RTRS I BNTV: Predsjednik i 40 britanskih špijuna

Foto HINA/ Tanjug/ Marko ÐOKOVIĆ/ ik

RTRS je i dalje banalno propagandno glasilo Milorada Dodika i tu više nema lijeka. BNTV je, uz niz profesionalno obrađenih priloga, snimio još jedan groteskni detalj iz karijere Željke Cvijanović

 

RTRS: Optužbe bez dokaza

24. – 30. septembar 2018.

REVOLUCIJA PRED VRATIMA: Kako izborna kampanja ulazi u završnu fazu, tako i vladajuća elita u bh. entitetu Republika Srpska, uz zdušnu pomoć informativne redakcije RTRS-a, sve više forsira priču o „saznanjima o uplitanju stranih faktora u izborni proces, a s ciljem nasilnih političkih promjena u RS-u“. Javnosti se ne podastiru bilo kakvi čvrsti dokazi o tome na koji način i preko koga se to radi. Pa stoga moramo biti cinični: ono što od vlasti slušamo, izgleda poput bajke o Alibabi i 40 hajduka. S tim što je ovdje, tvrdi entitetska vlast, to oličeno u 40 Britanaca i 40 miliona KM, koje su Velika Britanija i SAD dale medijima i NVO sektoru kako bi „digli revoluciju“.

DRASTIČAN PRIMJER: Jedan od najdrastičnijih primjera takvog spinovanja bilježimo u Dnevniku 2 emitovanom 28. oktobra. Reagovanje člana Predsjedništva BiH Mladena Ivanića na optužbe koje mu je uputio entitetski predsjednik Milorad Dodik da je „britanski čovjek“ ostalo je potpuno u sjeni Dodikovih reagovanja na Ivanićevu izjavu. Dakle, povodom Ivanićevog reagiranja, gledateljima je predočeno dvostruko više onog što je Dodik imao kazati nego Ivanić. RTRS ne pita Dodika za dokaze, RTRS ni ne pokušava te dokaze sam potražiti. Umjesto toga, po već ustaljenom maniru, bira isključivo sugovornike koji tvrdnje Dodika potkrepljuju. I onda dobro dođu i „kosturi iz ormara“, odnosno političari koji su „plesali tek jedno ljeto“. Poput Darka Matijaševića, bivšeg ministra policije RS-a, koji zna „ko će, kada i kako organizovati, pod krinkom protesta ‘Pravda za Davida’, demonstracije i rušilačke pohode u Banjaluci petog oktobra“. Nabraja Matijašević strukturu te ogranizacije, u koju su aktivni čak i bivši komandanti Armije BiH. Nabraja, bez dokaza. Za dokaze novinari RTRS-a ne pitaju. Očekivano i uobičajeno.

VUČIĆEVO INVOLVIRANJE: A kako se to predsjednik Srbije Aleksandar Vučić „ne miješa i miješati se neće“ u izborni proces BiH, odnosno RS, iako im to nije bila namjera, uredništvo Dnevnika 2 zorno je pokazalo 25. septembra. Prva polovina Dnevnika bila je posvećena tvrdnjama srpskog predsjednika „o posjedovanju frapantnih dokaza o brutalnom miješanju zapadnih ambasada u izborni proces u RS-u“. Vučić je obećao da će te „dokaze“ iznijeti nakon što izbori u BiH budu okončani. Naravno, povodom Vučićeve izjave gledatelji su upoznati s reakcijama prvo svih čelnih ljudi SNSD-a, potom i ostalih predstavnika partija iz aktuelne vlasti. Sve to  potvrđeno je „provjerenim saznanjima“ ruske agencije Sputnjik. Koja „iz pouzdanih izvora zna“ da se u RS-u spremaju velike demonstracije kako se izbori ili ne bi održali ili bi se osporila pobjeda SNSD-a.

ANALITIČAR KOVAČ: I to nije kraj. Sve to „potvrđuju“ već uobičajeni RTRS-ovi i analitičari iz Srbije. A među njima i Tomislav Kovač, ratni ministar policije RS-a, optužen od Tužilaštva BiH za ratne zločine počinjene u BiH, koji, koristeći se dvojnim državljanstvom BiH i Srbije, siguran azil nalazi u toj državi.

Stavove opozicije gledatelji Dnevnika nisu čuli, jer ih niko nije ni pitao. Ali i to je samo još jedna potvrda neprofesionalnog izvještavanja javnog emitera RS-a.

PREŠUĆENE PRIJETNJE: Uredništvo Dnevnika, što su izbori bliže, više i ne pokušava sakriti da je puko glasilo predsjednika RS-a i kandidata SNSD-a za člana Predsjedništva BiH Milorada Dodika. Novinari javnog servisa RS-a u stopu prate sve njegove aktivnosti, prenose intervjue drugim medijskim kućama.

No jednako tako i vrlo selektivno pristupaju kada treba stati u zaštitu njegovog „lika i djela“. I to protiv sve većeg broja „neprijatelja“ koji se svakodnevno pronalaze samo u ovoj medijskoj kući. Izdvajamo primjer prešućivanja niza uvreda i prijetnji koje je Dodik uputio Davoru Dragičeviću, ocu ubijenog mladića Davida, najavljujući obračun s njim dan nakon okončanih izbora.

Podvlačimo, Dodikove uvrede i prijetnje upućene Dragičeviću nisu emitovane u Dnevniku. No kada su iste naišle na oštru osudu velikog dijela javnosti u RS-u, entitetski predsjednik odlučio je „okrenuti ploču“. I priznati da je „pretjerao“. I ta je izjava u Dnevniku prenesana. Ali bez izjave, odnosno navođenja gdje i kada je „pretjerao“.

