RTRS: Javni servis u službi političke kampanje

RTRS specijalnim ad hoc programom pomaže izbornoj kampanji Milorada Dodika, koja se temelji na izgradnji kulta ličnosti

 

RTRS: Predsjednik govori – 1. septembar 2018.

KULT LIČNOSTI: Specijalna emisija RTRS-a  Predsjednik govori koncipirana je tako što se predsjednik RS-a Milorad Dodik u prvih 20 minuta obraća gledaocima kako bi „analizirao stanje u Republici Srpskoj“, dok ostala dva i po sata odgovara na pitanja četiri novinara iz „različitih medijskih“ kuća iz RS-a. Nažalost, ta polifonija mišljenja i perspektiva koja je trebala biti postignuta novinarima iz različitih medijskih kuća ostala je tek na nivou privida, jer su se odazvali isključivo oni koji i bez emisije ovakvoga formata ili pokazuju blagonaklonost prema aktualnom predsjedniku RS-a ili nemaju dovoljno izraženu novinarsku motivaciju da gostovanje iskoriste za postavljanje „relevantnih“ pitanja. Alternativna televizija, K3 i SRNA tako su poslali svoje novinare, kao i Radio Republike Srpske, koji je dio javnog servisa RTRS-a, što dovodi u pitanje koncept u kojem je najavljeno da su svi novinari iz različitih medijskih kuća. Nakon uvodnog obraćanja predsjednika, spomenuti novinari su zauzeli svoja mjesta za stolom, a voditelj je objasnio da su pozvani i novinari iz drugih medijskih kuća, ali da se „oni nisu htjeli odazvati“.

I sam Dodik je ocijenio taj poziv novinarima kao fer s njegove strane, iako je odmah poslije toga dao do znanja da „ne uređuje on emisiju“. Razloge zašto se novinari drugih medijskih kuća nisu odazvali na poziv, voditelj nije naveo, iako bi se moglo pretpostaviti da se vjerovatno radi o prozrijevanju šarade koju RTRS ovom emisijom želi da napravi i da nisu htjeli biti dijelom iste. Ono što je uslijedilo u emisiji, potvrđuje ovu tezu.

Kada su prisutni novinari dobili riječ, njihova pitanja nisu svjedočila o novinarskoj inicijativi koja bi se pretpostavila od strane profesionalaca. Umjesto toga, dobili smo intervju s Dodikom koji je ličio na monolog, a nikako na diskusiju. Pritom su prisutni novinari služili tek tome da „predsjedniku“ daju šlagvort za šlagvortom koje bi ovaj mogao komentirati bez prekida. Potpitanja koja su novinari postavljali rijetko su imala jasnu uzročno-posljedičnu vezu s odgovorima koje je Dodik davao, a odgovori su bili isti oni koje mjesecima slušamo na ovom javnom servisu od iste osobe. Tako, u nešto manje od tri sata trajanja emisije, nismo mogli čuti nijednu informaciju koja nije prethodno bila izjavljena. Čak su se gledaoci u studiju, koji su imali priliku postaviti Dodiku pitanja, držali formata pitanja na koji su, izgleda, naučili na toj televiziji. Pa smo od jedne studentice političkih nauka mogli čuti pitanje upućeno Dodiku o „njegovom mišljenju o dolasku novog američkog ambasadora u BiH“. Dodik je odgovorio u predvidivom maniru, te rekao kako ga stranci ne zanimaju i da ne želi njihovo miješanje u unutrašnje politike BiH i RS-a. Pitanja ove vrste su se nastavila i od strane „profesionalnih“ novinara do kraja emisije, tako da smo na javnom servisu skoro tri sata mogli slušati Dodikov monolog, koji bi se mogao protumačiti kao predizborni govor i još jedna instanca gajenja kulta ličnosti Milorada Dodika koji RTRS šalje u domove glasača.

RTS 1: Oko – 6. septembar 2018.

