ATV i TV1: Dodik protiv Stanivukovića

Foto: Srna

Obje televizije izvijestile su o incidentu u Čelincu između Milorada Dodika i Draška Stanivukovića. ATV je uokvirio priču u kontekst bezbjednosti predsjednika RS-a. Za TV1 ovakav (pseudo)događaj predstavlja privlačenje pažnje po svaku cijenu

 

ATV: Blagi zaokret ATV-a, uprkos nastavku promotivnih priloga

5. – 11. septembar 2018.

POČETAK PREDIZBORNE KAMPANJE: Predizborna kampanja je zvanično počela 7. septembra, pa je ATV prvih šest priloga posvetio upravo toj temi. Ako se ovaj blok posmatra izolovano od ostatka Centralnih vijesti, možemo reći da su prilozi donijeli uravnotežen pristup, s elementima prikrivenog favorizovanja vladajuće koalicije. Na primjer, na prvom mjestu je prilog o prvom danu kampanje iz ugla SNSD-a i koalicionih partnera, nakon čega slijedi kraći prilog o Savezu za pobjedu i njihovim aktivnostima. Dakle, elementi uravnoteženosti su ispoštovani u davanju šanse za iznošenje stavova, ali njihov tretman nije bio ravnopravan. To se vidi u ostatku Centralnih vijesti, jer je vijest o pokretanju optužnice protiv dva službenika MUP-a RS-a u slučaju Davida Dragičevića tek sedma. U istom prilogu se emituje snimak kada je Milorad Dodik prišao Davoru Dragičeviću, nakon čega je uslijedila kraća svađa. Ovdje je ATV pristupio uravnoteženo jer nije bilo priloga već je emitovan samo snimak događaja – međutim, već u sljedećem prilogu ova televizijska kuća se vraća svojoj promotivnoj službi, emitujući izjavu Milorada Dodika o tome da „Srbi na nivou bh. institucija ne rade u interesu Srpske“.

Nakon malog zatišja u promotivnim prilozima (8. i 9. septembar), PR namjere ATV-a se mogu prepoznati 10. septembra u prilogu o predstavljanju novog helikoptera. Nema analize utrošenih sredstava i realnih potreba, nego samo hvalospjevi Milorada Dodika i Željke Cvijanović.

DRAŠKO STANIVUKOVIĆ I MILORAD DODIK – KO JE KOGA NAPAO: Vijest dana 9. septembra je priča o napadu odbornika Draška Stanivukovića (kandidata PDP-a) na predsjednika RS-a, odnosno predsjednika SNSD-a Milorada Dodika. Ili je, ipak, bilo obrnuto: Dodik napao Stanivukovića? Događaj se odigrao u Čelincu na svečanom otvaranju početka radova na izgradnji mosta, tj. nije se radilo o stranačkom mitingu SNSD-a, kako su izvijestili pojedini mediji. Draško Stanivuković je objavio snimak događaja s Miloradom Dodikom, na kojem jasno tvrdi da ga je predsjednik RS-a udario. Sa druge strane, SNSD je na vanrednoj konferenciji tvrdio suprotno: Draško Stanivuković je pokušao kamenjem napasti Dodika, zbog čega su tri lica privedena u policiju. Vanja Vasilić se javila uživo iz Čelinca, gdje je ponudila osnovne detalje i izjavu Draška Stanivukovića. Zatim, Tijana Kecman u prilogu donosi snimak događaja iz drugog ugla, ali se ni na njemu ne vidi šta se zapravo desilo. Očekivano, Milorad Dodik, Željka Cvijanović i Branislav Borenović su iskoristili priliku za politički okršaj, tako da prilog nije mogao odgovoriti na pitanje šta se stvarno desilo. Takođe, skrećemo pažnju da je prilog urađen na fer i uravnotežen način, jer su svi akteri imali pravo na odgovor.

Pozitivan dojam je kasnije nestao, jer ATV ponovo emituje promotivni video SNSD-a iz Čelinca, gdje su govorili samo funkcioneri/kandidati SNSD-a, bez analize i suprotnih gledišta.

KO JE NAPAO NOVINARA VLADIMIRA KOVAČEVIĆA: Udarna vijest 10. septembra je informacija da je uhapšen Marko Čolić, osumnjičeni za napad na novinara Vladimira Kovačevića. Tijana Kecman oprezno koristi dostupne informacije, jer je poznato da se osumnjičeni brani ćutanjem, te se ne može govoriti o potvrđenim činjenicama. Ipak, u izjavama ministra unutrašnjih poslova RS-a Dragana Lukača postoje konstrukcije „napadač“, a ne „osumnjičeni za napad“, jer se poziva na informaciju da je Vladimir Kovačević prepoznao navedeno lice. Međutim, dok se ne okonča sudski postupak, glavni osumnjičeni treba da bude upravo to – osumnjičeni. Konfuziju je stvorilo prenošenje Kovačevićeve izjave sa Twittera, u kojoj kaže da ne poznaje napadača, pa građani mogu steći dojam da on govori o procesu prepoznavanja na koji se Lukač poziva. Međutim, za prilog se može reći da je urađen novinarski profesionalno, jer je novinarka poštovala presumpciju nevinosti.

IZDVAJAMO:

ATV je propustio da tematizuje problem u zdravstvu RS-a, jer je najavljen štrajk radnika na isti dan kada je planirano otvaranje novog krila Univerzitetsko-kliničkog centra. Takođe, značajan dio Centralnih vijesti bio je posvećen predsjedniku Srbije Aleksandru Vučiću i posjeti Kosovu (prenošene su samo njegove izjave).

