh. portalima se mogu poboljšati kroz tri aspekta:

  • objavljivanjem pregleda dana sportskih vijesti, jer publika onlajn medija na kraju radnog dana često nema energije da traga za informacijama;
  • uvođenjem stalnih sportskih kolumnista, a ne samo povodom velikih sportskih događaja;
  • prilagođavanjem dizajna portala kako bi se sve informacije nalazile na jednom mjestu, bez potrebe konstantne navigacije.

Publika koja prati sport nije malobrojna, značajan dio posjete na opšteinformativnim portalima se može dobiti upravo kvalitetnom sportskom rubrikom. Ukoliko vijesti u ovoj rubrici nisu najnovije, ukoliko je teško pronaći vijesti jer sajt nije prilagođen, te ukoliko tekstovi nisu informativno vrijedni – publika će potražiti drugo mjesto.