ATV: Otvoreno protiv Davora Dragičevića

Foto: FB/Pravda za Davida

Kako se bliže izbori, tako ATV sve negativnije izvještava o Davoru Dragičeviću i grupi „Pravda za Davida“. TV1 prati važne teme u kontinuitetu i ne podilazi političarima

 

ATV: Ko ruši Republiku Srpsku?

19. – 25. septembar 2018.

SERGEJ LAVROV JE STIGAO U BANJALUKU, U SARAJEVU SAMO USPUT: Događaj dana 21. septembra je posjeta Banjaluci ministra inostranih poslova Rusije Sergeja Lavrova. U danima koji su prethodili, ATV je spremio kontekst koji odgovara vladajućoj koaliciji: Lavrov dolazi isključivo u Banjaluku i kod Milorada Dodika. Posjeta Istočnom Sarajevu i Sarajevu je samo usputna. Akcenat je stavljen na političke poruke, a ne na infrastrukturne projekte koji su važniji za građane BiH. Milorad Dodik je ponavljao kako Lavrov podržava njegove ideje i kako će zagovarati da prestane miješanje međunarodne zajednice. Naravno, ovaj medij se nije bavio analizom toga šta predstavlja uticaj Rusije u BiH/RS-u ako nije „miješanje“ koje Milorad Dodik toliko potencira kao negativno kod drugih? U nastavku izvještavanja Nataša Milojević govori o svečanosti kod srpsko-ruskog hrama u Banjaluci, gdje se ponovo stvara besplatan prostor za promociju političkih poruka Milorada Dodika. Kao treći prilog je emitovana informacija o tome kako je Sergej Lavrov bio i u Sarajevu, gdje se sastao s Predsjedništvom BiH: tu je Lavrov istakao kako podržava integritet Bosne i Hercegovine i Dejtonskog sporazuma. Na osnovu čega onda Milorad Dodik smatra da Rusija podržava njegove političke ideje, na to nismo dobili odgovor od ATV-a. Na kraju izvještavanja o ovoj temi Jelena Grahovac je spremila promotivni prilog o uspješnom obezbjeđenju događaja sa sigurnosnog aspekta. U svakom slučaju, kada su u pitanju posjete važnih inostranih zvaničnika, publici je potrebna analiza efekata posjete, a ne samo ceremonijalni i svečani aspekt.

SLUČAJ DRAGIČEVIĆ U RUHU RUŠENJA RS-a: Kako se bliže izbori, tako ATV sve više preuzima kontekst negativnog izvještavanja o Davoru Dragičeviću i grupi „Pravda za Davida“. Do sada su uglavnom zanemarivali sve što oni rade, ali od 20. septembra zauzimaju sličan stav kao RTRS: kako tvrde „stručnjaci“, iza aktivnosti Davora Dragičevića stoji motiv rušenja RS-a. Dakle, 20. septembra Tatjana Brestovac govori o tome kako je grupa „Pravda za Davida“ otišla do Policijske uprave u Banjaluci nakon „navodnog“ napada na Davora Dragičevića. Prva izjava koja se emituje nije Davorova ili nekoga iz policije, nego – Milorada Dodika! On kaže, a ATV nekritički prenosi, da je na sceni zloupotreba tragedije, a da je Kormakova odgovorna za takvo nešto?! Nikakvog dokaza niti pokušaja da se dokaže ta tvrdnja. Nakon njegove izjave slijedi još pet izjava u kojima se ponavlja ista mantra: „svako normalan“ vidi da je u pitanju rušenje RS-a. Mjesecima ATV zanemaruje izvještavanje o Davoru Dragičeviću, napominjući kako nema dokaza o umiješanosti Tužilaštva i MUP-a RS-a, ali kada neki Duško Vukotić ili Milan Jolović kažu da je u pitanju manipulacija – onda ATV to svesrdno prenosi i ne objašnjava. U narednom prilogu opet se počinje s time šta je rekao Milorad Dodik, pa se nastavlja emitovanjem amaterskih snimaka u kojima Davor Dragičević proziva sve redom. Amaterske snimke u kojima predsjednik RS-a Milorad Dodik prijeti Davoru Dragičeviću (kako će ga skloniti sa Trga nakon izbora) ATV ne prenosi.

NOVO KRILO BOLNICE U BANJALUCI: ATV jeste spomenuo da dio zdravstvenih radnika planira štrajk upozorenja na dan otvaranja sjevernog krila Univerzitetsko-kliničkog centra u Banjaluci, ali apsolutno ih je prikazao kao „negativce“. Zašto? Promotivno izvještavanje o uspjesima Kliničkog centra, jednostavno, zapita građane: zašto ovi štrajkuju kad imamo najmoderniju zdravstvenu njegu u Evropi? Pored priloga u kojem se nabrajaju samo pozitivne strane novog krila (i u kojima Milorad Dodik i Željka Cvijanović ponavljaju političke poruke), vrhunac predstavlja intervju s ministrom zdravlja i socijalne zaštite Draganom Bogdanićem. Naime, odmah nakon promotivnog priloga, Nenad Knežević uživo u studiju razgovara s Draganom Bogdanićem i postavlja mu sljedeća pitanja: koliko ste čekali na ovo; rekli ste da vam sve izgleda bolje nego što ste očekivali, šta mislite o tome; šta dobijaju pacijenti; ministar iz Srbije vas pohvalio, šta mislite o tome, i slično. Matrica pitanja na ATV-u je jasna kad je u pitanju vladajuća stranka: konstatovati uspjeh Vlade RS-a i onda pitati šta sagovornik misli o tome. A pošto je sagovornik takođe iz Vlade RS-a, naravno da će građanima isticati samo pozitivne strane.