Ocjena: 4

TV1: Životne teme prije predizborne kampanje

5. – 11. septembar 2018.

KO JE REKAO IZBORNA KAMPANJA: TV1 nije tematizovao zvanični početak predizborne kampanje, nego je Dnevnik od 7. septembra počeo nastavkom priče o djeci s poteškoćama u razvoju. Jovanka Nina Todorović je prenijela atmosferu u kojoj su roditelji djece tražili od kantonalnog ministra Elvira Kazazovića da na licu mjesta rješava njihov problem. Ono što je pozitivno u ovom prilogu je što nema politizacije, tj. ne daje se prilika političkim akterima da koriste ovaj prostor kao podlogu za okršaje: cilj ovog priloga je pronalazak rješenja, a ne svaljivanje krivice. Slađan Tomić 10. septembra prati razvoj ove teme, u priču se umiješao premijer Kantona Sarajevo Adem Zolj, koji je ponudio rješenje roditeljima, pa je Elvir Kazazović dobio priliku da kaže svoju stranu priče. Roditelji nisu tražili dodatnu problematizaciju, budući da su zadovoljni ponuđenim rješenjem. TV1 je 7. septembra takođe izvijestio o susretu Milorada Dodika i Davora Dragičevića, emitujući samo video, bez dodatne tematizacije. Dan kasnije, 8. septembra, Amira Jablan radi kritički osvrt na mandat trenutne vlasti u BiH, što je pozitivan primjer orijentacijske uloge medija u predizbornoj kampanji. Naime, mediji trebaju građanima omogućiti priliku da donesu informisan izbor, a to je nemoguće bez analize učinjenog. Lako je prenositi obećanja i reklame političara, ali građani od toga nemaju direktne koristi.

SUKOB MILORADA DODIKA I DRAŠKA STANIVUKOVIĆA: TV1 je 9. septembra otvorio Dnevnik slučajem Dodik-Stanivuković, ali su ga smjestili u kontekst pseudodogađaja: umjesto civilizovane kampanje, na sceni je privlačenje pažnje. Slađan Tomić nije dozvolio dodatnu politizaciju ove situacije, prenio je isključivo izjave Milorada Dodika i Draška Stanivukovića. U situacijama kada novinari nemaju dovoljno informacija, najbolje što se može učiniti je da se ponude obje strane, pa da građani sami donesu sud. U prilogu se nalazi video na kojem se ne vidi da li je stvarno bilo napada, uz napomenu novinara da se ovakvim događajima stvara besplatno oglašavanje za političke aktere.

PROTESTI DEMOBILISANIH BORACA U FBiH: U Dnevniku od 5. septembra glavni događaj su protesti demobilisanih boraca u FBiH, koji su nezadovoljni izašli na ulice Sarajeva. Tamo su se sukobili s policijom, a povrijeđenih je bilo na obje strane. Ukupno osam priloga je posvećeno ovoj temi, novinari su ponudili različite uglove priče: šta kažu borci, šta političari, dok se ministar Salko Bukvarević nije oglašavao. Emitovan je i snimak kako policajac odguruje novinara Ernada Metaja, što je još jedan u nizu napada u posljednje vrijeme. Poslije toga, TV1 obrađuje ovu temu i iz ugla građana, emitujući anketu sa ulica Sarajeva – na osnovu toga se može smatrati da je medij ponudio sve uglove priče. Nažalost, priča o zakonu o demobilisanim borcima nije imala zakonski epilog, nego je nastao novi problem: jedan od učesnik protesta koji je uhapšen je preminuo, a njegov advokat tvrdi da je odgovorna vlast jer nije dozvolila Rami Bećiroviću da uzima lijekove za srce. Na kraju, Adisa Herco je 10. septembra uradila analitički prilog o odgovornosti za smrt Bećirovića, s konstatacijom da se kraj problema ne nazire jer trenutna vlast više nema vremena za nove sjednice.

IZDVAJAMO:

TV1 je takođe izvještavao o hapšenju Marka Čolića, ali je korištena konstrukcija kako je priveden „napadač na novinara“. Bez obzira na Kovačevićevo prepoznavanje, a budući da se osumnjičeni brani ćutanjem, potrebno je opreznije izvještavati u takvim slučajevima. Kao ATV, i TV1 je natprosječno mnogo prostora posvetio Aleksandru Vučiću i posjeti Kosovu, s tim što su njegovi govori analizirani iz negativne perspektive.

Ocjena: 9

Komparativna analiza:

ATV je prvog dana predizborne kampanje govorio isključivo o aktivnostima većih političkih partija u RS-u, dok se TV1 bavio životnim temama građana BiH. Ovdje skrećemo pažnju na to da je ATV zadržao pristup promotivnih blokova SNSD-a, jer se o njima nekritički izvještava i njihove izjave se prenose u maniru „novinar-držač mikrofona“ koji ništa ne propituje. Iako su obje televizije solidno izvijestile o konfliktu između Milorada Dodika i Draška Stanivukovića, ipak su ponudile različit okvir koji je ovdje najbitniji: ATV je sve posmatrao u okviru hapšenja onih koji su narušili bezbjednost predsjednika RS-a Milorada Dodika, dok je TV1 izvještavao kao da se radi o tehnici privlačenja pažnje. Kod hapšenja Marka Čolića, osumnjičenog za napad na novinara Vladimira Kovačevića, imamo slučaj u kojem ATV eksplicitno navodi da se radi o osumnjičenom, dok je ta granica slabija kod TV1.