AL JAZEERA BALKANS I N1: Propusti koji se lako mogu otkloniti

Foto: Profimedia/TASS

N1 je prešutjela priču o odlikovanju Sergeja Lavrova, a Al Jazeera je publiku maltretirala polusatnim tematskim blokom o odnosima SAD-a i Irana. I to je sve od loših stvari

 

N1: Gdje je Lavrov ručao?

21. – 27. septembar 2018.

NEUTRALNO PROTIV OHR-a: U Dnevniku u 19 emitiranom 21. septembra (voditelj Amir Krivošija) Zvonko Komšić u Sarajevu i Snežana Mitrović u Banjoj Luci pratili su posjetu Sergeja Lavrova, šefa ruske diplomatije, Bosni i Hercegovini. U inače solidnim javljanjima, novinari su navodili ne toliko bitne detalje, a nisu imali kritičku crtu. Novinarka Snežana Mitrović je istakla Lavrovljevo poštovanje BiH, ističući da Bosna i Hercegovina može biti država bez protektorata i da se Lavrov zalaže za zatvaranje OHR-a. Priča o zatvaranju OHR-a nije neutralan, već stav Milorada Dodika, što se jasno moglo čuti u Dodikovim izjavama. Isto tako, u ovim javljanjima mogli smo čuti informacije o tome šta je Lavrov poklonio Mladenu Ivaniću za rođendan i gdje je ručao, ali nismo ništa kritički čuli o primanju odlikovanja koja su prije njega dobili Radovan Karadžić i Ratko Mladić, osuđenici za genocid, kao ni o tome da je odlikovan zbog zaustavljanja Rezolucije o Srebrenici u UN-u. Nije bilo govora ni o ruskom djelovanju u PIC-u koje, uz sve već pobrojano, dovodi u pitanje neutralnost Sergeja Lavrova. Javljanja novinara – uz višestruko isticanje da Rusija poštuje BiH, ne podržava niti jednu političku opciju te ostaje principijelna u djelovanju –  koncipirana su tako da se stiče dojam potpune Lavrovljeve odnosno ruske neutralnosti. Dan kasnije (22. septembar), voditeljica Emina Pazalja je istakla da je ekonomska saradnja bila u fokusu razgovora bh. političara i šefa ruske diplomatije Sergeja Lavrova, no da su “ipak” u reakcijama koje su uslijedile prevladavale političke teme i analize. U prilogu Esmira Milavića navedena je reakcija Islamske zajednice, te reagiranja pojedinih bh. i srbijanskih analitičara. Potonji su utvrdili da je sve što je Lavrov rekao u granicama korektnog. No, novinari nisu tu da evidentiraju nečiju korektnost, nego da propitaju šta se eventualno krije iza nje.

U prilogu o otvaranju obnovljenog dijela Univerzitetskog kliničkog centra Republike Srpske, kritičnost je bila svedena tek na pominjanje prijave koju je Transparency International podnio protiv SNSD-a zbog zloupotrebe u svrhu izborne kampanje. Odličan, kritički prilog o ovoj vrsti zloupotrebe je napravila Adisa Imamović (23. septembar, voditeljica Emina Pazalja). Novinarka je detaljno navela primjere, objasnila mogućnosti reagiranja CIK-a, (ne)jasnost zakona koji tretiraju ovu oblast te skrivenu zloupotrebu javnih sredstava u kampanji.

O MIGRANTIMA BEZ KSENOFOBIJE: U izdanju Dnevnika u 19 od 24. septembra (voditeljica Emina Pazalja) bio je odličan prilog Aleksandre Tolj o pronalasku oružja kod migranata u Sarajevu. Informativan, precizan, uz mnogo bitnih detalja te bez ksenofobije i senzacionalizma. Ova novinarka je i dan kasnije (25. septembar, voditelj Amir Krivošija) imala javljanje u toku ročišta ovim migrantima i to veoma informativno i važno zbog općeg stava javnosti i nekih medija koji su govorili o arsenalu oružja. Još je jedan dobar prilog u dnevniku od 24. septembra o nepravilnostima koje mogu narušiti izborni proces. No, voditeljica je istakla da tih potencijalnih nepravilnosti ima “više nego ikada ranije”, kako tvrde iz koalicije Pod lupom. Za ovakvu tvrdnju bi se morali imati odnosno navesti konkretni podaci. Posebno je šteta priloge poput ovog Adise Imamović, koji adresiraju pravu tematiku na pravi način, kvariti proizvoljnim tvrdnjama. I ove sedmice je Tina Jelin Dizdar (25. septembar) imala izuzetno precizan prilog o problemima centralnog biračkog spiska, tj. njegovog neažuriranja.

