Foto: narodne.net

Prvak pretvaranja vijesti u predizbornu kampanju je Radio Republike Srpske. U isto vrijeme, Radio Federacije BiH demonstrirao je posve neobičan način podržavanja vlasti. S druge strane, BH Radio 1 nije imao nijedan prilog koji bi se mogao okarakterizirati kao vijest u službi kampanje

ŽESTOKA PREVIRANJA: Sedmicu iza nas obilježila su žestoka politička previranja. Odrazilo se to i na centralne informativne emisije radioprograma javnih emitera u kojima je – u različitim omjerima i formama – bila prisutna predizborna kampanja upakovana u vijesti. Kako je sedmica bila i referendumska, dimenzija veličanja vlasti je bila dodatno naglašena, posebno na Radiju Republike Srpske. S druge strane, Radio Federacije BiH je imao posve neobičan način podržavanja aktuelne vlasti.

Prvak pretvaranja informativnih emisija u predizbornu kampanju vlasti je Radio RS. Ove sedmice novinari su otišli tako daleko da su skoro svaka izgovorena riječ ili aktivnost Milorada Dodika predstavljani kao veoma bitna vijest.

DNEVNIK JEDNOG BAJE: U Dnevniku u 16 Radija RS (23. septembar 2016.) jedna od vijesti je bila da je Milorad Dodik potvrdio kako referendum ne krši Dejtonski sporazum. Štaviše, o jednoj sasvim uobičajenoj izjavi predsjednika RS-a napravljen je poseban prilog na samom početku emisije. I 25. septembra, na dan održavanja spornog referenduma, jedna od glavnih vijesti bila je zadovoljstvo Milorada Dodika. I dan kasnije, 26. septembra, jedna od vijesti je bila – Dodikov stav o referendumu. U Dnevniku 27. septembra opet je jedna od glavnih vijesti bila Dodikov stav o reakciji Tužilaštva BiH na referendum.

ZAVOD ZA PROPAGANDNU PSIHIJATRIJU: No, nisu samo riječi Milorada Dodika zaslužile da budu vijest u centralnoj informativnoj emisiji Radija RS. Zaslužili  su to i Dodikovi obilasci. Tako je u Dnevniku 25. septembra posebna vijest njegova posjeta Zavodu za forenzičku psihijatriju na Sokocu, u čiju je gradnju uloženo 6,7 miliona KM. Milorad Dodik, obaviješteni smo 28. septembra 2016., posjetio je i Mraz i Majneks – dvije uspješne kompanije. Osim uspješnih kompanija, vlast je i ove sedmice brinula za studente, pa je, isti dan kad i posjeta uspješnim firmama, navedena vijest da je otvoren studentski dom u Foči i da je Vlada za to obezbijedila više od 7,5 miliona KM. No, otkuda je novac obezbijeđen, da li iz novog kreditnog zaduženja, nije rečeno. Uostalom, sama formulacija – tako često korištena – da je Vlada obezbijedila novac, problematična je, jer javni novac ne pripada Vladi, nego građanima.

PRVI PUT S OCEM NA REFERENDUM: Opozicija, inače višestruko označavana glavnom izdajničkom snagom RS-a, ovog je puta postala perjanica centralnih informativnih emisija. Tako su u Dnevniku 25. septembra 2016., pored Milorada Dodika i Željke Cvijanović te Nedjeljka Čubrilovića, priliku da izraze zadovoljstvo referendumom imali i Mladen Ivanić, Mladen Bosić, Petar Đokić, Marko Pavić i Mirko Šarović – sve redom ljudi čija se kritika djelovanja Milorada Dodika ne može čuti u programu ove radiostanice. Posebna vijest 27. septembra 2016. je izjava Dodikovog dežurnog političkog neprijatelja Dragana Mektića, ministra sigurnosti BiH, koji je rekao da je “Milorad Dodik zadnji koji treba biti procesuiran” zbog nepoštovanja odluke Ustavnog suda BiH, jer prije njega treba procesuirati Bakira Izetbegovića i Dragana Čovića, koji nisu ispoštovali odluke u slučaju Mostara, odnosno one koji nisu poštovali odluke o konstitutivnosti Srba u kantonima. Osim toga, u Dnevniku se nisu mogli čuti stavovi opozicionih političara poput Igora Crnadka da je referendum predizborni skup SNSD-a.