I JOŠ DODIKA: Konstantno bombardiranje likom i stavovima Milorada Dodika nastavilo se i početkom naredne sedmice kada je RTRS prenosio gostovanje predsjednika RS-a na RTS-u u Srbiji. Gledaoci su tako imali priliku, ukoliko im emisija od tri sata nekoliko dana ranije nije bila dovoljna, slušati iste predvidive izjave o Kosovu, samostalnosti Republike Srpske, „volji srpskog naroda da Dodik bude nacionalni vođa u Predsjedništvu BiH“ i dr. Nove informacije ni u ovoj emisiji nismo dobili. RTS je, naravno, radio na informiranju gledalaca u Srbiji, pa su ona pitanja koja su se postavljala Dodiku u emisiji donekle i opravdana. Međutim, emitirati novi jednosatni intervju svega pet dana nakon trosatne emisije posvećene isključivo mišljenjima i pogledima Milorada Dodika ne svjedoči ni o čemu drugom nego o manipulaciji javnog servisa RTRS u svrhe predizborne kampanje SNSD-a.

HAYAT: Upitnik – 3. septembar 2018.

PRUŽANJE PLATFORME: Na sličan način kao što je vođen razgovor s Miloradom Dodikom, u emisiji Upitnik Hayat televizije imali smo priliku pratiti gostovanje Dragana Mektića. Iako voditelj Tomislav Đurić nije podilazio gledaocima u mjeri u kojoj su to radile njegove kolege na RTRS-u, ipak se osjetio motiv senzacionalizma kao povod za razgovor s Mektićem. Teme migrantske krize uoči predstojećih izbora kao i sigurnosna situacija u BiH, a posebno u RS-u, činile su se na mjestu i vrijedne posvećivanju pažnje. Međutim, kada je Đurić u nekoliko navrata usmjeravao Mektića da prokomentira Nikolu Špirića, učinio je to s jasnom namjerom da isprovocira odgovor koji više priliči žutoj štampi, a nikako političkoj emisiji. Namjeru da se Mektić pojavi u emisiji na Hayatu ipak ne bismo mogli protumačiti kao predizbornu taktiku kao što je to slučaj s Dodikom i RTRS-om; ali je potrebno izvršiti evaluaciju pristupa koji novinari u BiH imaju prema političarima. Služe li novinari, pa i medijske kuće, isključivo tome da pruže političarima platformu, ili bi oni trebali biti, pak, otpor političarima koji bez ometanja žele da produbljuju svoje narative, bez obzira imali oni osnovu u činjenicama ili ne?

N1: Dan uživo –  6. septembar 2018.

Primjer novinarstva koji ispunjava upravo to suprotstavljanje ustaljenom narativu političara mogli smo vidjeti na N1 televiziji u emisiji Dan uživo. Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić rezimirao je svoj mandat te, očekivano, ocijenio rad i ono što je urađeno prethodnih godina zadovoljavajućim. Voditelj Zvonko Komšić nije se, međutim, složio tek tako s podacima koje mu je Zvizdić počeo iznositi, te je sasvim agilno i investiran u razgovor navodio kontrapodatke, pa i alternativne uglove gledanja na ono što je Zvizdić iznosio. Primjer takvog momenta „investiranog intervjuiranja“ dogodio se kada je Zvizdić, navodeći podatke iz Agencije za statistiku, naveo smanjenje nezaposlenosti kao jedan od pokazatelja uspješnog rada. Komšić je odmah reagirao, te upitao da li je u tu tvrdnju uzet u obzir i podatak o broju građana koji su u istom periodu napustili BiH. Zvizdić je uspio tek navesti da se radi o „provjerenim podacima“, ali odgovor na konkretno pitanje nije pružio.

PRESJEK:

RTRS je javni servis koji aktivno gradi kult ličnosti, koncipirajući specijalne emisije kao što je Predsjednik govori u svrhu promoviranja predizborne kampanje Milorada Dodika. Vremenski nesrazmjernu pažnju koja se na ovom javnom servisu posvećuje narativima vladajuće strukture u odnosu na one opozicije, regulatorna agencija mora dovesti pod kontrolu ukoliko želi opravdati svoje postojanje. Hayat televizija političke emisije doživljava kao talk-show program, dok N1 ozbiljno shvaća ulogu novinara i profesije novinarstva.