RTRS I BNTV: Dva lica iste stvarnosti

Foto: Srna

RTRS nastavlja obasipati publiku neprofesionalno urađenim izvještajima, zbog kojih ga je teško porediti s bilo kojom medijskom kućom u Bosni i Hercegovini

 

RTRS: Nikad na pravoj strani

10. – 16. septembar 2018.

INSINUACIJE I KOMENTARI: U istom danu kada je policija slobode lišila jednog od napadača na novinara Vladimira Kovačevića, ta vijest emitovana u Dnevniku 2 (10. septembar) nije mogla proći bez insinuacija i komentara. Nakon prenošenja izjave ministra unutrašnjih poslova RS-a da „napad nema političku pozadinu“, Nada Veletić dodaje i vlastite opservacije da su „time srušene teze onih koji su kovali teorije zavjere da iza napada na Kovačevića stoji neko iz vlasti“. Ko je te teze „servirao“, novinarka ne navodi, ali zaključuje krajnje maliciozno da „možda imaju neki drugi koji stoje iza napada na novinara“. Zanimljivo je da je saopšteno da se napadač na Kovačevića „brani šutnjom“ pa bi bilo onda za očekivati i pitanje kako se zna da napad nije politički motivisan. Bilo bi za očekivati, ali to je RTRS.

HAJKA NA DAVORA: I kao da iz napada na Kovačevića nije izvučena nikakva pouka, apeli medijske zajednice i kolegama novinarima (prevashodno RTRS-u i ATV-u) i političarima da prestanu targetirati kako novinare tako i građanske aktiviste te političke oponente, bili su uzaludni. Na meti centralnog Dnevnika javnog servisa RS-a ponovo su se našli Davor Dragičević, otac ubijenog mladića Davida Dragičevića, i najistureniji članovi grupe „Pravda za Davida“. Grubo i svjesno vadeći iz konteksta poruke koje otac ubijenog djeteta ponavlja preko 170 dana s banjalučkog Trga Krajine, imputira mu se da uz podršku opozicije “priprema isti scenarij već viđen u regionu“. Iako nigdje ne spominju niti beogradski pokret Otpor niti DOS koji su zajedničkim snagama ustali protiv režima srbijanskog predsjednika Slobodana Miloševića, samim spominjanjem dignute pesnice jasno označavaju na šta se aludira.

PROTIV AKTIVISTA: Osim Dragičevića i grupe „Pravda za Davida“, na meti su se našli i građanski aktivisti te, kako je navedeno, “podobni mediji“. U nedostatku niti jednog valjanog dokaza koji bi podastrli javnosti, smišlja se kombinatorika kako udruženim snagama namjeravaju rušiti vlast RS-a, pa i samu RS. Biraju se ljudi koji jesu ili nisu dolazili ili dolaze na Trg Krajine da bi se optužili da su preko nevladinih organizacija već ranije imali rušilačke namjere prema RS-u, a njihove organizacije da „peru novac za Dragičevića“. Koliko daleko može ići RTRS, svjedočili smo u izvještaju emitovanom u Dnevniku 12. septembra, kroz komentar da je “riječ o istim ljudima koji su bili okupljeni i oko Vulića“. Ovdje valja objasniti kontekst tog komentara. Naime, Željko Vulić građanin je Banjaluke kome je nelegalno uzurpiran dio zemljišta u isto vrijeme kada je kontroverzni banjalučki biznismen, uz blagoslov vlasti i bez valjanog zakonskog osnova, počeo gradnju poslovnog objekta na zelenoj površini u centru grada, jer se graničio s tom parcelom. Građani Banjaluke digli su glas protiv nasilja Radišića i policije nad Vulićem, i evo, šest godina kasnije, optuženi su za kontrarevoluciju. Krunski dokaz je fotografija njih nekoliko kada su izrazili podršku građanima Istanbula koji su protestovali na trgu Taksim.

VIDJET ĆETE VI KAD LAVROV DOĐE: Prolongiranje posjete Sergeja Lavrova, ministra spoljnjih poslova Ruske Federacije BiH, iskorišteno je za novi napad na opoziciju u RS-u, odnosno njene predstavnike u institucijama BiH. Iako zvaničnog obrazloženja o odgodi posjete nije bilo, RTRS zna da je razlog tome „odbijanje institucija BiH da Rusima daju zvanični spisak nepoželjnih za BiH ruskih državljana“. Ali, prijete novinari RTRS-a zvaničnicima naše zemlje, kad Lavrov dođe vidjet će svoje.