Umjesto toga, urednik Informativnog programa RTRS-a Siniša Mihailović ponovo se prihvatio i novinarskog posla. U Dnevniku emitovanom 25. septembra Mihailović je pripremio „izvještaj“ u kojem je, ponovo vadeći izjave iz konteksta, Dragičevića optužio za pripremanje nemira i nasilnog rušenja vlasti. Prikazivanjem fotografija pojedinih novinara ili statusa na društvenim mrežama aktivista NVO sektora, urednik IP-a RTRS-a ponovo je stavio mete i na njihova čela, optužujući ih za „prizivanje revolucije“.

Izdvojeno

Iako informativni program ATV-a nije predmet našeg monitoringa, moramo navesti da su uređivačke politike RTRS-a i te medijske kuće postale identične u dijelu prezentiranja političkih dešavanja i krajnje pristrasnosti prema vladajućim strukturama u RS-u. Tako je ATV zadužen da „pronalazi dokaze“ o navodnim urotama protiv Republike Srpske i njene vlasti, koji se potom prenose u Dnevniku RTRS-a. Posljednji takav primjer bilježimo u „krunskom dokazu pronalska jednog od 40 britanskih ljudi zaduženih za destabiliziranje RS-a“. Riječ je o indijskom državljaninu, čija je supruga Banjalučanka, zaposlenom u jednoj beogradskoj IT kompaniji. Sve što je na osnovu tih podataka iskonstruisano možemo nazvati naprosto monstruoznim.

Ocjena: 1 (Ponovit ćemo da nižu ocjenu za sadržaje ponuđene u dnevnicima u nedjelji iza nas nemamo.)

 

BNTV: Davorov odgovor

24. – 30. septembar 2018.

UVREDE, PRIJETNJE I ODGOVORI: Sve što je RTRS u svom Dnevniku prešutio povodom uvreda i prijetnji koje je predsjednik RS-a Milorad Dodik uputio Davoru Dragičeviću, ocu ubijenog Davida, koji sa sugrađanima u Banjaluci već 189 dana traži istinu i pravdu za svog sina, mogli su vidjeti gledatelji Dnevnika 24. septembra. Na to je vezan i izvještaj s protestnog okupljanja “Pravda za Davida”, u kojem je bio sadržan i odgovor Davora Dragičevića predsjedniku RS-a.

Novinari BNTV-a podsjetili su i na ranije izjave entitetskog predsjednika o slučaju ubijenog mladića Davida Dragičevića (Dnevnik od 29. septembra, gdje je to tematizirano). Povodom posljednjih prijetnji Dragičeviću da će “osmog oktobra biti uklonjen s Trga”, preneseno je i reagovanje predstavnika opozicije RS-a koji su Dodikove postupke osudili.

PROFESIONALNO POSTAVLJENI PRILOZI: Bez nepotrebnog dizanja političkih tenzija, BNTV je izvijestio o tvrdnjama srpskog predsjednika Aleksandra Vučića o saznanjima da se strane ambasade miješaju u izborni proces u BiH/RS. Sastavni dio ovog izvještaja bile su reakcije predstavnika i vlasti i opozicije RS-a na te tvrdnje.

Ko je „jedan od 40 britanskih ljudi zaduženih za destabilizaciju RS-a”, kako to tvrdi predsjednik bh. entiteta RS, saznali su gledatelji Dnevnika BNTV-a. Kako isti trenutno boravi u Banjaluci, novinari su ga potražili i obavili s njim razgovor. I otkrili razloge njegovih putovanja na, kako je to saopšteno na ATV-u/RTRS-u, „rizične destinacije“. Tačnije, u Dohu. Koja je s balkanskih prostora jedina povezana avionskim linijama za Indiju, gdje živi njegova porodica.

Gledateljima je predočen i izvještaj Centra civilnih inicijativa (CCI) o radu Narodne skupštine i Vlade RS u posljednje četiri godine. Koji se drastično razlikuje od hvalospjeva koje aktuelna vlast na svoj račun konstantno izgovara.

ZLOUPOTREBE FUNKCIJA: I u nedjelji iza nas novinari BNTV-a nastavili su s ukazivanjem na zloupotrebu javnih funkcija i javnih sredstava od strane premijerke i predsjednika RS-a, Željke Cvijanović i Milorada Dodika, u svrhu vlastite izborne kampanje. Izdvajamo izvještaj iz Zvornika u kojem je premijerka sama sebe nahvalila kako je ulagala u pomoć tom gradu, kao da nije riječ o budžetskom novcu, odnosno novcu svih poreskih obveznika. Iz ovog izvještaja posebno izdvajamo kamerom uhvaćenu sekvencu u kojoj, kada su vidjeli novinarsku ekipu BNTV-a, članovi SNSD-a, koji su čekali dolazak Željke Cvijanović, skidaju stranačke majice i uklanjaju zastave kako bi zakamuflirali stranačku aktivnost aktuelne predsjednice Vlade RS.

Ocjena: 6

Komparativna analiza

RTRS u Dnevnicima 2 iz nedjelje u nedjelju grubo gazi sve postulate profesionalnog izvještavanja i oglušuje se o sve obaveze koje kao javni entitetski servis ima. Stoga komparativnu analizu između onog što gledateljima nude u dnevnicima u odnosu na dnevnike BNTV-a možemo izvršiti samo u dijelu onog što RTRS ne saopštava ili grubo manipulira činjenicama.