Dnevnik FTV-a još jednom je kvalitetom nadmašio dnevnik RTRS-a. Velika je šteta da na tom fonu nije mogla biti napravljena cijela emisija

FTV                                                                                             23. oktobar 2014.

Urednica: Jadranka Milošević           

Dva lica jednog dnevnika

Dnevnik FTV-a je po tko zna koji put u jednoj emisiji pokazao svoja dva lica. Izrazito profesionalno, ono pristiglo direktno s ulice, s jedne strane, te blijedo i navijačko, s druge. Na taj način čitava je emisija ostala na pola puta, utapajući se u prosječnosti, umjesto u kvaliteti koja je toj televiziji svakako dostižna.

Prilog o štrajku radnika firme Gredelj koji nisu primili već 32 plaće i spremni su štrajkati glađu, boraviti čitav dan ispred veleposlanstva Republike Hrvatske te noćiti u Domu sindikata, primjer je savršeno urađenog priloga, nakon čijeg gledanja nema nikakvih nejasnoća, s obzirom da je prosječan gledatelj zahvaljujući kvaliteti novinarsko-uredničkog rada, u stanju odgovoriti na sva ključna pitanja u vezi s problemom te firme i njezinih radnika.

S druge, pak, strane, to se ne bi moglo reći za prilog o tzv. akciji Gibraltar, potencijalno velikom korupcijskom procesu vezanim uz odnose oglašivača i medija, u ovom slučaju sa tvrtkom Eronet u središtu policijskih akcija. Iako s jedne strane taj prilog ispunjava klasične novinarske standarde, u okviru kojih je, primjerice, kontaktiran i zagrebački USKOK s pitanjem da li se i u Hrvatskoj vodi istraga oko ove teme, samo objašnjenje razloga zašto je došlo do tolikog broja uhićenja i što je uopće dovelo do čitave afere, izneseno je konfuzno i neuvjerljivo.

Drugi je, pak, problem koji se tiče dva najspornija priloga u dnevniku, jednoga o sastanku Europske narodne stranke te drugoga oko planiranih sukoba u Novom Pazaru. Naime, Europska narodna stranka je jedna od dvije najveće grupacije u Europskom parlamentu, no s obzirom na način funkcioniranja Europske unije u cjelini, ali i s obzirom na činjenicu da parlament nije taj koji kreira vanjsku politiku Unije, isticanje čitavog tog okupljanja i njihovih zaključaka o političkoj situaciji u Bosni i Hercegovini u glavnom dnevniku, daje potpuno krivu sliku prosječnom gledatelju. I u principu je poslužilo tome da se Bakir Izetbegović ukaže u dnevniku i detaljno prenese zaključke sa zasjedanja kojem je prisustvovao.

Još gori i besmisleniji prilog napravljen je iz Novog Pazara, u kojega su trebali doći pripadnici “četničkog pokreta”, što je sintagma koju je novinar tri puta upotrijebio u dvije rečenice, da bi obilježili povijesnu pobjedu nad Osmanlijama. Kako nas je izvijestio novinar FTV-a, do toga ipak nije došlo pošto ih je policija zaustavila prije dolaska do samog grada, ali smo također vidjeli snimke lokalnih nogometnih navijača koji su ih spremni čekali, skandirajući Alahu. Ova ni po čemu relevantna vijest iz susjedne Srbije, po kojoj je spriječen obračun radikalnih nacionalista i huligana, tj. činjenica da je ona našla mjesto u dnevniku, ne može se protumačiti nikako drugačije osim kao prilog za podgrijavanje nacionalističkih tenzija.

U konačnici, posljednji prilog, o problemima područne škole u općini Velika Kladuša, spada u još jedan primjer kvalitetnog novinarstva, rada na terenu i cjelovitosti priče te njezine relevantnosti.

PLUS DANA

U ovu rubriku svakako spada prilog o radnicima Gredelja i njihovom socijalnom očaju, spremnosti na radikalnu žrtvu da bi makar dobili zasluženo, i to ne samo zato što je kvalitetno napravljen nego i stoga što više od ičega ukazuje na istinski tešku socijalnu situaciju u zemlji.

