N1 I AL JAZEERA BALKANS: Novi standardi, nova nafaka

Foto: AP/ Darko Vojinović

Zahvaljujući detaljnim analizama postizbornog stanja, televizija N1 je bila neznatno bolja od Al Jazeere Balkans. Novi koncept, s dva voditelja, nudi dinamičniji i prijemčiviji dnevnik

 

N1: Odličan novi koncept

4. – 9. oktobar 2018.

(NE)PRAVDA ZA DJECU I MIGRANTE: U Dnevniku u 19 emitiranom četvrtog oktobra (voditeljica Emina Pazalja), Snežana Mitrović je uoči velikih protesta “Pravda za Davida” izvijestila o pripremama te donijela organizatorski odgovor na spinovanje i prepucavanja političara, čime je skup odlično kontekstualiziran. Pogrešan kontekst ponudila je voditeljica Marijana Kršo (peti oktobar), najavljujući blok o skupovima “Pravda za Dženana” i “Pravda za Davida”, rekavši “samo dva dana prije općih izbora u BiH simbolično dva velika protesta građana”, čime je skupovima pripisala baš ono za šta ih optužuju političari. Osim toga, Kršo je rekla da je skup “Pravda za Dženana” ispred Narodnog pozorišta u Sarajevu, dok je skup održan na Trgu djece Sarajeva, što je istakla novinarka Aida Hadžimusić u odličnom javljanju, kakvo je imala i Snežana Mitrović sa okupljanja “Pravda za Davida”.

Uz izvještavanje o skupovima za Davida i Dženana, pažnja je bila posvećena izbjeglicama i migrantima. Četvrtog oktobra bio je prilog o torturi nad njima, ali i priča o ekonomskim migrantima ispred Službe za poslove sa strancima u Sarajevu. Sličan je prilog Minele Jašar Opardija od petog oktobra. Naglasak na humanitarnom je bio u prilogu Aide Hadžimusić (šesti oktobar). Da novinari N1 znaju odlično poentirati temu, pokazuje priča Borisa Breze o aktivnostima političara iz Srbije i Hrvatske pred izbore u BiH (peti oktobar). No, jedan od sugovornika u priči tvrdi da je “Dejton omogućio i Hrvatskoj i Srbiji da se mogu miješati u unutarnje stvari”. Ovakva tvrdnja sugovornika predstavlja materijalnu grešku koju je novinar trebao ispraviti.

IZBORNA ŠUTNJA I POSTIZBORNA RJEČITOST: U Dnevniku u 19 koji je emitiran u noći izborne šutnje (šesti oktobar, voditelj Darko Savić) u uvodnom prilogu je napomenuto šta ta šutnja podrazumijeva. Istovremeno, građani nisu bili uskraćeni za važne informacije poput onih kojim dokumentima (ne) mogu dokazati identitet na dan izbora. U ovom je izdanju bilo najmanje vijesti iz BiH. Sedmog oktobra, umjesto klasičnog dnevnika, N1 je imala poseban program o izbornoj noći, dobar i informativan. Dan kasnije (osmi oktobar, voditelji Ajla Šabanović i Vlado Marić), gledateljima je ponuđen novi koncept s dva voditelja i duže trajanje dnevnika. Priča dana bili su izbori i izborna kombinatorika. Veoma precizne i detaljne informacije su donijeli Zvonko Komšić, koji je ažurirao podatke CIK-a, te reporteri Adisa Imamović iz Sarajeva, Boris Brezo iz Banje Luke i Tina Jelin Dizdar iz Mostara, koja se istakla navodeći sve reakcije, različite stavove analitičara te objašnjavajući moguće scenarije blokiranja vlasti. Osim ovoga, u Dnevniku u 19 su prezentirani stavovi građana, ocjene onih koji su bili zaduženi da prate izbore te reakcije svjetskih medija. Ova je emisija jedno od najboljih izdanja dnevnika N1 uopšte jer su dinamično, zanimljivo, detaljno i precizno u cijelosti zaokružili priču o izborima u BiH. Oko 35 od 50 minuta je posvećeno (post)izbornoj tematici, pa nisu ostale zanemarene ni druge teme. Devetog oktobra (voditelji Emina Pazalja i Amir Krivošija) emisija je bila jednako temeljita i objektivna uz ažuriranje informacija CIK-a, podatke o kandidatima koji će konstituirati vlast na svim nivoima i priloge o mogućim izbornim neregularnostima. Jedina zamjerka je davanje pozornosti neformalnoj Facebook grupi RIP Democracy, iza koje se službeno ne zna ko stoji, a koja u Mostaru planira proteste zbog izbora Željka Komšića. I desetog oktobra (voditelji Marijana Kršo i Vlado Marić) podaci su ažurirani u studiju, ali je i analitičnim prilozima skrenuta pažnja na veliki broj nevažećih glasačkih listića.