IZDVAJAMO:

U Centralnim vijestima od 20. septembra ATV prenosi vijest o posjeti Banjaluci novog ambasadora Velike Britanije u BiH Matta Fielda. Sve što je voditelj rekao je da se on sastao „s novinarima koji izvještavaju protiv vlasti“. Ostalo je nejasno zašto se to ističe kao alarmantno, kao da je novinarski zadatak nešto drugo (možda promovisanje vlasti).

Ocjena: 3

 

TV1: Mogućnost izborne manipulacije?

19. – 25. septembar 2018.

IZBORNE MANIPULACIJE: U Dnevniku od 19. septembra TV1 počinje priču o potencijalnim manipulacijama izbornim procesom. Kreće se od informacije da je 150.000 ljudi prijavljeno da glasa iz inostranstva, a da oni istovremeno žive u BiH. Budući da je ovo otvorilo mnoga pitanja, Adisa Herco analizira pozicije CIK-a i IDDEEA-e kada je u pitanju birački spisak: ko je odgovoran za integritet podataka? Ovdje se novinarka poziva na Izborni zakon BiH koji je jedini mjerodavan, citirajući da je CIK odgovoran. Ovo je dobar primjer kako se praktikuje odgovorno novinarstvo: ne kreće se od izjava onih koji su direktno uključeni nego od činjenica, a to je u ovom slučaju zakon. Dan kasnije, Jovanka Nina Todorović se bavi istom temom, ovaj put se prostor daje političkim kandidatima, od kojih je većina izrazila zabrinutost zbog nelogičnih podataka. Kako narednog dana nije bilo novih dešavanja, TV1 22. septembra prenosi informaciju kako je Žurnal.info objavio spisak građana za glasanje iz inostranstva. Kako bi se ova prilično zamršena priča spustila na nivo građana, slijedi priča stanovnika Modriče koji objašnjavaju konkretne primjere: jedan stanovnik je koristio regresirano gorivo, nakon čega je neko zloupotrijebio njegove podatke i prijavio ga da glasa negdje u Hrvatskoj. U Dnevniku 24. septembra imamo novu informaciju, utvrđeno je da se broj ličnih karti ne mora poklapati s brojem stanovnika: TV1 se i ovdje ponio profesionalno, jer je objavio drugu stranu priče.

POSJETA SERGEJA LAVROVA: TV1 je posjetu Sergeja Lavrova stavio u mnogo širi kontekst: posjeta je prvenstveno usmjerena na BiH, a glavna poruka Lavrova je da Rusija podržava Dejtonski sporazum. Nakon toga prenosi se izjava ruskog ministra o tome kako su njegovi favoriti građani u BiH, koji trebaju da glasaju. Kao treći prilog je emitovana priča o posjeti Lavrova Banjaluci, gdje su prenesene izjave glavnih aktera. Međutim, i dalje je ostalo nejasno kakav je efekat posjete Sergeja Lavrova? Amira Jablan u drugom dijelu Dnevnika analizira poruke ruskog ministra, povlačeći paralelu između Erdogana i Lavrova.

ŠTA MOŽE PARLAMENT FBiH DO KRAJA MANDATA: Tokom sedmice TV1 je pratio razvoj situacije oko potencijalne sjednice u FBiH kojom bi se riješio problem izbornih jedinica. U Dnevniku od 22. septembra Slađan Tomić radi priču o šansama da se zakon promijeni, prenoseći izjavu predsjedavajuće Doma naroda Parlamenta FBiH, koja eksplicitno kaže da će sazvati sjednicu, ali da Klub Hrvata neće podržati prijedlog. Sjednica Doma naroda je sazvana, pa Adisa Herco analizira dva moguća scenarija. Ispostavilo se da je problem mnogo dublje prirode nego što se mislilo, jer postoje neslaganja o tipu većine koja je potrebna za usvajanje, te eventualno pokretanje vitalnog nacionalnog interesa. Ova priča je značajna za izborni proces u BiH, pa se može reći da je TV1 ponovo opravdao povjerenje građana.

IZDVAJAMO:

TV1 je konstantno izvještavao o problemima u zdravstvu RS-a, tako da njima novi štrajk upozorenja nije bio iznenađenje. Takođe, otvaranje novog krila u UKC-u u Banjaluci stavili su u kontekst političke platforme, što se i moglo zaključiti na osnovu onoga što je rečeno. Napomenuto je i da je Transparency International BiH podnio CIK-u prijavu zbog potencijalnih manipulacija bilbordima (zbog reklame „Svi pod jedan krov“).

Ocjena: 9

Komparativna analiza:

Posjeta Sergeja Lavrova je bila događaj sedmice, a razlika u kontekstualizaciji je pokazala i razliku u profesionalnosti: dok je ATV na sve moguće načine pokušavao povećati značaj Milorada Dodika, TV1 je o posjeti izvještavao hronološki. Druga razlika je vidljiva u događajima u vezi s otvaranjem novog krila u UKC-u u Banjaluci: ATV zanemaruje najavljene štrajkove radnika u zdravstvu, ističući samo pozitivnu stranu o tome kako sada doktori u Banjaluci imaju prave uslove za rad. Ostaje nejasno zašto ATV, onda, nije analizirao u kakvim su to uslovima radili doktori do sada? TV1 je, sa druge strane, prenosio informacije o nezadovoljstvu zdravstvenih radnika i izvještavanje o otvaranju novog krila stavio u kontekst političke platforme.