Priče iz života i privrede su bile rijetke i uglavnom emitirane u drugom dijelu emisije, ali su adresirale prave probleme poput nedostatka vode i struje u povratničkim selima te troškova grijanja građana BiH.

Ocjena: 9

 

AL JAZEERA BALKANS: Iscrpno iz svijeta

21. – 27. septembar 2018.

LAVROV, PIC I REPRIZE: I Al Jazeera Balkans je temeljitim prilogom Ivana Pavkovića u Vijestima u 20 od 21. septembra (voditelj Saša Ćeramilac) pratila posjetu Sergeja Lavrova BiH. Novinar je odlično poentirao da je orden Lavrovu dodijeljen zbog zalaganja da se ne usvoji rezolucija o genocidu u Srebrenici te da je Rusija u BiH stalno prisutna putem PIC-a u kojem pri kritici srpskih političara ima odvojeno mišljenje. Jednako temeljit prilog – uz rekonstrukciju događanja – imao je Josip Šarić povodom nestale sirijske djevojčice (24. septembar, voditeljica Anne Marie Ćurčić). Posebna vrijednost je u tome što je pružio relevantne informacije umjesto neprovjerenih koje su od početka bile vezane za ovaj slučaj. Jedna od tih neprovjerenih, a koja je demantirana u prilogu, jest i tvrdnja iz najave o “Sirijcu koji tvrdi da ga je policija Hrvatske nasilu odvojila od petogodišnje kćerke”. Lejla Nezirović je imala prilog o problemima oboljelih od dijabetesa u Kantonu Sarajevo vezanim za nemogućnost nabavke inzulina (21. septembar). Tri dana kasnije, Tarik Durmišević je imao gotovo identičan prilog pa je izgledalo kao repriza.

IRANSKO-AMERIČKI MARATON: Izdanje vijesti od 26. septembra (voditeljica Irena Kuldija) bilo je bogatije vijestima iz BiH u odnosu na druga izdanja. Ističe se detaljan i neostrašćen izvještaj s presude Sanjinu Sefiću, kao i izvještavanje o slučaju Davida Dragičevića. Ivica Puljić je, javljajući se iz Washingtona, ukratko prepričao istup Kolinde Grabar-Kitarović u UN-u, pri čemu nije problematizirao njene stavove.

Inače, ove sedmice bilo je manje vijesti iz BiH, a posebna pažnja je, sasvim opravdano, posvećena AJB DOC Film Festivalu. U Vijestima u 20 koje je 22. septembra vodila Dalija Hasanbegović, ovo je bila jedina vrijedna informacija iz BiH, dok su gledatelji bili zamoreni prilozima poput onog o kineskom zakonu o putnicima u Hong Kongu. Suprotno od ovoga, 25. septembra (voditelj Saša Ćeramilac) tematiziran je sukob SAD-a odnosno politike Donalda Trumpa i Irana. U bloku koji je trajao gotovo pola sata, i više odgovarao specijalnoj emisiji nego formatu vijesti, bilo je mnogo prepričavanja na temu ko je šta rekao. Sve se moglo riješiti jednim temeljitim, jezgrovitim i konciznim prilogom kakve inače pravi ova televizija.

Ocjena: 9

KOMPARATIVNA ANALIZA

Obje televizije su uz neznatnu razliku u kvaliteti imale priloge o beogradskom sastanku u vezi s izgradnjom autoputa Sarajevo – Beograd. Isto se odnosi i na proteste “Pravda za Davida”.

Iako je Al Jazeera Balkans bila temeljitija u vijestima iz svijeta, N1 je imala odlične priloge na ovu temu. U tim prilozima, posebno onim koji su se ticali odnosa Amerike i Irana, televizija N1 je bila konciznija i jasnija negoli Al Jazeera Balkans. Također, N1 je ove sedmice imala znatno širi spektar domaćih tema. S druge strane, Al Jazeera Balkans je u svakom od priloga imala izraženiju kritičnost, što je svakako pohvalno.

Posebno treba istaknuti činjenicu da su obje televizije imale novinarska javljanja s požarišta na Pelješcu te da su gledatelji izvještavani veoma detaljno, precizno i bez senzacionalizma.

I na Al Jazeeri Balkans i na N1 ove su sedmice životni problemi građana BiH ostali u drugom planu, uz izuzetak par priloga.