PRAVDA ZA DAVIDA: TV1 prenosi sve relevantne informacije, ATV nastavlja širiti laži

Foto: Aleksandar Trifunović

ATV je zauzeo propagandnu poziciju vladajuće strukture i minimizirao značaj i efekte okupljanja, dok je TV1 zauzeo stranu odgovornog novinarstva i korektno informisao

 

ATV: Širenje lažnih vijesti o „Pravdi za Davida“

3. – 9. oktobar 2018.

SKUP „PRAVDA ZA DAVIDA“ SE NIJE DESIO: Glavna vijest na ATV-u 5. oktobra nije više desetina hiljada okupljenih građana na Trgu Krajine u Banjaluci, nego svečano otvaranje bolnice u Istočnom Sarajevu. Prilog Sonje Danojlić Jovanović je urađen u promotivnoj formi, sa šest afirmativnih izjava zvaničnika i jednom anketom koja potvrđuje njihove riječi. Nakon tog priloga slijedi priča o „Vučićevom pismu“, koje je samo po sebi bilo vijest. Đurđijana Vujović tematizuje odgovor Milorada Dodika, bez bilo kakvog kritičkog gledanja na očigledno miješanje Srbije u izborni proces (iako je ranije govorio drugačije).

Tek na trećem mjestu je vijest o okupljanju građana na Trgu Krajine u Banjaluci. Tatjana Brestovac je ukratko prenijela svega četiri informacije sa ovog događaja koji je organizovala grupa „Pravda za Davida“: na skupu su se obratili majka i otac; MUP RS-a pazi na bezbjednost; dogodio se incident kada je Davor Dragičević blokirao saobraćaj; prisutni su i opozicioni političari. Ovdje imamo klasičan primjer otvorene propagande u korist vladajuće strukture, jer ATV više sakriva nego što informiše. Na primjer, nedostaje informacija o stvarnom broju ljudi, zatim, ATV svjesno dezinformiše javnost kada kaže da MUP RS-a pazi na bezbjednost, kada je tokom dana utvrđeno da ta ista institucija zaustavlja vozila koja idu prema Banjaluci i najčešće bez razloga ne dozvoljava slobodu kretanja. Takođe, Davorovo blokiranje saobraćaja se jeste desilo, ali tek nakon što MUP RS-a nije puštao sve zainteresovane građane da dođu na skup. Na kraju, napomenom da su na Trgu Krajine prisutni i neki opozicioni političari ATV želi poslati poruku da neko želi zloupotrijebiti ovo okupljanje – možemo reći da je ova televizija zloupotrijebila svoju poziciju medija koji bi trebao da informiše, a ne da sakriva relevantne informacije. Dan kasnije, sve što je ova medijska kuća prenijela o skupu „Pravda za Davida“ je da je „MUP RS-a uradio odličan posao, tako što je obezbijedio da na Trgu nema incidenata“. U pitanju je logička greška „zamjena teza“, jer se krenulo od lažne pretpostavke da će bezbjednost biti, sigurno, ugrožena. ATV je sudjelovao u širenju lažnih vijesti, pogotovo putem portala, na kojem je bez ijednog dokaza optuživao određene ljude da su stručnjaci za obojene revolucije i da se na Trgu Krajine spremaju nemiri.

DAN IZBORA U BiH: Na dan izbora u BiH, 7. oktobra, ATV je u Centralnim vijestima imao solidno izvještavanje, iako je bilo nekoliko situacija favorizovanja SNSD-a. Krenulo se s opštim informacijama o izlaznosti do 15 časova, što je u redu, budući da je CIK najavio pres-konferenciju za 21 čas. Nakon toga slijedi vijest o Koaliciji „Pod lupom“, gdje su iznesene informacije o kršenjima izbornog procesa. U tom trenutku nismo mogli ni očekivati posebnu analizu, jer je bilo još mnogo informacija koje imaju prioritet. Goran Katić je nastavio s informacijama o tome kako je protekao izborni dan širom BiH, nakon čega je Sonja Danojlić Jovanović ugostila članicu CIK-a Irenu Hadžiabdić. Ovaj intervju je donio sve relevantne informacije o tome šta se očekuje u narednom periodu od CIK-a. Nakon ovog razgovora slijede dva priloga koji suptilno favorizuju SNSD: prvo, Đurđijana Vujović donosi kratki razgovor s Radovanom Kovačevićem, portparolom SNSD-a, a zatim u prilogu o tome kako su glasali političari prednost dobijaju Milorad Dodik i Željka Cvijanović. Kada se uzme u obzir propagandna aktivnost ATV-a u ranijim danima, može se reći da je izvještavanje u izbornom danu bilo više nego solidno.

DAN POSLIJE IZBORA U BiH: Centralne vijesti 8. oktobra počinju informacijama o rezultatima CIK-a kada je u pitanju borba za člana Predsjedništva BiH iz reda srpskog naroda. Prva tri priloga su posvećena ovoj temi, gdje se uz pomoć infografika iznose koncizni i precizni podaci. Prilog Tijane Kecman je više nego dobar, jednak prostor su dobili kandidati obje strane, bez favorizovanja. Najbolji prilog donosi Goran Katić, koji analizira i predviđa mogući sastav Narodne skupštine RS-a i Parlamentarne skupštine BiH. Koristeći infografike i preračun glasova u mandate, građani su imali priliku da vide prva očekivanja strukture zakonodavne vlasti.