PROTIV IVANIĆA: Na udaru se, zbog stavova o odnosu Srbije prema RS-u u vrijeme izborne kampanje, našao i član Predsjedništva BiH Mladen Ivanić. Njegova ocjena da Srbija ne bi trebala da se miješa u kampanju i zauzima bilo čiju stranu u dnevnicima je predstavljena kao prvorazredan politički skandal. Pitamo se s pravom zar doista uredništvo Dnevnika smatra da javnost u BiH ima toliko plitku pamet? I da niz zvaničnih posjeta visokih zvaničnika Srbije RS-u, zajedničke sjednice vlada te sastanci isključivo s predstavnicima vlasti ovog bh. entiteta jasno ne ukazuju čiju stranu drži srpski predsjednik Aleksandar Vučić.

Sve ostalo što je gledaocima u nedjelji iza nas ponuđeno zbir je jasnih zloupotreba funkcija i javnih resursa u svrhu stranačke kampanje. Namjere zvaničnika su jasne, a javni servis da ima i „p“ od profesionalnosti takođe bi to prepoznao i takve informacije selektovao.

Izdvojeno

Posebna pažnja dana je, kako je navedeno, prvoj osuđujućoj presudi za ratne zločine nad Srbima u Podrinju. Uz puno poštovanje žrtava i porodica, ostaje pitanje da li se trebalo, bez prethodnog upozorenja da je riječ o uznemirujućim snimcima, puštati snimak gdje majka jedne od žrtava drži ekshumiranu lubanju i nad njom plače.

Ocjena: 1 (Nažalost, ponovit ćemo, nižu ocjenu od ove nemamo.)

 

BNTV: Sve više kampanje, sve manje života

10. – 16. septembar 2018.

LANČANE REAKCIJE: Kako se izborna kampanja zahuktava, podizanje političkih tenzija ostavlja malo prostora za bavljenje temama koje su za svakodnevni život građana važnije od stavova pretendenata na vlast nakon oktobra.

Stoga ističemo da se unatoč tome našlo prostora i za te teme. Izdvajamo izvještaj koji se bavio novim povećanjem cijena brašna, a što za posljedicu ima i lančane reakcije cijena kruha. Dobar prikaz nezadovoljnih ratara koji smatraju da je cijena pšenice potplaćena i pekara koji pak rast cijena svojih proizvoda pravdaju odlukom vlade o obavezi povećanja plata radnicima. Vidjeli smo i anketu u kojoj građani samo izražavaju nezadovoljstvo i nemoć nad  novim atakom na ionako skromne kućne budžete.

KONAČNO PRAVO ISTRAŽIVANJE: Za razliku od RTRS-a koji već duže vremena donosi izvještaje o istraživanju javnog mnijenja, ali bez navođenja imena agencija, konačno je objavljeno i jedno za koje se zna ko iza njega stoji. U Dnevniku 12. septembra gledaoci su informisani o istraživanju beogradske agencije „Demostat“, rađenom od 14. do 28. avgusta na uzorku od 1.510 ispitanika, prema kojem su u prednosti i stranke okupljene u Savez za pobjedu i njihovi kandidati za predsjednika RS-a i člana Predsjedništva BiH.

BNTV nastavlja s praksom svakodnevnog informisanja s protestnih okupljanja „Pravda za Davida“. Javnosti su predočene i aktivnosti međunarodnog advokatskog tima koji zastupa porodicu Dragičević.

Izdvojeno

BNTV je, jednako kao i RTRS, izvijestio o „prvoj osuđujućoj presudi za ratne zločine nad Srbima u Podrinju“. I čak eksplicitnije nego RTRS prikazao dugi snimak majke jedne od žrtava koja u ruci drži lubanju. Ponavljamo, uz puno poštovanje žrtava i tuge porodice, ovakvi eksplicitni snimci uznemirujući su za javnost i na to gledaoci trebaju biti upozoreni.

Ocjena: 6

Komparativna analiza

Sadržaj dnevnika RTRS-a emitovanih u nedjelji iza nas donio je niz krajnje neprofesionalno urađenih izvještaja da je teško napraviti komparaciju s bilo kojim dnevnikom medijskih kuća u BiH, pa tako i s BNTV-om.