Foto: S. Pasalic

Pored otvorene političke propagande, veoma je prisutan i prikriveni politički marketing. Glavni heroj u svim situacijama je Luka Petrović

Kada se analizira medijska slika istočne Hercegovine, u fokusu je prvenstveno regionalni centar Trebinje, koji daje takt celom području. Pored dopisništava „velikih medija“, tu deluje i oko dvadeset portala, što na prvi pogled ostavlja utisak pluralizma u temama i novinarskom izrazu.

Horski nastup

Međutim, čak i površan pogled pokazuje da se radi o inflaciji portala s manje-više istim vestima koje se najčešće prenose sa RTRS-a ili agencije SRNA. Tako da se može reći da se njihov doprinos informisanju ogleda u horskom ponavljanju istih stavova i medijskih poruka kako prosečni konzument ne bi imao dilemu šta je preovlađujući način razmišljanja i koji je prihvatljivi pogled na stvarnost. Činjenica da se radi o malim sredinama u kojima je pritisak okruženja na pojedinca veoma izražen svemu daje posebnu težinu, pa se može reći da je nametnuti diktat u datim okolnostima „osuđen“ na uspeh.

Regionalna Herceg TV je s prošlogodišnjom promenom vlasničke strukture promenila i uređivački koncept. Nova orijentacija podrazumeva širenje optimizma i podršku lokalnoj vlasti oslobođenu primesa kritike. Napredak Trebinja u svakom pogledu je ogroman, a zasluge lokalne vlasti koju predvodi Luka Petrović, generalni sekretar SNSD-a i nosilac poslaničke liste u Izbornoj jedinici 9, nemerljive su. Ovakav odnos se lako čita i iz Izbornog bloka Herceg TV-a, gde se od 16 vesti samo tri odnose na stranke koje čine Savez za pobjedu (SzP). Ostale su vezane za SNSD i njegove koalicione partnere ili one koji s njima koketiraju, kao, recimo, Ujedinjena Srpska.

Tu je, naravno, mesto pronašla i vest agencije SRNA o istraživanju javnog mnjenja za „jednu međunarodnu organizaciju koje je radila renomirana agencija“. Gledaocu, odnosno čitaocu se ne pružaju odgovori na pitanja: koja organizacija i koja agencija je radila istraživanje, niti mogućnost da se sam odredi u pogledu njihovog renomea i važnosti. Ono što je za uredništvo i autore primarno u vesti su rezultati istraživanja koji pokazuju da je SNSD u ubedljivoj prednosti.

Prenošenje sadržaja pomenute agencije je za Herceg TV, kao i za ostale portale poslednjih meseci ustaljena praksa. Sigurno mesto za svoj glas kroz otvorena pisma tu imaju opskurna udruženja i portali bez impresuma, a u kojima se, po pravilu, neargumentovano obračunava s neistomišljenicima.

I funkcioner i kandidat – prikriveni marketing

Većina analitičara je jednoglasna u oceni da je izborna groznica počela mnogo pre 7. septembra, pa ukazuju i na opasnost ulaska u stanje permanentne kampanje. U tom smislu ni istočna Hercegovina nije izuzetak. Ipak, u poslednje dve sedmice vidljivo je intenziviranje političkih aktivnosti, a s njima i aktivnosti lokalnih funkcionera. Mediji su tu stavljeni pred još jedan izazov, a to je kako razlučiti stvarne aktivnosti jednog funkcionera koje diktira priroda službe od njegovih promotivnih aktivnosti kao kandidata na izborima.

Na osnovu analize medijskih sadržaja koji se plasiraju nameće se zaključak da je rešenje kome se pribeglo interes javnosti i struke stavilo u drugi plan. Otuda su pored otvorenog izbornog programa u vidu neposrednog predstavljanja i izveštaja sa konferencija za štampu, tribina i konvencija, političkim akterima, pre svega vladajuće koalicije, date mogućnosti političke promocije sakrivene iza privrednih ili društvenih aktivnosti.

Pa je tako Luka Petrović, gradonačelnik Trebinja i istovremeno nosilac liste za NSRS iz IJ9, bilo da se pojavljuje kao donator Udruženju dijabetičara, da organizuje prijem za džudiste, otvara drugi studio Radio Trebinja ili pokreće inicijativu finansiranja stambenih objekata majkama poginulih boraca, glavni junak vesti kako na Herceg TV-u tako i na trebinjskim portalima.

Jedan od njih je Trebinje live, koji za sebe tvrdi da je najčitaniji portal u istočnoj Hercegovini. Spada u grupu lokalnih medija primarno fokusiranih na informacije iz trebinjske komune, pa otuda permanentno izveštavaju o aktivnostima gradske uprave.