USTAVNO-TERORISTIČKI SUD: U sklopu potpune i bezrezervne podrške vlasti, jedna od vijesti u Dnevniku 26. septembra 2016. je bila i stav “stručnjaka” Gordona Bardosa, koji je u Politici rekao da je svima poznata kontrola SDA nad pravosudnim sistemom, a uz to i veza Alije Izetbegovića s međunarodnim teroristima, te je istaknuto da BiH ima najviše džihadista po glavi stanovnika u Evropi. Kakve veze ima ova paušalna i neprovjerena procjena s nepoštovanjem odluke Ustavnog suda BiH?

I VLAST I ANALITIČAR: U Dnevniku 23. septembra bilo je govora o posjeti Milorada Dodika Moskvi i sastanku s Vladimirom Putinom. U prilogu je rečeno da posjetu “politički analitičari smatraju značajnom, jer to znači da Rusija u Dodiku vidi pouzdanog partnera”. No, od navedenih analitičara u prilogu se niti jedan ne spominje imenom niti je sugovornik. Jedini sugovornik je – Milorad Dodik.

MIR, MIR NIKO NIJE KRIV: Radio Federacije BiH prethodne sedmice nije služio kao glasnogovornik vlasti na klasičan način, ali se čini da je u nekoliko priloga amnestirao konkretnu odgovornost, odnosno propust vlasti pretvorio u uspjeh. Tako je u centralnoj informativnoj emisiji Vijesti u pet, 27. septembra 2016., bilo govora o sastanku radnika Borca Banovići i Borca Zenica s federalnim ministrom energije, rudarstva i industrije Nerminom Džindićem u vezi s uplatom staža. U prilogu je istaknuto da radnici nemaju staž od 1998. godine. No, niti jednom nije spomenuto ko je tome kriv, odnosno koliki je udjel vlasti u problemu radnika. Umjesto toga je istaknuto da su radnici spomenuli da dogovor “nikad nije bio konstruktivniji”.

VLAST DIO RJEŠENJA… ILI, PAK, PROBLEMA: Na sličan način je koncipirana priča o nabavci i isporuci nove opreme u RMU Zenica i Kakanj. Tako je jedna od vijesti u centralnoj informativnoj emisiji 25. septembra 2016. bila da je za jamu Raspotočje ugovorena isporuka novog mehanizovanog širokog čela. Novinari su istakli da će investicije u ovaj rudnik označiti prekretnicu, no nisu ispitali šta je s odgovornošću za katastrofalno stanje u rudniku i smrti rudara, odnosno da li je za poginule u rudnicima iko odgovarao. Na sličan način je tretirano pitanje radnika TTU Tuzla, kojima su iznevjerena obećanja. No, ko im je šta obećao, odnosno ko je konkretno iznevjerio radnike u Vijestima u pet 26. septembra nismo mogli saznati. Tek se dan kasnije spominje obećanje Vlade FBiH koje nije ispunjeno. No, o odgovornima imenom i prezimenom opet ni riječi. Za razliku od Radija FBiH, BH Radio 1 je imenovao krivce za iznevjeravanje radnika TTU Tuzla. Tako su u Dnevniku od 27. septembra 2016. spomenuti premijer Tuzlanskog kantona Bego Gutić i premijer FBiH Fadil Novalić. Uz to, u prethodnih sedam dana BH Radio 1 nije imao niti jedan prilog koji bi se mogao okarakterizirati kao vijest u službi predizborne kampanje.