MINUS DANA

Ovdje se bilo teško odlučiti između dva spomenuta priloga, no prednost bi ipak trebalo dati izvještaju sa sastanka Europske narodne stranke, ponajprije zbog stvaranja netočnog dojma o vanjskopolitičkoj važnosti tog okupljanja.

Ocjena: 7

RTRS                                                                                          23. oktobar 2014.

Urednik: Siniša Mihailović                    

Za jednu zeru bolji nego ranije

Jedno je definitivno: s okončanjem izbornog procesa, RTRS postao je vidno manje propagandističan, što mu nije omogućilo da proizvede čak ni približno korektan dnevnik. Opet je tu u prvoj vijesti izravna izjava Milorada Dodika, koji se pojavljuje, i to sa značajnom minutažom, u dva priloga.

No, s druge strane, tu je i veći broj životnih tema, koje su korektno obrađene. Zahvaljujući činjenici da su rezultati izbora u RS-u do te mjere neizvjesni, što je uzrokovalo važnost svakog pojedinačnog zastupničkog mjesta u tamošnjem parlamentu, dnevnik je gotovo deset minuta posvetio izbornoj tematici. S obzirom na dužinu koja je toj temi posvećena, kroz tih deset minuta zabilježili smo i korektne novinarske priloge, jednako kao i one iz kojih su se jasno vidjele pozicije urednika i televizije. No u čitavoj priči oko novinarske profesionalnosti RTRS-a, najzanimljiviji je apsurd do kojeg su doveli koncept američkog novinarstva javljanja sa lica mjesta. Izvorno zamišljen kao stvarnosni iskorak, koji je gledatelje izravno kamerom uvodio u neke, u pravilu dramatične i prijelomne vijesti, na RTRS-u je taj običaj koji ih je očito površinski fascinirao, pervertirao do krajnjih granica. Izvještavajući, naime, o novim vijestima iz Centralne izborne komisije, u dnevnik se izravno uključio novinar iz Istočnog Sarajeva, grada koji naprosto nije Sarajevo, nego jedan drugi grad. Po toj logici mogao se u emisiju uključiti izravno i novinar iz Doboja i govoriti o istome.

Na tragu uhodanog neprofesionalizma i propagandnog nerva je svakako i prilog iz općine Kneževo u kojoj je većina općinskih vijećnika donijela odluku o raspisivanju referenduma za smjenu načelnika. Pored toga što su gledatelji iznova morali slušati poruke Milorada Dodika koji je došao na tribinu s ciljem da potakne izlazak na referendum, oni su istovremeno upoznati i sa stavovima vijećnika, ali istovremeno nisu imali priliku čuti samog načelnika.

Potpuna neprofesionalnost kojom je popraćena vijest o skorom ulasku Kosova u Međunarodni olimpijski komitet, prilikom koje je čitano cjelovito priopćenje Olimpijskog komiteta Srbije, ispod je svake kritike.

Na kraju vrijedi istaknuti sjajan prilog o akciji Gibraltar, koji je priču ispričao logično i iscrpno od početka do kraja.

PLUS DANA

U prilogu oko afere Eronet, novinari i urednici RTRS-a dokazali su da mogu napraviti odličan novinarski prilog u kojem će obraditi sva relevantna pitanja vezana uz temu, što, nažalost, dolazi do izražaja tek ukoliko se tema ne dotiče RS-a.

MINUS DANA

Ovdje svakako spada prilog iz Kneževa, odrađen čak i bez minimalne nepristranosti.

Ocjena: 5

Komparativna analiza

Dnevnik FTV-a još jednom je kvalitetom nadmašio dnevnik RTRS-a, ponajprije izborom tema uronjenih u svakodnevnicu bosanskohercegovačkog društva, a onda i njihovom obradom. Stoga je šteta da na tom fonu nije mogao biti napravljen čitav dnevnik. S druge, pak, strane, dnevnik RTRS-a i dalje je otvoreno ideologiziran i s puno manje prostora posvećenog društvenim kretanjima. No činjenica da i takav novinarski pogon može napraviti kvalitetan prilog jasno ukazuje na to da su neke stvari u uređivanju i proizvodnji dnevnika unaprijed zadane.

(U utorak, 28. oktobra, čitajte analizu Amera Tikveše: TV1 i BN TV)

1 comment

Comments are closed.