Valjda zbog pomenute čitanosti koju tvrde da imaju, smatrali su se pozvanim da u prvoj sedmici izborne kampanje organizuju anketu o ishodu glasanja 7. oktobra. Rezultati su objavljeni 13. septembra, a prema njima bi „apsolutni pobednici bili SNSD i njihovi koalicioni partneri“.

Navedeno je da je u anketi učestvovalo nešto preko devet hiljada posetilaca sajta, a do kraja izbora će se obaviti još dva ovakva ispitivanja javnog mnjenja.

Inače, ako je Trebinje live „vaš prozor u svet“ i jedini izvor informisanja, bićete u uverenju da u ovom kutku BiH nema problema. Barem nema onih koje gradska uprava ili, eventualno, Vlada RS-a nisu kadre da reše. U poslednjih deset dana nije objavljena ni jedna vest o nečemu lošem. Sve sami uspesi, podvizi, što lični što kolektivni. Investicije koje pristižu, privredni razvoj koji je u zamahu, infrastruktura koja će da se gradi, turistički bum, optimizam koji buja ostavljaju u uverenju da u „regiji sunca“ senka ne postoji.

Medijski radnici, a ne novinari

Na sličnom fonu je i portal eTrebinje, koji se zbog promotivnih tekstova povezuje s energetskim sektorom – rukovodiocima preduzeća Elektroprivreda RS-a i Hidroelektrana na Trebišnjici (HET).

Pomenuti sajt je, recimo, 14. septembra preneo intervju s Ilijom Tamindžijom, aktuelnim poslanikom u NSRS-u i kandidatom za istu funkciju na listi SNSD-a.

Tamindžija je, inače, jedan od direktora HET-a i u bliskim porodičnim vezama s gradonačelnikom Trebinja Petrovićem. Mada bez naznake da se radi o plaćenom političkom oglašavanju ili sponzorisanom tekstu, sadržaj intervjua jasno pokazuje da je reč o otvorenoj političkoj promociji pomenutog kandidata, čime se prosečan čitalac dovodi u zabludu da se radi o novinarskom tekstu. Naime, Tamindžija se predstavlja kao inženjer kome Hercegovci veruju pa su ga dva puta do sada birali da ih predstavlja u NSRS-u. U tom periodu su pokrenuti mnogobrojni projekti i otpočeo je preporod Hercegovine koji treba da se nastavi. Bila je to prilika i da se ponovi mantra o stranim centrima moći i rušenju RS-a, štetnom delovanju Saveza za promjene, koji narušava mirnu atmosferu.

Budući da je intervju s Tamindžijom usledio nakon javnih optužbi predsednika Sindikata Opštine Nevesinje da Tamindžija vrši mobing nad radnicima Opštine, ni jedan novinar ne bi propustio priliku da postavi pitanje koje bi rasvetlilo incident koji je početkom septembra skrenuo pažnju javnosti na ovog poslanika. Stoga se ovaj sadržaj može jedino posmatrati kao medijski pokušaj da se anulira negativan publicitet koji je Taminžija dobio početkom meseca.

Intervju je objavio prilično anonimni Top portal, koji spada u veliku grupu medija bez impresuma. Ako je verovati geografskoj karti na portalu, sedište im je u Mostaru, a bave se uglavnom vestima iz RS-a. „Transparentno, objektivno, provereno i pošteno su vodilje u novinarstvu“ – stoji u odeljku „O nama“.

Čitalačkoj publici ostaje nejasno i s kim je kandidat Tamindžija razgovarao i zašto se odlučio da svoje poverenje da portalu koji od javnosti krije imena novinara i odgovornog urednika.

Sa druge strane, potpuno je jasno zašto je taj intervju preneo eTrebinje. On ima razumevanje za „diskretne medije“, jer ni sami, osim kontakt-telefona i mejla, ne navode imena i prezimena osoba koje stoje iza objavljenih sadržaja.

Tezu da je u manjoj sredini pritisak jači potvrđuje i ovaj kratak osvrt na sadržaje medija u istočnoj Hercegovini. Izdvojeni primeri ukazuju na stvarnost u kojoj su politički akteri ujedno i kreatori drugih aspekata života. Tako skoncentrisana moć u rukama pojedinca ili male grupe, bez mehanizama kontrole, neminovno vodi ka despotskom ponašanju. Sigurno je da ovakve okolnosti ne pogoduju medijima koji posustaju, a neki i odustaju od elementarnih profesionalnih pravila. Pojedini medijski poslenici su ocenili da je komotno, a neretko i lukrativno biti instrument u rukama predstavnika vlasti. Rezultat je sve veća diskrepancija između novinara i medijskih radnika koji se, kako je primetio jedan kolega, bave istom profesijom, ali ne rade isti posao.