Ocjena: 10

 

AL JAZEERA BALKANS: Manje analitike, višak matematike

4. – 9. oktobar 2018.

PROTESTNI I PREDIZBORNI SKUPOVI: Fokus ove sedmice na Al Jazeeri Balkans bile su vijesti i priče koje se tiču izbora u BiH, ali i protesti skupina “Pravda za Davida” i “Pravda za Dženana”. U Vijestima u 20 (peti oktobar, voditelj Saša Ćeramilac) bio je vidljiv vremenski nesrazmjer u praćenju ova dva skupa. Dok je skup “Pravda za Davida” dobio pažnju od blizu trideset minuta, “Pravda za Dženana” je dobila tek nešto više od četiri minuta pažnje. Voditelj Adnan Rondić te novinari Nadina Maličbegović i Tarik Durmišević su šestog oktobra građanima objektivno i precizno ukazali na nepravilnosti koje se vide čak i prije početka glasanja. Na dan općih izbora, sedmog oktobra, u studiju je opet bio Adnan Rondić, koji je vješto i znalački, uz mnoštvo tačnih informacija i u cijelosti neostrašćeno, gledatelje vodio kroz priču o izbornom danu te sugovornicima u studiju – analitičarima iz Sarajeva, Mostara i Banje Luke – postavljao prava pitanja. U emisiju se sve vrijeme uključivala Arduana Pribinja iz CIK-a, ažurirajući podatke i uz relevantne sugovornike dajući različite poglede na izborne nepravilnosti, čime je zaokružen dan održavanja izbora. Priča Borisa Gagića o razlozima neizlaženja građana na izbore svedena je na dizajnera koji je nezadovoljan ponuđenim pa ne glasa. Nisu pruženi jasni odgovori niti razlozi što je priču učinilo površnom. Uz javljanja iz stranačkih stožera, voditelj Rondić je gledateljima prezentirao najvažniju stvar koja je bila malo spominjana u izbornoj noći na televizijama: ekonomske parametre BiH u prethodne četiri godine.

SVIJET NAKON IZBORA: Osmog oktobra (voditeljica Marina Riđić) informativna emisija je bila usmjerena na precizne izvještaje o ažuriranim podacima te reakcije iz Mostara na izbor Željka Komšića. Novinar Ivan Pavković je, nažalost, govorio samo o hrvatskim reakcijama te ne baš jasno poentirao eventualne probleme s formiranjem vlasti na nivou Federacije. I dan kasnije (deveti oktobar, voditeljica Jasmina Kos) emitirani su prilozi o postizbornoj kombinatorici te nepravilnostima. Iako je voditeljica precizno prezentirala gledateljima mogućnosti formiranja vlasti na nekim nivoima, uz solidan prilog Borisa Gagića, gledateljima nije ponuđeno ništa što već u toku dana nisu mogli saznati. Analitičnost se htjela postići razgovorima s Valentinom Inzkom te Mirkom Kovačem iz Saborskog odbora za vanjsku politiku RH u vijestima od desetog oktobra (voditeljica Dalija Hasanbegović). Pogrešan izbor sugovornika doveo je do toga da se analitičnost izgubi u Inzkovom lamentiranju nad nepravilnostima odnosno Kovačevom nad izborom Željka Komšića.

Ocjena: 9

KOMPARATIVNA ANALIZA:

N1 je, za razliku od Al Jazeere Balkans, posvetila više pažnje silovanoj i ubijenoj bugarskoj novinarki, kontekstualizirajući to u činjenicu da je u mjesec dana samo u Evropi ubijeno četvero novinara koji su istraživali korupciju i prevare i da ubistva nisu rasvijetljena. Osim toga, s novim konceptom i dva voditelja, N1 je napravila mnogo dinamičniji i prijemčiviji koncept informativne emisije, i uz vješte voditelje, uspjeli su zadržati pažnju gledatelja skoro sat vremena. Uz ovaj iskorak, televizija N1 je bila neznatno bolja od Al Jazeere Balkans u protekloj sedmici ponudivši gledateljima detaljne analize postizbornog stanja u zemlji. To je izostalo na Al Jazeeri Balkans, uz izuzetak vijesti koje je u izbornoj noći vodio Adnan Rondić i koje su bile odlične te umnogome nadmašile kvalitet ostalih emisija ove sedmice. Obje su televizije posvetile pažnju eksploziji u rafineriji nafte u Brodu.  Na N1 je to desetog oktobra bila priča dana uz novinarsko javljanje uživo.