IZDVAJAMO:

ATV je analizirao informacije o navodnom računu Igora Dodika (sina Milorada Dodika) u Rusiji, gdje na precizan način objašnjava zašto je navedeni dokument o računu falsifikat. Još jednom se potvrđuje da ova medijska kuća ima potencijal za istraživačko novinarstvo, ali, nažalost, samo kada je u pitanju odbrana SNSD-a ili kritikovanje SDS-a.

Ocjena: 3

 

TV1: Zašto skup u Banjaluci nije počeo na vrijeme?

3. – 9. oktobar 2018.

DETALJNO O SKUPU „PRAVDA ZA DAVIDA“: Koliko je TV1 ozbiljno shvatio okupljanje građana na Trgu Krajine u Banjaluci govori i foršpan na početku Dnevnika koji obavještava građane da će to biti centralna tema informativne emisije. Uživo iz Banjaluke se javio Slađan Tomić, koji odmah na početku objašnjava do tada poznate informacije: skup nije počeo jer MUP RS-a ne pušta sve zainteresovane da prođu; komunikacija je otežana jer je ograničen pristup internetu; Davor Dragičević je nakratko blokirao kružni tok u Banjaluci. Dakle, u trenutku uključenja vijest nije da se skup održava, nego da nije počeo zbog MUP-a RS-a, što je odlično uočeno. Nakon toga slijedi kratak razgovor s Davorom Dragičevićem i Suzanom Radanović (roditeljima Davida Dragičevića), a poentira se s još nekoliko relevantnih informacija: kome je sve zabranjen prolaz; građani iz Novog Grada dolaze pješke jer im je MUP RS-a zabranio da dođu autobusom; ko je sve otkazao skup zbog ovog okupljanja i sl.

Pošto ovo nije bio jedini skup, TV1 nastavlja priču o „Pravdi za Dženana“ koju otac Muriz Memić traži u Sarajevu, što je prenijela Armina Sadiković. Ovaj prilog je takođe urađen s odgovornim pristupom, bez stigmatizacije i širenja nepotrebne panike, nego su samo prenesene informacije oca koji se više od dvije godine bori za pravdu za svog sina. Ono što je takođe za pohvalu kad je u pitanju izvještavanje o „Pravdi za Davida“ je okvirno iznošenje broja prisutnih, jer tada nisu bile poznate provjerene informacije o tome. Dan kasnije, Jovanka Nina Todorović donosi prilog o riječima Davora Dragičevića, koji je veče prije imenovao krivce za smrt svoga sina.

DAN IZBORA U BiH: Na kraju izbornog dana u BiH, TV1 takođe počinje izvještavanje informacijom o izlaznosti do 15 sati, uz podatke o broju mandata koji se dodjeljuje ovim izborima. Nakon toga slijedi prilog o Koaliciji „Pod lupom“, gdje Dario Jovanović i Vehid Šehić ispred ove koalicije govore o broju kritičnih situacija na biračkim mjestima. Ovdje takođe nije bilo analize, jer nije bilo dovoljno kontekstualnih informacija o kritičnim situacijama. Slijede informacije o tome kako je proteklo glasanje širom BiH, uz izjavu predsjednika CIK-a Branka Petrića kako glasanje nije kompromitovano, iako su mnogi govorili da će se to desiti. Prilog o glasanju kandidata za Predsjedništvo BiH je cjelovit i potpun, bez favorizovanja bilo koje strane.

DAN POSLIJE IZBORA U BiH: Rezultati CIK-a za članove Predsjedništva centralna su tema 8. oktobra, s tim što TV1 izvještava cjelovito o svim pozicijama, a ne samo za jednu poziciju. Poslije toga slijedi vijest o rezultatima za Parlamentarnu skupštinu BiH, Narodnu Skupštinu RS-a i Parlament FBiH, ali bez posebnih projekcija i analiza. Tema su i moguće neregularnosti u izbornom procesu, pa prvo imamo ažurirane podatke Koalicije „Pod lupom“ (399 kritičnih situacija), a zatim izvještaj o međunarodnim posmatračima i njihovoj analizi izbornog procesa. Dakle, TV1 se takođe odlučio na prenošenje što više informacija o rezultatima CIK-a, jer to generalno i jeste bilo prioritet za građane.

IZDVAJAMO:

Kritičko posmatranje saopštenja MUP-a RS-a o tome kako su oni zaslužni što nije bilo incidenata u Banjaluci, uz napomenu kako SRNA prenosi da je bilo sedam do osam hiljada građana (iako su drugi izvori tvrdili da je broj od 30 do 40 hiljada).

Ocjena: 10

Komparativna analiza:

Iz analize je vidljivo da su ATV i TV1 predstavili okupljanje građana u Banjaluci iz dva suprotna ugla: ATV je zauzeo propagandnu poziciju vladajuće strukture i minimizirao značaj i efekte okupljanja, dok je TV1 zauzeo stranu odgovornog novinarstva i prenosio sve relevantne informacije koje su bile poznate. Alarmantno je to što ATV jedno takvo okupljanje pokušava diskreditovati širenjem lažnih vijesti, spinovanim informacijama i zanemarivanjem suštine. Kada je u pitanju izvještavanje o izborima u BiH, nije bilo nekih prevelikih razlika, jer su se prenosile informacije o rezultatima CIK-a. Očigledno je da ATV može da praktikuje analitičko novinarstvo na način kako to radi TV1, ali je problematičan selektivan izbor tema.